• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Jaha, då var det söndag igen. Utanför fönstret snöar det ymnigt och jag ska bege mig ut på äventyr. Jag hade även tänkt ta med mig min Nomos Orion. Ingen panik nu, jag vet vilken tråd jag skriver i och en explorer kommer snart att presenteras i bild här.

Så, hur skyddar jag min fina Orion från busvädret och övriga faror?
722934FD-E6E3-40B3-A73D-E58786567B16.jpeg

Jag vet! Jag lägger den i den väderskyddade lilla asken jag fick av min secret santa här på Klocksnack!
6FE13A9E-4307-4BCC-8795-D6C485FF0B08.jpeg

Passar precis. Bäst att jag stänger snabbt innan något otrevligt hittar in i asken.
065E8DE9-9331-4216-B2FF-B76D6B95520D.jpeg

Hmm... det känns fortfarande inte helt bra i magen. Men vad kan jag mer göra än att låsa in klockan i en stöt- damm- och vattentät ask? Visst ja! Nu har jag det!

Min Explorer är ju en riktig tuffing! Den får stå för first line of defence. Nu känns det bättre i magen och min Orion kan knappast får ett bättre skydd än så.
4CFA1E10-8BA9-42F4-BF6F-D3929AB977C1.jpeg

Glad söndag, och glad tredje advent alla explorers!

Tack för snabbt svar!

En följdfråga om lumen: Går det att byta/bättra på lumen vid service eller sänker det bara värdet på klockan? Gillar iofs lume, men vill ju inte göra något som sänker värdet eller.
Det är inget att rekommendera. Sänker värdet rejält och folk vill i regel ha orörda klockor. Vill du ha lume, köp en som har det...

Jo det är den nog! :) Får se hur veckan känns:cool:
Jag är rätt ny i ExpI-träsket (tre veckor) men jag hade en motsvarande känsla efter en vecka och jag kom fram till vad det är: Klockan är såpass rimlig på alla sätt att den upplevs som "tråkig". Inget sticker ut, inget är sådär himla speciellt, ingen märker den, den tar inte emot när man drar på sig skjortan och den håller tiden lite för bra. Snackade med min vän @meo_swe och vi konstaterade att det är ungefär samma känsla som att köpa en ny Volvo; det är liksom bra och inte så mycket mer.

Det är ingen lynnig sportbil, inget gammalt kronvrak till Fårrrd, ingen rullande felkod till Peugeot, ingen flashig M3 eller glidar-Merca. Det är en Volvo V90, 2.0-litersdiesel, automatlåda med lite sköna features för 7,5 prisbasbelopp (inget R-designpaket). Gråmetallic.
Den startar, den rullar, den sticker varken ut eller i någons ögon. Den är bekväm och gör det man vill att den ska göra. Det flashigaste är att man kan få matkassen levererad till den när den står parkerad utanför kontoret (fett nice). Servicen är klart överkomlig.

Det är världens bästa klocka samtidigt som det är världens tråkigaste klocka. Det är en ExpI, rätt schysst när du tänker på det.

Jag är rätt ny i ExpI-träsket (tre veckor) men jag hade en motsvarande känsla efter en vecka och jag kom fram till vad det är: Klockan är såpass rimlig på alla sätt att den upplevs som "tråkig". Inget sticker ut, inget är sådär himla speciellt, ingen märker den, den tar inte emot när man drar på sig skjortan och den håller tiden lite för bra. Snackade med min vän @meo_swe och vi konstaterade att det är ungefär samma känsla som att köpa en ny Volvo; det är liksom bra och inte så mycket mer.

Det är ingen lynnig sportbil, inget gammalt kronvrak till Fårrrd, ingen rullande felkod till Peugeot, ingen flashig M3 eller glidar-Merca. Det är en Volvo V90, 2.0-litersdiesel, automatlåda med lite sköna features för 7,5 prisbasbelopp (inget R-designpaket). Gråmetallic.
Den startar, den rullar, den sticker varken ut eller i någons ögon. Den är bekväm och gör det man vill att den ska göra. Det flashigaste är att man kan få matkassen levererad till den när den står parkerad utanför kontoret (fett nice). Servicen är klart överkomlig.

Det är världens bästa klocka samtidigt som det är världens tråkigaste klocka. Det är en ExpI, rätt schysst när du tänker på det.
Bra analys! Känns som spot on! :)

Väldigt OT här nu men såg att du sålde en bb36 nyligen. Hur tycker du den står sig mot explorern?
Är nog kanske lite det som spökar oxå. BB36 är så mycket klocka för pengarna. Den satt lite skönare på. Länken iaf, kronan på BB36 stör lite. I ärlighetens namn så var det nog kanske inte värt pengarna upp.. :oops::eek::D

Senast ändrad:

Haha vilken jäkla skön utläggning. Säkerligen ganska bra också :)
Är nog kanske lite det som spökar oxå. BB36 är så mycket klocka för pengarna. Den satt lite skönare på. Länken iaf, kronan på BB36 stör lite. I ärlighetens namn så var det nog kanske inte värt pengarna upp.. :oops::eek::D
Du var precis i samma sits som mig då men jag tog vägen med 5siffrig DJ på oyster. Tyckte också BB36 satt skönare och antar att det just är för att den går att ta bort fler länkbitar på kl 6 sidan jämfört med Rolex oyster? (smala handleder?)

Kronan störde mig inte nämnvärt men visst var den ivägen ibland. Har inte släppt tanken på en explorer 114270 riktigt än men nu när skillnaden mellan BB36 och 114270 närmar sig 30k vettetusan om du inte har rätt där i din tankegång.

Haha vilken jäkla skön utläggning. Säkerligen ganska bra också :)

Du var precis i samma sits som mig då men jag tog vägen med 5siffrig DJ på oyster. Tyckte också BB36 satt skönare och antar att det just är för att den går att ta bort fler länkbitar på kl 6 sidan jämfört med Rolex oyster? (smala handleder?)

Kronan störde mig inte nämnvärt men visst var den ivägen ibland. Har inte släppt tanken på en explorer 114270 riktigt än men nu när skillnaden mellan BB36 och 114270 närmar sig 30k vettetusan om du inte har rätt där i din tankegång.
Japp oxå smala handleder(16cm) och samma problem som dig med länken. Det funkar men inte optimalt.

Japp oxå smala handleder(16cm) och samma problem som dig med länken. Det funkar men inte optimalt.
Precis lika massiva som mina alltså. Jag ska leta upp en bit läder från någonstans och prova att sätta på insida lås. Tror faktiskt det är sjukt lite som krävs för att den ska sitta mycket skönare för såna som dig och mig. Kommer återkomma :) min länk var ju iprincip NOS så inga kanter är inslitna heller :p

Anade att det var så det låg till att skillnaden känns för liten för att kunna motivera prisskillnaden. Inget vidare när man känner så för en klocka men ge den en ärlig chans, ibland blir det inte kärlek vid första ögonkastet utan något som växer fram...annars är det flipp som gäller :). Själv är jag lite små sugen på bb36:hungry:.

Förstår grundkonceptet och vad det är du försöker beskriva. Men komigen, rolex = volvo? Naaah inte riktigt. Jag skulle säga en audi a4 220hästars med s-line ;) du får inte vara för hård

De jag känner som har lite nyare Volvo har massor av problem med bilarna. Med en Explorer kommer man inte ha något strul men jag fattar ju tankegången. :rolleyes:
Jag var nära att köpa en BB36 istället för min nuvarande 114270. Tror jag hade blivit riktig nöjd med den också.

Förstår grundkonceptet och vad det är du försöker beskriva. Men komigen, rolex = volvo? Naaah inte riktigt. Jag skulle säga en audi a4 220hästars med s-line ;) du får inte vara för hård
Ungefär 0%. Skulle jämföra med min Skoda men bilen ger lite bättre pang/peng än klockan. Rolex är en lastvagn av nice’are enkelsnitt, Explorer mer än de flesta. Vill du ha din jugge-räser skulle jag titta på YM1, någon rolig Panerai eller en Omega med flashigt METAS-verk (i keramik).

Tillbaka
Topp