• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om militära klockor.....

Argentinsk militärhistoria...en Heuer Autavia 11630 från Argentinska flygvapnet. Samtida med Falklandskriget. Rejält med patina som sig bör :) (dock inte lika mycket som ett exemplar jag hade för några år sidan där hela ringen var blanksliten).
DSC_4055.jpg

DSC_4049.jpg

Argentinsk militärhistoria...en Heuer Autavia 11630 från Argentinska flygvapnet. Samtida med Falklandskriget. Rejält med patina som sig bör :) (dock inte lika mycket som ett exemplar jag hade för några år sidan där hela ringen var blanksliten).
DSC_4055.jpg

DSC_4049.jpg
Är det din?
Om ja, hur kom du över den? Hur har du fått historien bekräftad?
Riktigt cool. Grattis

Är det din?
Om ja, hur kom du över den? Hur har du fått historien bekräftad?
Riktigt cool. Grattis
Yes, min. Märkningen på locket är från Fuerza Aérea Argentina, argentinska flygvapnet. De använde Heuer kronografer från 60-talet fram till början av 80-talet. Den här modellen är en av de "vanligare" och i sig en rätt ovanlig Autavia. Har haft en tidigare också med lite högre nummer och den hade bekräftad historik från Falklandskriget så den här bör vara från samma tidsperiod. Hittade den på ebay.

Senast ändrad:
Hej!
Jag är ny på forumet och halkade in då jag började leta information om en klocka som jag haft liggande i över 25 år. Jag fick den när jag gick i lågstadiet då min mormors bror gick bort och inte hade några arvingar. Jag minns inte riktigt vad min mormors bror hade för yrke och tyvärr gick även hon bort ett par år senare så jag har ingen att fråga i heller.
Jag har sett klockor med tre kroner märket, dock har jag inte sett just denna modell någon annanstans. Är det någon här som kanske har någon form av information om vilka som haft denna modell?
20180104_141033.jpg 20180104_140932.jpg

Hej!
Jag är ny på forumet och halkade in då jag började leta information om en klocka som jag haft liggande i över 25 år. Jag fick den när jag gick i lågstadiet då min mormors bror gick bort och inte hade några arvingar. Jag minns inte riktigt vad min mormors bror hade för yrke och tyvärr gick även hon bort ett par år senare så jag har ingen att fråga i heller.
Jag har sett klockor med tre kroner märket, dock har jag inte sett just denna modell någon annanstans. Är det någon här som kanske har någon form av information om vilka som haft denna modell?
20180104_141033.jpg 20180104_140932.jpg
Har tyvärr ingen info att tillägga mer än att jag sett en likadan tidigare och den såldes på Helsingborgs Auktionsverk.

Har tyvärr ingen info att tillägga mer än att jag sett en likadan tidigare och den såldes på Helsingborgs Auktionsverk.
Går tyvärr inte att söka i deras arkiv. Men det gör inget för när jag sökte vidare fann jag följande angående "poor man's camaro" :
http://www.imgrum.org/media/1371725423163940930_294956293

Frågan kvarstår dock angående "tre kronor". Var det bara i Försvarsmakten som de användes, eller vet ni ifall andra statliga anställda kunde få tillgång till dem?

163198E6-E5C3-4B3A-B56A-A31681273CDC.jpeg
Här är mitt bidrag med två brittiska flygarur från andra världskrigets era :) Till vänster har vi en Air ministry issue Omega i rent stål och till höger en HS8 i fulstål.
Vilka klockor! Otroligt fina och lite avis. Har haft en AM i fulstål. Den i finstål är ju mumma!:) Hade ingen koll på att dom tillverkades i stål!
Vilket skick! Ser ju ut att vara helt i original med krona och allt!

Vilka klockor! Otroligt fina och lite avis. Har haft en AM i fulstål. Den i finstål är ju mumma!:) Hade ingen koll på att dom tillverkades i stål!
Vilket skick! Ser ju ut att vara helt i original med krona och allt!
Tack så mycket, känns kul att du gillar dem :D Båda klockorna är helt i original. Båda urens urtavlor har klarat sig väldigt bra med åldern och jag har haft tur att hitta två så fina ex. Särskilt AM klockan som är i helt sjukt bra skick både in och utvändigt. Vad jag vet så tillverkade inte Omega så många av AM’s i rent stål och det skall tydligen bara finnas ca 2000 ex av dem på vift ute i världen Alltså färre än den kända Omega Weems som gjordes i 2500 ex :)

Nyinkommen Citizen 6100-G03421K GN-4-S med M-nummer M 3440 501010. Är det någon här som har någon info om denna eller har en liknande?
6100-G03421k.jpg

M_3440_501010.jpg
Trevlig klocka det där! Har tyvärr ingen info att ge men väl en följdfråga; M 3440-NNNN, vad står det för egentligen? När började de märka med M 3440? Har alla (nyare) det numret? Detta kanske redan är väl utrett, bara att jag missat det?

Trevlig klocka det där! Har tyvärr ingen info att ge men väl en följdfråga; M 3440-NNNN, vad står det för egentligen? När började de märka med M 3440? Har alla (nyare) det numret? Detta kanske redan är väl utrett, bara att jag missat det?
Det finns ett dokument här som förklarar M-nummer men det är inte helt lättförstått (eller rättare sagt min hjärna fixar det inte) https://www.google.se/url?sa=t&rct=...D%200220.doc&usg=AOvVaw2f0n50qxDGYgCIMCbOTVI_

Vill tipsa om ett militärur på chrono24, inte vintage men jag har för mig att jag sett andra ur i den här tråden som inte är vintage. Nåväl, det är en limiterad 30/300 Dodane Type 23 för 1500 euro framtagen till personal i franska flygvapnet. Ingen box, cert osv men bra pris med tanke på att civilversionen listar 43 hos Urtid.

Vill tipsa om ett militärur på chrono24, inte vintage men jag har för mig att jag sett andra ur i den här tråden som inte är vintage. Nåväl, det är en limiterad 30/300 Dodane Type 23 för 1500 euro framtagen till personal i franska flygvapnet. Ingen box, cert osv men bra pris med tanke på att civilversionen listar 43 hos Urtid.
Ickevintage brukar åka på en nät-smocka i denna tråd iom att den ligger i vintagedelen.
Kanske kan vara nåt att starta en tråd i "andra delen" av forumet för moderna/nutida klockor som tilldelas och används av militär?

• Like
Reactions: GWD
Ickevintage brukar åka på en nät-smocka i denna tråd iom att den ligger i vintagedelen.
Kanske kan vara nåt att starta en tråd i "andra delen" av forumet för moderna/nutida klockor som tilldelas och används av militär?
Du har rätt men har för mig att jag sett utc skydiver i den här tråden så jag chansade på att det var ok. Förlåt mig.

Tillbaka
Topp