• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

FA2C0FF6-3FD4-4B13-B4E8-473D2AF20BEF.jpeg
Exploring med min Explorer.
 
Den där ”patineringen” som man ska kunna se på bild två i din annons - vad är det man ska titta efter? Färgskiftning? De där gråa cirklarna? Frågar av nyfikenhet och kommer i frid. :)
No worries!
Stämmer som Moorflax säger, sannolikt fuktskada eller liknande. Ska tydligen inte vara ovanligt på tavlor från 80-90-tal, kallas ”glossy turning matte” enligt vissa. ”Patineringen” är ett jämnt mönster av prickar över hela tavlan, men syns bara i vissa ljus och är jävligt svårt att fånga på bild
 
Jag tror många här inne har sett, eller iallafall är bekanta med serien "Man Men" där John Hamm's karaktär bär en Explorer i säsong 4.
Och iom serien utspelar sig på 60-taler är det bara logiskt att det ska vara en 1016. Men från alla clip/screenshots etc så kan jag bara få det till att det är en mer modern 14270?

Här nedan är väll den bästa bilden man kan se den då jag inte hittar några bra närbilder som inte ser ut att vara tagna med en potatis:
62a704f205e2bf5462694e5d12b50c86.jpg





Är det bara jag som inbillar mig eller är siffrorna alldeles för "boxiga" för att vara en 1016?
Rent logiskt så känns det mer vettigt att dom bara tog en 14270 då det är svårt idag att hitta en 1016 som är så pass mint att den kan gå som en "ny" klocka under filminspelning.
 
Ni som provat både 14270 och 114270 märker ni någon storleksskillnad? Är på jakt efter en 5-siffrig men man borde kanske öppna upp för 114270 också. ping @Moorflax
Hmm… Nej någon skillnad i storlek märker jag inte av. Båda är 36 mm och om jag inte minns fel, 44 mm på längden.

114270 känns dock mer stabil iom solida endlänkar. Har man dessutom en klocka från 2008 så får man den graverade rehauten.
Å andra sidan så kan tidigare 14270 med gulnade tritiumindex vara riktigt trevligt! Lugholes inte heller att förglömma.

Jag upplever den äldre 14270 som mer trög i uppdraget. Det är något som jag inte gillar alls. Det är milsvidd skillnad mot det mjuka uppdraget i "nya" 114270.
Två ganska lika modeller med betydande olikheter och båda är superbra på sitt sätt! :hungry:

edit: @Boothroyd det där måste vara en 14270
 
Jag tror många här inne har sett, eller iallafall är bekanta med serien "Man Men" där John Hamm's karaktär bär en Explorer i säsong 4.
Och iom serien utspelar sig på 60-taler är det bara logiskt att det ska vara en 1016. Men från alla clip/screenshots etc så kan jag bara få det till att det är en mer modern 14270?

Här nedan är väll den bästa bilden man kan se den då jag inte hittar några bra närbilder som inte ser ut att vara tagna med en potatis:

Är det bara jag som inbillar mig eller är siffrorna alldeles för "boxiga" för att vara en 1016?
Rent logiskt så känns det mer vettigt att dom bara tog en 14270 då det är svårt idag att hitta en 1016 som är så pass mint att den kan gå som en "ny" klocka under filminspelning.

Stämmer att det är en 14270. Läste en bloggpost kring detta för en tid sedan. Minns tyvärr ej källa.
 
Ursäkta om jag inte förstår frågan rätt: Men 14270 och 114270 är ju båda 36mm? Dvs samma boett och bör därför inte skiljas storleksmässigt?
Korrekt, men de har inte samma boett en 14270 ska väl ha samma boett som en femsiffrig DJ. T.ex. så tycker jag en 4/5-siffrig DJ känns mindre en än 6-siffrig trots samma mått? Tjockare bandhorn osv.
 
Hmm… Nej någon skillnad i storlek märker jag inte av. Båda är 36 mm och om jag inte minns fel, 44 mm på längden.

114270 känns dock mer stabil iom solida endlänkar. Har man dessutom en klocka från 2008 så får man den graverade rehauten.
Å andra sidan så kan tidigare 14270 med gulnade tritiumindex vara riktigt trevligt! Lugholes inte heller att förglömma.

Jag upplever den äldre 14270 som mer trög i uppdraget. Det är något som jag inte gillar alls. Det är milsvidd skillnad mot det mjuka uppdraget i "nya" 114270.
Två ganska lika modeller med betydande olikheter och båda är superbra på sitt sätt! :hungry:

edit: @Boothroyd det där måste vara en 14270
Tack för genomgången :)
 
Jag tror många här inne har sett, eller iallafall är bekanta med serien "Man Men" där John Hamm's karaktär bär en Explorer i säsong 4.
Och iom serien utspelar sig på 60-taler är det bara logiskt att det ska vara en 1016. Men från alla clip/screenshots etc så kan jag bara få det till att det är en mer modern 14270?

Här nedan är väll den bästa bilden man kan se den då jag inte hittar några bra närbilder som inte ser ut att vara tagna med en potatis:
62a704f205e2bf5462694e5d12b50c86.jpg





Är det bara jag som inbillar mig eller är siffrorna alldeles för "boxiga" för att vara en 1016?
Rent logiskt så känns det mer vettigt att dom bara tog en 14270 då det är svårt idag att hitta en 1016 som är så pass mint att den kan gå som en "ny" klocka under filminspelning.
så sant så!
en av flera små fel i serien men snygg är klockan så man ska ej klaga!
 
Korrekt, men de har inte samma boett en 14270 ska väl ha samma boett som en femsiffrig DJ. T.ex. så tycker jag en 4/5-siffrig DJ känns mindre en än 6-siffrig trots samma mått? Tjockare bandhorn osv.
Det är i princip ingen skillnad på boetten mellan 14270 och 114270, förutom lugholes på tidigare 14270 samt annan position på hålen för bandstiften. 114270 lanserades innan boetterna för 6-siffriga referenser biffades upp.
 
Jag tror många här inne har sett, eller iallafall är bekanta med serien "Man Men" där John Hamm's karaktär bär en Explorer i säsong 4.
Och iom serien utspelar sig på 60-taler är det bara logiskt att det ska vara en 1016. Men från alla clip/screenshots etc så kan jag bara få det till att det är en mer modern 14270?

Här nedan är väll den bästa bilden man kan se den då jag inte hittar några bra närbilder som inte ser ut att vara tagna med en potatis:
62a704f205e2bf5462694e5d12b50c86.jpg





Är det bara jag som inbillar mig eller är siffrorna alldeles för "boxiga" för att vara en 1016?
Rent logiskt så känns det mer vettigt att dom bara tog en 14270 då det är svårt idag att hitta en 1016 som är så pass mint att den kan gå som en "ny" klocka under filminspelning.
Stämmer att det är en 14270. Läste en bloggpost kring detta för en tid sedan. Minns tyvärr ej källa.
så sant så!
en av flera små fel i serien men snygg är klockan så man ska ej klaga!

Underligt. Jag har flertalet gånger hört att det är en 1016 (med safirglas). Har dessutomm en svag bild av att jag sett klockan på närmare bild då den fanns som personligt föremål i Mad Men museum i NYC.
 
Jag tror många här inne har sett, eller iallafall är bekanta med serien "Man Men" där John Hamm's karaktär bär en Explorer i säsong 4.
Och iom serien utspelar sig på 60-taler är det bara logiskt att det ska vara en 1016. Men från alla clip/screenshots etc så kan jag bara få det till att det är en mer modern 14270?

Här nedan är väll den bästa bilden man kan se den då jag inte hittar några bra närbilder som inte ser ut att vara tagna med en potatis:
62a704f205e2bf5462694e5d12b50c86.jpg





Är det bara jag som inbillar mig eller är siffrorna alldeles för "boxiga" för att vara en 1016?
Rent logiskt så känns det mer vettigt att dom bara tog en 14270 då det är svårt idag att hitta en 1016 som är så pass mint att den kan gå som en "ny" klocka under filminspelning.
Stämmer att det är en 14270. Läste en bloggpost kring detta för en tid sedan. Minns tyvärr ej källa.
så sant så!
en av flera små fel i serien men snygg är klockan så man ska ej klaga!
IMG_2590.JPG

Jackpot! Hittade bilden!
Och rätt svar är som jag trodde, en 1016.
 
Underligt. Jag har flertalet gånger hört att det är en 1016 (med safirglas). Har dessutomm en svag bild av att jag sett klockan på närmare bild då den fanns som personligt föremål i Mad Men museum i NYC.
läst nån artikel på nån klocksida där dom intervjuat Jon ham där dom pratade klockor ..
där nämndes det att det var en nyare Explorer och att enda klockan han lånat med sig från produktionen var visst en reverso!
 
Jag har läst någon stans att det ska vara en 6610 som tillhörde utställningen med Don Drapers persolninga ägodelar. Ska försöka hitta källan på det...
 
I och med att numreringens form skiljer sig relativt mycket blir ju skillnaden mellan 1016 och 14270 ganska markant för ett vant öga (tex alla vi som hänger här inne) ..
Gemene man däremot noterar kanske inte att det är olika klockor.
 
Jag tror många här inne har sett, eller iallafall är bekanta med serien "Man Men" där John Hamm's karaktär bär en Explorer i säsong 4.
Och iom serien utspelar sig på 60-taler är det bara logiskt att det ska vara en 1016. Men från alla clip/screenshots etc så kan jag bara få det till att det är en mer modern 14270?

Här nedan är väll den bästa bilden man kan se den då jag inte hittar några bra närbilder som inte ser ut att vara tagna med en potatis:
62a704f205e2bf5462694e5d12b50c86.jpg





Är det bara jag som inbillar mig eller är siffrorna alldeles för "boxiga" för att vara en 1016?
Rent logiskt så känns det mer vettigt att dom bara tog en 14270 då det är svårt idag att hitta en 1016 som är så pass mint att den kan gå som en "ny" klocka under filminspelning.
Explorer är en fantastiskt snygg klocka men jag tycker det skaver rejält att placera den på karaktären Don Draper. Känns väldigt osannolikt att en person som honom på den tiden skulle ha en utpräglad sportklocka på kontoret. På fritiden möjligen, men i kostym, knappast. Övriga klockor han bär i serien känns mer i samklang med rollen och tiden.
 
Explorer är en fantastiskt snygg klocka men jag tycker det skaver rejält att placera den på karaktären Don Draper. Känns väldigt osannolikt att en person som honom på den tiden skulle ha en utpräglad sportklocka på kontoret. På fritiden möjligen, men i kostym, knappast. Övriga klockor han bär i serien känns mer i samklang med rollen och tiden.
Tycker det är en liten detalj (där du visserligen har rätt), men där jag ändå tänker att det går hem hos gemene man där man i hög grad associerar Rolex med "klass". Bara vi insnöade entusiaster som är medvetna om scenariot med sportklockor på kontoret på ca 60-talet inte var jättesannolikt.
Och hos mig går det ändå hem då jag älskar både klockan och karaktären Donalad Draper:)
 
10 dagar utan Explorer
Min första Explorer blev en 214270 mk 2, men jag kände snabbt att den var för stor. Den såldes och en 114270 köptes istället för att testa hur den var. Ganska snart insåg jag att den referensen skulle bli en keeper. I och med det så tänkte jag att jag förr eller senare skulle hitta en sen ref, opolerad och helst fullset. För några veckor sedan gjorde jag slag i saken. Skickade ut min 114270 på K&S och började jakten efter en ny. Mitt ex var snabbt sålt och det dröjde inte länge innan jag hittade vad jag var ute efter. Idag kom paketet, en sen z serie med RRR rehault, såld 2008 fullset och opolerad.
Ordningen återställd. :)
774DAD1B-745F-4B0D-A78E-0F59C23AE2C7.jpeg
 
Tillbaka
Topp