• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Keltik

Omega
2-Faktor
Har så bestämt mig för en Explorer 1, 36mm men det känns lite som en djungel att hitta ett fint exemplar. Vill ju ha en som inte är sönderpolerad och gärna med något äkthetsintyg från AD. Kan inte heller så mycket om äldre klockor, har mest nytt. Kan ni rekommendera någon säljare (Chrono24 eller annan plats) som är just så man vet vad man får.
 

Kai

Rolex
Utforskar med safariskjortan på.
20180913_172252.jpg
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Har så bestämt mig för en Explorer 1, 36mm men det känns lite som en djungel att hitta ett fint exemplar. Vill ju ha en som inte är sönderpolerad och gärna med något äkthetsintyg från AD. Kan inte heller så mycket om äldre klockor, har mest nytt. Kan ni rekommendera någon säljare (Chrono24 eller annan plats) som är just så man vet vad man får.
Ligger ute två stycken på forumet som båda vid första anblicken såg bra ut
 
Jag ser på bilderna i tråden naturligtvis.
Och på just Explorer 1 så verkar skillnaden på 3mm på 36an och 39an (utseendemässigt) ganska liten..? Men jag har i ärlighetens namn aldrig brytt mig om att titta på Explorer när jag varit hos AD, eller haft chans eller möjlighet att jämföra dessa på mig själv.


Eller har jag fel? Det känns som 36an bär lite större pga bla långa bandhorn och 39an bärs lite mindre än sina 39mm, kanske pga relativt bred glasring i samma färg som boetten (till skillnad mot Sub tex) och den relativt enkla svarta (och matta) tavlan.

Vad har ni för tankar? Som en (eventuell) 6e eller 7e klocka där både DD och DJ 36 samt en sexsiffrig Sub ingår bland de övriga, så tycker jag spontant att 39mm känns som ett "bättre" val för att få "samlingen" att täcka allt från dress till beater/tool?
Förutsatt att den passar mig alls dvs. :)

Mvh
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag ser på bilderna i tråden naturligtvis.
Och på just Explorer 1 så verkar skillnaden på 3mm på 36an och 39an (utseendemässigt) ganska liten..? Men jag har i ärlighetens namn aldrig brytt mig om att titta på Explorer när jag varit hos AD, eller haft chans eller möjlighet att jämföra dessa på mig själv.


Eller har jag fel? Det känns som 36an bär lite större pga bla långa bandhorn och 39an bärs lite mindre än sina 39mm, kanske pga relativt bred glasring i samma färg som boetten (till skillnad mot Sub tex) och den relativt enkla svarta (och matta) tavlan.

Vad har ni för tankar? Som en (eventuell) 6e eller 7e klocka där både DD och DJ 36 samt en sexsiffrig Sub ingår bland de övriga, så tycker jag spontant att 39mm känns som ett "bättre" val för att få "samlingen" att täcka allt från dress till beater/tool?
Förutsatt att den passar mig alls dvs. :)

Mvh
Jag skulle vilja påstå att det på 36 och 39 millimeters Explorer skiljer enormt mycket. Att ynka 3 millimeter kan göra så extremt mycket är för mig nästan en gåta. Man har givetvis trollat med fetare case mm men att säga att det inte skiljer nämnvärt stämmer inte alls om du frågar mig.
Tidigare i denna tråd finns ett inlägg när jag hos AD jämför båda klockorna.
Vad som är bästa val är en helt annan diskussion.
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Jag ser på bilderna i tråden naturligtvis.
Och på just Explorer 1 så verkar skillnaden på 3mm på 36an och 39an (utseendemässigt) ganska liten..? Men jag har i ärlighetens namn aldrig brytt mig om att titta på Explorer när jag varit hos AD, eller haft chans eller möjlighet att jämföra dessa på mig själv.


Eller har jag fel? Det känns som 36an bär lite större pga bla långa bandhorn och 39an bärs lite mindre än sina 39mm, kanske pga relativt bred glasring i samma färg som boetten (till skillnad mot Sub tex) och den relativt enkla svarta (och matta) tavlan.

Vad har ni för tankar? Som en (eventuell) 6e eller 7e klocka där både DD och DJ 36 samt en sexsiffrig Sub ingår bland de övriga, så tycker jag spontant att 39mm känns som ett "bättre" val för att få "samlingen" att täcka allt från dress till beater/tool?
Förutsatt att den passar mig alls dvs. :)

Mvh
Lug to lug längden skiljer mer än tre millimeter vilket också har inverkan på hur en klocka bärs.
Jag skulle vilja påstå att en 39mm Explorer bärs som en fem-siffrig gmt, Explorer ii eller liknande
 
Lug to lug längden skiljer mer än tre millimeter vilket också har inverkan på hur en klocka bärs.
Jag skulle vilja påstå att en 39mm Explorer bärs som en fem-siffrig gmt, Explorer ii eller liknande
Ok. Jag får prova om det finns hos nån AD i huvudstaden när jag är där nästa gång.
Lite "rädd" att en 36a blir lite väl mkt kaka på kaka om 3 av 6 klockor är 36mm expy, DD och DJ..
Men tack för tipsen!

Mvh
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Det går inte att resonera sig fram till vilken storlek som är rätt, man måste pröva. 39mm Explorer är ganska stor; har samma Lug2Lug som 42mm Planet Ocean.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Ok, en sån har jag haft, en av få 42mm klockor jag varit bekväm med. Jag håller mig helst under 40mm annars.

Tack för jämförelsen!

Mvh
Ja, varsågod. Personligen skulle jag nöja mig med Explorer + DD om jag hade möjligheten. DJ och Explorer känns ganska lika varandra och jag skulle hellre lägga pengarna på något annorlunda.
Här min 214270 och kollegans 126334:
IMG_20180914_112713.jpg
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Ja, varsågod. Personligen skulle jag nöja mig med Explorer + DD om jag hade möjligheten. DJ och Explorer känns ganska lika varandra och jag skulle hellre lägga pengarna på något annorlunda.
Här min 214270 och kollegans 126334:
IMG_20180914_112713.jpg
Jag tycker annars att de två utgör en ganska bra duo :) kompletterar varandra rätt bra

Men du har rätt, man hiitar mycket likheter och det kanske är roligare att ha två mer olika klockor
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Jag tycker annars att de två utgör en ganska bra duo :) kompletterar varandra rätt bra

Men du har rätt, man hiitar mycket likheter och det kanske är roligare att ha två mer olika klockor
Jo, det också. Men jag tänkte mest att med en DD och en Explorer i samlingen skulle jag hellre ha något annat än en Datejust som tredje klocka :)
Om jag var @Roffe Persson skulle jag alltså skaffa en expy, flippa DJ:n och skaffa en annan klocka för de pengarna.
 
Topp