• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Jag bär min DJ på jubilee och med vit tavla. :)
Jag tkr den har en "bra" storlek, å andra sidan har jag en DD på 36mm också. Och så tycker jag att 36mm kan kännas "lite dressigare" än 39, som kan kännas lite mer "vardaglig" i storleken (kanske?).
Och även lite mer annorlunda/skillnader.
Jag har ögonen på en ny expy, men har inte provat den. Å andra sidan väntar jag på en Sub nodate och en gmt också. Sen skulle jag väldigt gärna ha ett par patek på det.
Men för att hålla mig till trådens ämne.
Datejust, Explorer, Sub och GMT kanske fyller lite "samma" funktion i klocklådan. Iofs är DJ lite dressigare iaf på jubilee och med flutad bezel. Men de andra tre..
Hehe, man tänker inte bara "högt", man "tänker i skrift" nu också.. hehe..

Mvh Roffe
Jag tycker Explorer (36) är betydligt mindre dressad än DJ med jubilee och räfflad ring. Explorern är ju mer en toolwatch för mig. Dels med sin historia och dels i sin utformning. För mig är inte 39 ett alternativ. Tycker det mesta är bättre på 36:an. Men många är ju förtjusta i 214270 oxå så var och en får bli salig på sin fason... :rolleyes:
 
Det är väl inget nytt på KS att bara äga massa Rolexar?

Hur mycket folk vill tycka annat så räcker det ju att man har EN rolex på oysterlänk vad gäller användningsområde osv osv. Så det är ju knappas vad det ens handlar om liksom. :)
Vad vill du tillföra med detta?
Vill du att jag ska sluta uppskatta rolex tanks till urverk, hyggligt överkomliga servicekostnader, överkomliga priser för i mina ögon många gånger väldigt snygga klockor?
Vad föreslår du då då?
Jag äger ingen rolex på Oysterlänk, men har juh som ovan skrivet funderingar på två, så får väl välja mellan Suben och Explorern då, så du blir nöjd. :)
Vad ska jag köpa ist för den som ev inte inhandlas då? :)
 
Riktigt fin klocka. :) Är det någon som har en sådan här, typ (hyggligt modern 36mm) OCH en datejust 116234 och kan rättfärdiga ägandet/köpandet av den ena om man redan äger den andra?
Jag frågar för att de skiljer sig inte jättemycket om man bortser från tavlan, cyklopen på glaset samt den borstade länken/boetten.
Eller är det lättare att rättfärdiga ett köp av en nyare expy på 39mm, som även skiljer lite i storlek?
Vad anser experterna? :)
Just för tillfället äger jag inte båda men jag har ägt en 114270 och 116234 samtidigt och ser inga problem med det. DJ såldes av helt andra skäl, kom inte överens med silvertavlan, och kommer köpa en med blå tavla i framtiden. Skulle inte köpa en DJ på Oyster eller med svart tavla. Men med jubilee, räfflad bezel och annan tavelfärg så tycker jag att de utan problem kompletterar varandra. DJ blir ett mer dressat alternativ men som också funkar för lite mer uppklädda fritidsaktiviteter.
 
Vad vill du tillföra med detta?
Vill du att jag ska sluta uppskatta rolex tanks till urverk, hyggligt överkomliga servicekostnader, överkomliga priser för i mina ögon många gånger väldigt snygga klockor?
Vad föreslår du då då?
Jag äger ingen rolex på Oysterlänk, men har juh som ovan skrivet funderingar på två, så får väl välja mellan Suben och Explorern då, så du blir nöjd. :)
Vad ska jag köpa ist för den som ev inte inhandlas då? :)
Vad jag menar är att du inte motiverar ett köp av två snarlika Rolexar pga att de eventuellt har två olika användningsområden.
 
Just för tillfället äger jag inte båda men jag har ägt en 114270 och 116234 samtidigt och ser inga problem med det. DJ såldes av helt andra skäl, kom inte överens med silvertavlan, och kommer köpa en med blå tavla i framtiden. Skulle inte köpa en DJ på Oyster eller med svart tavla. Men med jubilee, räfflad bezel och annan tavelfärg så tycker jag att de utan problem kompletterar varandra. DJ blir ett mer dressat alternativ men som också funkar för lite mer uppklädda fritidsaktiviteter.
Då känns det som om en expy kan bli en keeper, i någon av storlekarna iaf. Får testa och avgöra framöver. :)
Tack för svaren! :)
 
Vad jag menar är att du inte motiverar ett köp av två snarlika Rolexar pga att de eventuellt har två olika användningsområden.
Ok. Du menar så. Men jag tänker att en svart Sub känns mer "fritid" än en Explorer som känns mer som en vardagsklocka som passar precis ALLA former av klädnad.
En gmt (iaf den jag väntar på) tillför lite färg och har en annan länk.
Visst kan de mycket väl täcka samma "område", men å andra sidan så är det lättsålda klockor som inte tappar många ören om man känner för att gå vidare till andra märken. :)
Explorer känns som den ultimata vardagsklockan om man ska dra ihop en så sparsam "samling" som möjligt, känns som om man skulle klara sig bra med den och en fin dressare om inte intresset vore så "gnagande" :)

Mvh Roffe
 
Riktigt fin klocka. :) Är det någon som har en sådan här, typ (hyggligt modern 36mm) OCH en datejust 116234 och kan rättfärdiga ägandet/köpandet av den ena om man redan äger den andra?
Jag frågar för att de skiljer sig inte jättemycket om man bortser från tavlan, cyklopen på glaset samt den borstade länken/boetten.
Eller är det lättare att rättfärdiga ett köp av en nyare expy på 39mm, som även skiljer lite i storlek?
Vad anser experterna? :)

Jag har både 114270 och en 16234 så mitt svar borde vara relevant. För mig är klockorna väldigt olika, mer än vad du säger. Tycker dem kompletterar varandra riktigt bra då Expyn är en tool watch och DJ är dressing. Beror ju på vilken 116234 du är ute efter.
IMG_20180914_141849.jpg
 
Jag har både 114270 och en 16234 så mitt svar borde vara relevant. För mig är klockorna väldigt olika, mer än vad du säger. Tycker dem kompletterar varandra riktigt bra då Expyn är en tool watch och DJ är dressing. Beror ju på vilken 116234 du är ute efter.
IMG_20180914_141849.jpg
Klockorna är ju otroligt lika, där båda är vardags/sportklockor.

Men det är klart att man ska äga båda om man gillar 36mm Rolex med svart tavla, precis som att vissa äger en 16610, en 116610, en 16600 osv.
 
Nu är det fler som kallat Explorern för en tool watch. Det är den väl inte eftersom den inte har någon mer funktion än att mäta tiden.
Eller har jag missat något?
Sportklocka tycker jag är en bättre benämning.
 
Då känns det som om en expy kan bli en keeper, i någon av storlekarna iaf. Får testa och avgöra framöver. :)
Tack för svaren! :)
Roffe KÖR BARA KÖR!!

Explorern är grym och oavsett om du väljer 36mm / 39mm så kommer du med högsta sannolikhet inte ångra dig.
Jag förstår för övrigt ditt resonemang för olika användningsområden till 100% :)

Och skulle du mor förmodan ångra dig med nån klocka eller känna att två klockor "får samma roll", är det som du säger jälkligt lättsåld. Klappa med händerna så är den ena såld!
 
Angående hur dressad / toolig explorern är så tycker ändå jag IMO att explorer funkar till finklädsel och finare tillfällen lika bra som en DJ. Men jag kanske inte är riktigt lika komservativ på den punkten.

Själv funderar jag på att köpa en vintage DJ. Trots att DJ isåfall egentligen skulle anses som ett mer dressat alternativ skulle jag använda både din likväl som min 214270 till alla möjliga tillfällen.
 
Håller inte alls med. Kanske om det du säger att båda är vardagsklockor. Men till utseende och känsla så skiljer de sig ganska mycket.
Exakt. Tycker det skiljer en hel del. Utseende som du säger men oxå mycket i känsla. Det är två helt olika klockor i min bok, även om likheter finns så klart.
 
Tillbaka
Topp