• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om militära klockor.....

0DCC6004-A3F6-4CF5-BBE4-12AD8D533C67.jpeg
 

Lilmar

Breitling
Hej, är det någon som vet om försvaret utfärdade Speedmaster? Har en som är märkt med tre kronor och "5" Någon som har någon idé? Det är en 145.022 från ca 1981. Har sökt lite men inte hittat något.
2019-12-11 00.21.43.jpg
2019-12-11 00.21.31.jpg

Den där förtjänas att kollas upp extra noga. Själv har jag aldrig hört att försvaret köpte in några Speedmaster, som de gjorde med Lemania, Seiko eller Candino. Men märkningen ser ju helt autentisk ut, liksom skicket på klockan för övrigt
Det är inte ofta man hajar till numer för klockor som dyker upp, men den du har där är riktigt, riktigt intressant! Man undrar var nummer 1-4 är någonstans? :bookworm:
 
Hej, är det någon som vet om försvaret utfärdade Speedmaster? Har en som är märkt med tre kronor och "5" Någon som har någon idé? Det är en 145.022 från ca 1981. Har sökt lite men inte hittat något.
2019-12-11 00.21.43.jpg
2019-12-11 00.21.31.jpg
Ja, jösses...min fundering blir direkt om dessa anskaffades inför något speciellt projekt eller om dom ingick i någon provserie?. Oerhört spännande vilket fall som helst.
Ser helt autentisk ut i alla fall! Grattis!!!
 
Det förstod jag såklart att det var ett skämt, och mitt svar var i samma anda.
Din andra kommentar har jag svårt att tolka, utveckla gärna om du har något ljus att sprida
Äh, jag försökte bara vara lite lustig. En speedy är ju astronautklockan nummer 1. Här dök en upp med kronstämpel och nummer 5. Jag tänkte genast att vi kanske hade ett hemligt militärt rymdprogram under 60- och 70-talet. Fuglesang var ju inte direkt en hemlig svensk militär astronaut liksom. Därför lekte jag med tanken att före honom hade det kanske funnits fem andra som fick ut speedys under sin tjänstgöring. Nu fattar jag ju att det inte är rimligt, men det hade varit riktigt häftigt om det var så :)
 
Topp