• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om MR-G - Värt det?

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
En bildjämförelse av MRG-G2000R (vänster) och den limiterade MRG-G2000RJ *Jyuryoko Maru” versionen,
CD64BDC8-0D97-4A8F-9395-D646D06501E0.jpeg
6EF680AB-3F45-49D8-BA5E-E62A90027F58.jpeg

Skiljer sig även bandet lite sinsemellan?
 

S.L

Vacheron
2-Faktor
Först av allt vill jag säga att jag diggar dina tunnelbanebilder !
För det andra: Vet du hur lång 'förväntad' livstid det räknas med att solcellsdriften har ?
Tack, ja de bilderna har blivit lite av ett signum antar jag och det är skrämmande hur många det har blivit. Inte så många denna vecka dock pga sjukdom.

Jag har aldrig läst om någon soldriven G som gett upp pga den anledningen men det betyder ju inte att det inte har hänt, inget som håller mig vaken om nätterna iaf. Kanske vet @Fujoor mer om detta och kan bistå?
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Tack, ja de bilderna har blivit lite av ett signum antar jag och det är skrämmande hur många det har blivit. Inte så många denna vecka dock pga sjukdom.

Jag har aldrig läst om någon soldriven G som gett upp pga den anledningen men det betyder ju inte att det inte har hänt, inget som håller mig vaken om nätterna iaf. Kanske vet @Fujoor mer om detta och kan bistå?
Eftersom det är en mycket dyr klocka så vill man ju att den ska hänga med länge :)
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Tack, ja de bilderna har blivit lite av ett signum antar jag och det är skrämmande hur många det har blivit. Inte så många denna vecka dock pga sjukdom.

Jag har aldrig läst om någon soldriven G som gett upp pga den anledningen men det betyder ju inte att det inte har hänt, inget som håller mig vaken om nätterna iaf. Kanske vet @Fujoor mer om detta och kan bistå?
Ingen vet väl tror jag, utöver vissa batcher som inte fungerar bra och enstaka modell som kanske legat döda för länge så har väl knappt nån modell slutat fungera och ta laddning. Dom första modellerna , Raysman, är väl snart 20 år gamla och håller fortfarande. Har själv en en 11 år gammal solar Square som funkar fortfarande.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Ingen vet väl tror jag, utöver vissa batcher som inte fungerar bra och enstaka modell som kanske legat döda för länge så har väl knappt nån modell slutat fungera och ta laddning. Dom första modellerna , Raysman, är väl snart 20 år gamla och håller fortfarande. Har själv en en 11 år gammal solar Square som funkar fortfarande.
Tackar tackar :)
 

S.L

Vacheron
2-Faktor
Vad MRG står för är något som jag sett debatteras ett antal gånger på olika forum. En teori som framförts är att det står för ”Majestic Realistic G-Shock” vilket för mig iaf känns som en lite udda akronym minst sagt men nu verkar det som att det kan stämma. Andra versioner som tex ”Majestic Royal G-Shock” eller helt enkelt ”Mister G-Shock” är också vanligt förekommande teorier. Jag fick nyligen av @hammersmahed (stort tack igen!) ett mycket bra magasin om G-Shock, Brand Documentary Magazine B, issue 77 som avhandlar just G-Shock ur många aspekter: http://magazine-b.com/en/g-shock/
Rekommenderas varmt för alla G-Shock intresserade!
Där finns denna bild i en artikel om MRG kollektionen,
4B26688A-0C36-4B01-A039-87F363B4B42C.jpeg

Mtp hur väl uppbygda alla artiklar är och att det bygger på intervjuer/dialoger med Casio/G-Shock produktledning och designers så tror jag nu att fakta i målet har presenterats en gång för alla.
 

S.L

Vacheron
2-Faktor
En detalj som sällan nämns (eller syns) är det länklås som MRG-G1000 serien är utrustade men. Alla modeller i denna serie kommer på en titanlänk (alla MRG boetter är titan) och utöver det traditionella ”tvåknappslåset” som förekommer på många andra länklås så har det ytterligare en låsmekanism för att förhindra att låset öppnas av misstag.
Olåst:
AA1CD79A-B6C4-4CD3-8D9B-75A2CA5FD83F.jpeg


Låst:
2675EAA2-54D9-4ED5-B9AA-E508C1829194.jpeg
 
En detalj som sällan nämns (eller syns) är det länklås som MRG-G1000 serien är utrustade men. Alla modeller i denna serie kommer på en titanlänk (alla MRG boetter är titan) och utöver det traditionella ”tvåknappslåset” som förekommer på många andra länklås så har det ytterligare en låsmekanism för att förhindra att låset öppnas av misstag.
Olåst:
AA1CD79A-B6C4-4CD3-8D9B-75A2CA5FD83F.jpeg


Låst:
2675EAA2-54D9-4ED5-B9AA-E508C1829194.jpeg
Det där var ju riktigt smart!
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
En detalj som sällan nämns (eller syns) är det länklås som MRG-G1000 serien är utrustade men. Alla modeller i denna serie kommer på en titanlänk (alla MRG boetter är titan) och utöver det traditionella ”tvåknappslåset” som förekommer på många andra länklås så har det ytterligare en låsmekanism för att förhindra att låset öppnas av misstag.
Olåst:
AA1CD79A-B6C4-4CD3-8D9B-75A2CA5FD83F.jpeg


Låst:
2675EAA2-54D9-4ED5-B9AA-E508C1829194.jpeg
Det verkar vara de 'små' detaljerna som gör det, likaså som hos en viss biltillverkare. Jag gillar det :)
 
  • Like
Reactions: S.L

john b

Rolex
Vad MRG står för är något som jag sett debatteras ett antal gånger på olika forum. En teori som framförts är att det står för ”Majestic Realistic G-Shock” vilket för mig iaf känns som en lite udda akronym minst sagt men nu verkar det som att det kan stämma. Andra versioner som tex ”Majestic Royal G-Shock” eller helt enkelt ”Mister G-Shock” är också vanligt förekommande teorier. Jag fick nyligen av @hammersmahed (stort tack igen!) ett mycket bra magasin om G-Shock, Brand Documentary Magazine B, issue 77 som avhandlar just G-Shock ur många aspekter: http://magazine-b.com/en/g-shock/
Rekommenderas varmt för alla G-Shock intresserade!
Där finns denna bild i en artikel om MRG kollektionen,
4B26688A-0C36-4B01-A039-87F363B4B42C.jpeg

Mtp hur väl uppbygda alla artiklar är och att det bygger på intervjuer/dialoger med Casio/G-Shock produktledning och designers så tror jag nu att fakta i målet har presenterats en gång för alla.

Jäklar i helvete. Roligaste namnet någonsin på en av mina klockor. Jag äger en majestic realistic G!

Endast slaget av mitt smeknamn på plan under korpinnebandy i Arvika 1999: Super Catapult 2.
 
Jag var inne i en klockaffär i Stockholm för några månader sedan och bad att få kika på en MR-G. Förväntningarna var på topp och plånboken livrädd. Dessvärre så blev hela presentationen misshandlad av säljaren som inte visste alls vad han höll på med. Det kändes som att han sålde en väckarklocka på teknikmagasinet. Han svamlade om att den hade massa funktioner (Som han inte hade koll på) och hur bra det var med titan i allmänhet. Intresset kallnade där och då och fokus förflyttades återigen. Meeeen, nu går man likt förbannat och funderar på dessa knasiga dyrgripar.
 
Topp