• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om militära klockor.....

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Etanche 73, franskt krigsbyte som DH märkts av tyskarna under andra världskriget. Ska på service och snart åter i tjänst.
20180208_200503.jpg
20180208_200511.jpg
 

Joakim C

Cartier
@Joakim C
Tror @Davvan menar att Pennan & Svärdet ger ut en TG195 homage.
- Jaha, är det det han menar. Föreningen är en hedervärd sådan och för oss som har militär bakgrund och andra som är intresserade av militär historia en verklig tillgång. Hommagen är just en hommage precis som det ska vara. Pengarna som "hyllningsuren" genererar går till att främja försvarsviljan och bevara det militära kulturhistoriska arvet...
 
Senast ändrad:

Gummo

Joker
2-Faktor
- Jaha, är det det han menar. Föreningen är en hedervärd sådan och för oss som har militär bakgrund och andra som är intresserade av militär historia en verklig tillgång. Hommagen är just en hommage precis som det ska vara. Pengarna som "hyllningsuren" genererar går till att främja försvarsviljan och bevara det militära kulturhistoriska arvet...
En förening som med tveksam marknadsföring kränger riktigt dåligt gjorda kopior skulle jag inte kalla hedervärd.

6966413b1367bc245d960654b749ad70--kronor-tack.jpg
6966413b1367bc245d960654b749ad70--kronor-tack.jpg
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
- Jaha, är det det han menar. Föreningen är en hedervärd sådan och för oss som har militär bakgrund och andra som är intresserade av militär historia en verklig tillgång. Hommagen är just en hommage precis som det ska vara. Pengarna som "hyllningsuren" genererar går till att främja försvarsviljan och bevara det militära kulturhistoriska arvet...

Här svänger det minsann.......ena gången är det ett billigt Kinaur utan verkshöjd.......och andra gången något som skall hyllas.......ändå lite intressant hållning......
 
Tänkte lägga upp några ytterst dåliga bilder på en klocka jag missade på Tradera för ett antal år sedan som jag grämer mig över, och som inte har dykt upp igen efter det:
En Movado Chronograph som tillhört Norska Luftforsvaret alltså Norska Flygvapnet
Ursäkta dålig bildkvalitet, men bra att ha som ref.
IMG_3918.JPG

IMG_3917.JPG

IMG_3916.JPG

fullsizeoutput_9814.jpeg
 

Bilagor

  • Movado Kronograf Norska Luftforsvaret.jpg
    Movado Kronograf Norska Luftforsvaret.jpg
    38.2 KB · Visningar: 6

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
M3440-053010. Slutet -70 tal, tidigt -80 tal ? Någon som vet hur många ex som FV anskaffade ?
upload_2018-2-11_12-35-19.png

Inget visuellt som skiljer sig mot den civila versionen, här med grått Nato.

Kul! Med en till, ’riktig’, alltså! :)

1ABBD08A-C4C4-40B4-BD7E-0E56896230E3.png
Det går att göra våld på allt, lite kul med gamla instruktionen dock för TG195.....

https://mail.pennanochsvardet.se/7436817e/2872ce84-film-tg-195

Jösses vad TG-suget har smugit sig på på sistone...

Inte alls sugen på en hommage dock...
 

Joakim C

Cartier
Jag har förutsatt att de som besöker tråden om militära klockor har ett militärt intresse, eller är intresserade av militär historia. Jag får revidera den uppfattningen eftersom det också verkar förekomma folk som inte har detta eller någon som helst anknytning till det militära. Utan att vara nedlåtande verkar det som att det blivit inne att bära ett ur med militär proveniens.

Jag ser okunskap om vad som är en kopia samt hommage och vill klargöra skillnaden. Exemplet med utgåvan som Pennan & Svärdet utgivit tydliggör skillnaden på en kopia eller hommage. En kopia ska ju lura en eventuell köpare att det är ett original och få betraktaren att tro detsamma. Som ni kan se saknas mycket riktigt Lemanias namn/logotyp på tavlan och M-nummer samt tre kronor på baksidan. Detta för att tydligt skilja original, kopia och hommage åt. Reklamen som görs på stiftelsens hemsida tycker någon inte om, och då får denne tycka det. Oavsett om man tycker om Pennan & Svärdets version eller inte - någon kopia är det defintivt inte.

Bildkälla (e-bay) "chronotimepieces"
s-l1600.jpg
s-l16002.jpg
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Jag har förutsatt att de som besöker tråden om militära klockor har ett militärt intresse, eller är intresserade av militär historia. Jag får revidera den uppfattningen eftersom det också verkar förekomma folk som inte har detta eller någon som helst anknytning till det militära. Utan att vara nedlåtande verkar det som att det blivit inne att bära ett ur med militär proveniens.

Jag ser okunskap om vad som är en kopia samt hommage och vill klargöra skillnaden. Exemplet med utgåvan som Pennan & Svärdet utgivit tydliggör skillnaden på en kopia eller hommage. En kopia ska ju lura en eventuell köpare att det är ett original och få betraktaren att tro detsamma. Som ni kan se saknas mycket riktigt Lemanias namn/logotyp på tavlan och M-nummer samt tre kronor på baksidan. Detta för att tydligt skilja original, kopia och hommage åt. Reklamen som görs på stiftelsens hemsida tycker någon inte om, och då får denne tycka det. Oavsett om man tycker om Pennan & Svärdets version eller inte - någon kopia är det defintivt inte.

Bildkälla (e-bay) "chronotimepieces"
s-l1600.jpg
s-l16002.jpg
Kvalitén är ju dock sämre än Drottninggatan. Har sett en Paneraifejk från dem som knappt höll ihop. Bandet höll i några månader. Du kanske gillar dem och det är helt OK men man behöver inte vara okunnig för att man kallar skräp skräp.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Jag har förutsatt att de som besöker tråden om militära klockor har ett militärt intresse, eller är intresserade av militär historia. Jag får revidera den uppfattningen eftersom det också verkar förekomma folk som inte har detta eller någon som helst anknytning till det militära. Utan att vara nedlåtande verkar det som att det blivit inne att bära ett ur med militär proveniens.

Jag ser okunskap om vad som är en kopia samt hommage och vill klargöra skillnaden. Exemplet med utgåvan som Pennan & Svärdet utgivit tydliggör skillnaden på en kopia eller hommage. En kopia ska ju lura en eventuell köpare att det är ett original och få betraktaren att tro detsamma. Som ni kan se saknas mycket riktigt Lemanias namn/logotyp på tavlan och M-nummer samt tre kronor på baksidan. Detta för att tydligt skilja original, kopia och hommage åt. Reklamen som görs på stiftelsens hemsida tycker någon inte om, och då får denne tycka det. Oavsett om man tycker om Pennan & Svärdets version eller inte - någon kopia är det defintivt inte.

Bildkälla (e-bay) "chronotimepieces"
s-l1600.jpg
s-l16002.jpg
I denna tråd skall man posta bilder på militärklockor äldre än 25 år. Ej nytillverkade kinaklockor från en MÖP-förening.
 

Joakim C

Cartier
Kvalitén är ju dock sämre än Drottninggatan. Har sett en Paneraifejk från dem som knappt höll ihop. Bandet höll i några månader. Du kanske gillar dem och det är helt OK men man behöver inte vara okunnig för att man kallar skräp skräp.
- Säger du det så och menar du verkligen att de släppt en kopia på en Panerai? Har du bilder?
 

Joakim C

Cartier
I denna tråd skall man posta bilder på militärklockor äldre än 25 år. Ej nytillverkade kinaklockor från en MÖP-förening.
Hur definierar du en MÖP? Är Fliegerchronograph en MÖP eller jag, eller de som gillar militär historia och postar i denna tråden? Spännande att få reda på dina tankar om detta...
 
Topp