• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Finns det en stållänk som är skönare än den som är på explorern ? I så fall på vilken klocka?

Tack för svar.
Eftersom du frågar :rolleyes:
566A0C7E-EC30-4D36-847C-960A8C60E855.jpeg

Apropå det här med 36 vs 39. Jag har haft båda och nu senast 39. Tror hemligheten är att se det som två olika klockor. Inte att 214270 är en större version av de tidigare utan en egen modell. Om det inte fanns en helt annan modell som redan hette Explorer II så hade det varit ett perfekt namn på denna IMO.

Jag ser den som det enda diskreta och cleana alternativet i Rolex nuvarande sportutbud. En modern sportrolex som glider under manschetten och samtidigt är borstad och matt nog att glida under radarn. En mellanmodell som funkar till allt helt enkelt.

Apropå det här med 36 vs 39. Jag har haft båda och nu senast 39. Tror hemligheten är att se det som två olika klockor. Inte att 214270 är en större version av de tidigare utan en egen modell. Om det inte fanns en helt annan modell som redan hette Explorer II så hade det varit ett perfekt namn på denna IMO.

Jag ser den som det enda diskreta och cleana alternativet i Rolex nuvarande sportutbud. En modern sportrolex som glider under manschetten och samtidigt är borstad och matt nog att glida under radarn. En mellanmodell som funkar till allt helt enkelt.
Mer diskret och clean än OP?

Går i tankarna om att "byta upp" min tudor bb36 mot storebror Rolex Explorer 1, 36-mm versionen. Finns det några referenser/årtal som är att föredra vad gäller kvalitet? Jag har ju konstaterat att claspen kommer i lite olika utföranden och misstänker att detsamma gäller länken. Bang for the buck är också en intressant faktor..

Jag håller med @carlm i att Expy är väldigt diskret (särskilt 36mm). Op har mera polerade ytor och en applicerad Rolex krona i vitguld (?) på tavlan som gör att den inte är lika diskret, tycker jag.
Ah, jag är av liknande åsikt. Samtidigt gör de arabiska 3,6,9 att tavlan sticker ut mer.
Undrade mest hur resonemanget gick, och jag köper era argument :)

Ja det är nog mest tavlan som gör att den känns ordentligt mycket mer toolig än OP. Sen tycker jag den känns ganska mycket rejälare om än lite mindre (glasklart?) än 39mm OP på armen. Intressant det där med hur något som är så lika på pappret kan ha så olika känsla på armen :)

Ah, jag är av liknande åsikt. Samtidigt gör de arabiska 3,6,9 att tavlan sticker ut mer.
Undrade mest hur resonemanget gick, och jag köper era argument :)

Går i tankarna om att "byta upp" min tudor bb36 mot storebror Rolex Explorer 1, 36-mm versionen. Finns det några referenser/årtal som är att föredra vad gäller kvalitet? Jag har ju konstaterat att claspen kommer i lite olika utföranden och misstänker att detsamma gäller länken. Bang for the buck är också en intressant faktor..
Smaksak skulle jag säga. Tritium eller Luminova, lugghål eller inte. 14270 eller 114270. Kika runt lite i tråden! För en så modern som möjligt kolla på 114270 för mer vintage-känsla en 90-tals 14270.

Alla är bra på sitt eget vis. Jag föredrar 114270 med superluminova och solida ändlänkar men den gamla är ju lika bra!

Hej alla Expyexperter! Är inne på fira nytt jobb med en Expy i 36 mm, men trots mycket läsning här på forumet och en del googlingar så har jag en del återstående frågetecken..

1: Vilka är egentligen skillnaderna på urverken i 14270 (kaliber 3000) och 114270 kaliber 3120)?

2: Vad är ett normalt serviceintervall på de båda referenserna och vad kostar en normal standarsservice?

3: Har länken till båda dessa referenser någon form av mikrojustering?

4: Har förstått det som att endast är ref 114270 som har SEL. Hur stor grej är egentligen det?

5: Hur lång livslängd har lumen på 14270 (tritium) och 114270 (superluminova)? O hur gör ni när lumen tappar styrka med åren?

Tack på förhand!

Hej alla Expyexperter! Är inne på fira nytt jobb med en Expy i 36 mm, men trots mycket läsning här på forumet och en del googlingar så har jag en del återstående frågetecken..

1: Vilka är egentligen skillnaderna på urverken i 14270 (kaliber 3000) och 114270 kaliber 3120)?

2: Vad är ett normalt serviceintervall på de båda referenserna och vad kostar en normal standarsservice?

3: Har länken till båda dessa referenser någon form av mikrojustering?

4: Har förstått det som att endast är ref 114270 som har SEL. Hur stor grej är egentligen det?

5: Hur lång livslängd har lumen på 14270 (tritium) och 114270 (superluminova)? O hur gör ni när lumen tappar styrka med åren?

Tack på förhand!
Jag är ingen expert så någon kan säkert fylla i.
  1. Det senare urverket är antagligen bättre än det tidigare. Spelar nog ingen roll i praktiken.
  2. Ca 5 år och 5 tusen
  3. Det finns hål i claspen för att justera längden.
  4. Det stämmer och det gör att klockan sitter bättre och känns stabilare. Bättre känsla helt enkelt. Men ibland vill man ha det där lite rassliga och charmiga också
  5. Tritium har ju en viss livslängd. På min 91a är det nästan dött. På min 2007 och 2008 är det bra tryck i lumen. Dock inte av Seikoklass

Håller med ovan med tillägget att på min 14270 92a var lumen absolut stendöd så det kan nog vara lite olika

1. Det senare urverket är antagligen bättre än det tidigare. Spelar nog ingen roll i praktiken.
  2. Ca 5 år och 5 tusen
  4. Det stämmer och det gör att klockan sitter bättre och känns stabilare. Bättre känsla helt enkelt. Men ibland vill man ha det där lite rassliga och charmiga också
  5. Tritium har ju en viss livslängd. På min 91a är det nästan dött. På min 2007 och 2008 är det bra tryck i lumen. Dock inte av Seikoklass

2. Ca 5 år och 5 tusen

Tack för snabbt svar!

En följdfråga om lumen: Går det att byta/bättra på lumen vid service eller sänker det bara värdet på klockan? Gillar iofs lume, men vill ju inte göra något som sänker värdet eller.

Tack för snabbt svar!

En följdfråga om lumen: Går det att byta/bättra på lumen vid service eller sänker det bara värdet på klockan? Gillar iofs lume, men vill ju inte göra något som sänker värdet eller.

Nja det går kanske men i regel så är det väl inget man gör. Köp en 114270 istället om du vill ha lume.
Edit: knostigt tagnetbrod som staflar fel

A4C66C3F-167A-4E5B-8537-3B8ED25B91AB.jpeg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp