• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Nezumi..

Har bestämt mig för att min nästa klocks blir en Nezumi och rättare sagt en Terrain. Dom kommer börja sälja den på länk under augusti vaf jag har förstått med ett pris på €650. Men vad som gör mig perplex är deras prissättning. Gjorde ett försök på kalkyl nedan:

1000003693.png

Klockan (grundpriset) blir helt plötsligt dyrare för att den kommer på länk. Är det bara jag som tycker detta är märkligt?

Har bestämt mig för att min nästa klocks blir en Nezumi och rättare sagt en Terrain. Dom kommer börja sälja den på länk under augusti vaf jag har förstått med ett pris på €650. Men vad som gör mig perplex är deras prissättning. Gjorde ett försök på kalkyl nedan:

1000003693.png

Klockan (grundpriset) blir helt plötsligt dyrare för att den kommer på länk. Är det bara jag som tycker detta är märkligt?

det är märkligt.

Den är verkligen så fin. Behöver också en. Vad tycker du om den efter en dryg månad?
Alltså jag älskar den :) . Så himla fin. Färgerna, finishen, storleken. Håller tiden alldeles utmärkt också.

En av de klockor jag använt mest sedan jag köpte den. Ovanligt många som kommenterar den också, om det nu är viktigt... men den är verkligen snygg.

Alltså jag älskar den :) . Så himla fin. Färgerna, finishen, storleken. Håller tiden alldeles utmärkt också.

En av de klockor jag använt mest sedan jag köpte den. Ovanligt många som kommenterar den också, om det nu är viktigt... men den är verkligen snygg.
Kul att höra! Ökar bara begäret mer även om jag redan bestämt att det blir en i födelsedagspresent till mig själv.

Nu har dom även släppt länk till den om du missat det.

Det blir märkligare. Kontaktade Nezumi och påvisade att "grundpriset" på klockan ökar beroende på val av band. På vilket dom svarade:

1000003699.jpg

Vet inte om jag ska skratta eller gråta. Att en stållänk är dyrare än ett gummiband är inte särskilt märkligt och väl i linje med vad jag tycker man kan förvänta sig. Men att själva grundpriset på klockan ökar för att den skickas med stållänk istället för gummi är märkligt. Är förvisso småpotatis (€25) i skillnad men jag finner ingen anledning till det oavsett. Fina klockor men undrar hur prissättningen görs.

Det blir märkligare. Kontaktade Nezumi och påvisade att "grundpriset" på klockan ökar beroende på val av band. På vilket dom svarade:

1000003699.jpg

Vet inte om jag ska skratta eller gråta. Att en stållänk är dyrare än ett gummiband är inte särskilt märkligt och väl i linje med vad jag tycker man kan förvänta sig. Men att själva grundpriset på klockan ökar för att den skickas med stållänk istället för gummi är märkligt. Är förvisso småpotatis (€25) i skillnad men jag finner ingen anledning till det oavsett. Fina klockor men undrar hur prissättningen görs.
Folk har en tendens att överskatta hur mycket tanke som går in i prissättning.
Jag har själv sålt grejer i eget företag och även jobbat på stora internationella företag där prissättning förvånansvärt ofta grundat sig på "Det där blir nog bra.".

Det finns även ett koncept som kallas för "Value based pricing" där man utgår ifrån vad man tror att kunden tycker att produkten är värd snarare än vad den kostar att tillverka(Vilket ofta kallas för "cost plus").

Kort sagt, de flesta konsumenter sitter inte och räknar på sånt här och de flesta företag kör prissättning lite på känn.

Folk har en tendens att överskatta hur mycket tanke som går in i prissättning.
Jag har själv sålt grejer i eget företag och även jobbat på stora internationella företag där prissättning förvånansvärt ofta grundat sig på "Det där blir nog bra.".

Det finns även ett koncept som kallas för "Value based pricing" där man utgår ifrån vad man tror att kunden tycker att produkten är värd snarare än vad den kostar att tillverka(Vilket ofta kallas för "cost plus").

Kort sagt, de flesta konsumenter sitter inte och räknar på sånt här och de flesta företag kör prissättning lite på känn.
Jag räknade mest för att priset på själva klockan fluktuerade en del och jag hade inget bättre för mig. Det är ju rimligt att sätta pris på känn eller "value based pricing" på enskilda prylar men när samma pryl kostar olika beroende på övriga saker i kundkorgen så blir det ju fel mot konsument. Tänker att det vore rimligare att sätta pris enligt:

Klockan utan band: €500
Läderrem: €62 (därmed pris med klockan €562)
Gummi: €37 (därmed pris med klockan €537)
Länk: €137 (därmed pris med klockan €637)

Men istället har dom alltså ett pris på bara klockan som varierar mellan €488 och €513. Köra prissättning på känn, känns som mer jobb än att bestämma ett grundpris för varje enskild del? Detta har blivit en mycket större grej än jag hade för avsikt. Bryr mig inte avsevärt, köper klockan på gummi och får på så sätt en billigare länk och rabatterat gummi.

Gummit är också mycket mer attraktivt än vad jag förväntade mig faktiskt. Jag tycker det är väldigt snyggt (och väldigt sommarvänligt) plus smidigt att byta när man vill ha annat. Jag är väldigt nöjd att jag valde det.

Nu har jag fått min Terrain och jag är så nöjd. Så himla fin. Beställde med gummi efter lite velande, mest för att det är bra att ha när det är sommar och varmt, men kommer att ha läder för det mesta på den, tror jag.

IMG_2724.jpeg

IMG_2728.jpeg

IMG_2726.jpeg
Riktigt snygg! Kan du ta några bilder lite längre ifrån?
+ vad är det för syntar i bakgrunden?

Gummit är också mycket mer attraktivt än vad jag förväntade mig faktiskt. Jag tycker det är väldigt snyggt (och väldigt sommarvänligt) plus smidigt att byta när man vill ha annat. Jag är väldigt nöjd att jag valde det.
Blev en blå Terrain i födelsedagspresent till mig själv med alla tänkbara band till—väldigt taggad! Hög misstanke om att det blir min mest burna framöver.

Längre ifrån? Hur menar du nu? Eller jag vet ju vad längre ifrån är, men hur långt ifrån? :D

Syntarna, uppifrån och ner är:

Pittsburgh Modular Taiga
Korg Polysix
Nord Modular
Fota av den i en spegel. Min gissning är att Roland vill se hur den ser ut "på riktigt", dvs hur den uppfattas av en åskådare. Men jag kan så klart ha fel 😀

Tillbaka
Topp