• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om militära klockor.....

image.jpeg

image.jpeg

Ickevintage brukar åka på en nät-smocka i denna tråd iom att den ligger i vintagedelen.
Kanske kan vara nåt att starta en tråd i "andra delen" av forumet för moderna/nutida klockor som tilldelas och används av militär?
Hur tänker du nu? En tråd om just militära armbandsur och det dräller av både "vintage" och nyare ur i denna. Då får du börja ta bort en väldans massa inlägg...

Hur tänker du nu? En tråd om just militära armbandsur och det dräller av både "vintage" och nyare ur i denna. Då får du börja ta bort en väldans massa inlägg...
Alla trådar i vintagedelen på ks avhandlar vintageklockor.

Vill man diskutera nya klockor gör man det i diskussionsdelen även om det råkar vara ett militärur. Som jag skrev kan man gott starta en tråd för moderna militärur som ej passar här i vintagedelen.

• Like
Reactions: GWD
Fick en fråga om jag ville ha en klocka som annars skulle kastas, jag svarade naturligtvis ja.
Ett väggur som hade enligt uppgift hängt i matsalen på numera nedlagt Gotlands regemente A7.
La undan klockan och tittade närmare på den idag ock konstaterade att uppgiften verkar stämma.

P1030672.JPG
P1030671.JPG

Sluta. Inlägg med klockor som är för moderna plockas inte bort, vi brukar påminna varandra om att vi är i vintagedelen. Diskussionen om var gränsen för vad som är vintage går fortgår samtidigt som gränsen flyttas för var år.
Vad har du då för uppgift som moderator förutom att be folk att "sluta" ha en annan åsikt?...

Fick en fråga om jag ville ha en klocka som annars skulle kastas, jag svarade naturligtvis ja.
Ett väggur som hade enligt uppgift hängt i matsalen på numera nedlagt Gotlands regemente A7.
La undan klockan och tittade närmare på den idag ock konstaterade att uppgiften verkar stämma.

P1030672.JPG
P1030671.JPG
Tillverkare är "Hamburg Amerikanische Uhrenfabrik" verksamma mellan 1882-1926. Finns en del information om denna firma här: https://pineknollclockshop.blogspot.se/2016/02/hamburg-american-clock-company-brief.html

Jag tror att det kommer att bli en stolletråd likt många är i den delen av forumet; om inte de nya ägarna föresatt sig att börja moderera och inte som de tidigare ägarna prioritera trafikmängd före långsiktig kvalitet. Det förekommer inte så många militära ur i Sverige, ännu en tråd om dessa blir rörigt tycker jag och det är bättre att samla alla i samma tråd. Vad tycker ni övriga?

Jag tror att det kommer att bli en stolletråd likt många är i den delen av forumet; om inte de nya ägarna föresatt sig att börja moderera och inte som de tidigare ägarna prioritera trafikmängd före långsiktig kvalitet. Det förekommer inte så många militära ur i Sverige, ännu en tråd om dessa blir rörigt tycker jag och det är bättre att samla alla i samma tråd. Vad tycker ni övriga?
Jag håller delvis med där jag har postar nyare i denna tros ochså dok så känns det ”fel” varje gång. Två trådar är nog bättre då andra länder har mycket nyare klockor som folk har.

Tack ;)
beställdes av Shah Pahlavi åt högt uppsatta och skall enligt uppgift överlämnats av hans höghet personligen innan revolutionen i Iran. Den persiska texten på framsidan säger ngt i Stil med "Shah Pahlavis kungliga arme" texten på baksidan säger "Statlig egendom".
Okej, kul bakgrund och ovanlig kan jag tänka mig :). Ovanliga klockor med kul historia tilltalar mig så din klocka får många tummar upp:)

Weasal its an original fat arrow dial. They were originally made with radium (Thin arrow dials) but this was deemed unsafe so Omega recalled them and added Tritium to the dial instead. Only made about 5900 for one year in 1953. Pretty cool watch!

Tillbaka
Topp