• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om militära klockor.....

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Tyvärr inte, men jag är sjukt intresserad av Laco Beobachtungs klockorna. De lämnades tydligen ut till tyska piloter i Luftwaffe innan takeoff, och samlades så in igen efter avslutat uppdrag pga att de var så värdefulla :)
 

wotan

Rolex
Tyvärr inte, men jag är sjukt intresserad av Laco Beobachtungs klockorna. De lämnades tydligen ut till tyska piloter i Luftwaffe innan takeoff, och samlades så in igen efter avslutat uppdrag pga att de var så värdefulla :)

Har ett nyproducerat b-uhr från stowa.
Det stämmer att piloterna fick uret före och efter landning:)
 

Mudfold

Cartier
HEUER-Bundeswehr-3H-P1040584-SML.jpg


En dag ska jag äga en sån här.. :)

Påtal om tyskt.. inte WWII iof.
 

fc2

Rolex
...och tydligen så låg de i korgar vid kassan på Överskottsbolaget för inte så mycket mer, ungefär som en påse tuggummi på Ica som man plockar på sig i förbifarten för att man är lite sugen.
:bawling:

Lite som den Heuer Luftforsvaret som jag köpte förra året. Ägaren köpte den för 50 kr på ÖB, dök med den så att den förstördes. Idag kostar de mycket, om du lyckas få tag i en.
 

Baloo

Omega
Tittar efter en militärklocka och undrar hur det ser ut med box, papper och cert? Verkar dessvärre inte vara speciellt vanligt...
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
När är detta? 50 eller 60-tal? Det är underbart att höra sådana här historier.
Tror faktiskt att det är betydligt senare, skulle gissa på 80-tal. Undrar om det var @Fabian som berättade, stod och snackade om detta med en trevlig klockentusiast i Herr Judits monter på Antikmässan för några år sedan, vederbörande hade en Tg på armen...
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Tror faktiskt att det är betydligt senare, skulle gissa på 80-tal. Undrar om det var @Fabian som berättade, stod och snackade om detta med en trevlig klockentusiast i Herr Judits monter på Antikmässan för några år sedan, vederbörande hade en Tg på armen...

Precis. Tg 195 behandlades som en påse bajs på 80- och 90-talet (vad jag har fått höra).

och det kan mycket väl ha varit mig du pratat med!
 

hejo

Panerai
Överskott från FM pytsades ut under lite olika former från ca mitten av 80- talet och framåt. Tg195 rangerades ut från systemet i mitten på 80-talet
så det är högst troligt att uren fanns att fynda på de klassiska överskottsbolagen i slutet på 80-talet.
 

Mudfold

Cartier
För er som tidigare läste min post om min kollegas T195'or: Här är några bilder. Han tog med dem till kontoret idag!

Klocka 1
image.jpg

Kan det vara orginalband? Svenskt och står äkta skinn och något annat otydligt på insidan, fin patina.

Klocka 2
image.jpg

Inget band på denna.

Urtavlan på den andra klockan är i riktigt(!) bra skick. Tyvärr är plexigt sprucket och har triljarder repor så det är svårt att se..

Har tyvärr inge bilder på baksidorna men tre kronorna syns fortfarande tydligt. Första har reg nr 57 / xxxx och den andra 58 / xxxx

Bra jävla start på morgonen! :)

/J
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Fick precis hem den här och är riktigt nöjd. Adanac från 86'. Sjukt krispig enligt mig själv. Det är något speciellt med att ha en klocka som varit i tjänst runt handleden.
1442403399539135627080.jpg
De är stentuffa men skaffa ett RAF-nylonband. Sedan verkar dessa knappt vara använda, vet inte vad det beror på faktiskt.
 
Topp