• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

#söndagsexpyn
3F66191C-491A-4E62-A7BE-530D4640E21A.jpeg

Inom vilken range ska 3130 urverket finna sig? Min går ca +5sek/dygnet. Läste någonstans att rolex superlative chronometer bör hålla sig inom +-2sek rangen. Klockan har ca 10år på nacken och är enbart "checked" av grå urmakare. Kanske dags för en ruckning hos AD.

Inom vilken range ska 3130 urverket finna sig? Min går ca +5sek/dygnet. Läste någonstans att rolex superlative chronometer bör hålla sig inom +-2sek rangen. Klockan har ca 10år på nacken och är enbart "checked" av grå urmakare. Kanske dags för en ruckning hos AD.
Cosc innebär spec på -4/+6 spd. Så du är innanför. Gör ingenting skulle jag säga. Bara njut :) 5 sekunder är ju rätt trevlig avvikelse iom att det är åt "rätt" håll

Vet inte vilken kaliber som sitter i min (214270 MKII) och detta var bara dagens avläsning. Igår fick jag 1.7. Jag vill minnas att jag sett någonstans att Rolex sedan några år tillbaka ska ligga inom +\- 2 sek men det kanske var en target snarare än regel?

Edit: https://www.ablogtowatch.com/rolex-extends-stringent-in-house-tests/

Vet inte vilken kaliber som sitter i min (214270 MKII) och detta var bara dagens avläsning. Igår fick jag 1.7. Jag vill minnas att jag sett någonstans att Rolex sedan några år tillbaka ska ligga inom +\- 2 sek men det kanske var en target snarare än regel?

Edit: https://www.ablogtowatch.com/rolex-extends-stringent-in-house-tests/
Tack +/-2 gäller nyare ur då alltså. Som @Nissenutz skrev orsakar mina +5 inga direkta bekymmer var mest nyfiken. Den dagen man skickar in den för service antar jag att de även reglerar vid behov.

Jag har en 1 år gammal 214270 som fortar sig 6 sekunder... stör mig engenltigen på detta då urverket 3132 är marknadsfört att hållas inom (som nämnts) +/-2 sekunder.

Tillbaka
Topp