• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Favorit när solen tittar fram
IMG_4178.jpeg
1016 är ju helt fantastisk!

IMG_9795.jpeg

Sålde min Speedy i helgen och är sen dess owg med Expyn. Känner mig lite ”rastlös” och tanken har slagit mig att man kanske skulle byta den med, men vill man inte lägga en massa slantar imellan kan jag inte komma på en enda klocka i prisklassen som lockar mer. Den är ju för jävla bra, till allt från ylletröja och jeans till kostym och i alla sammanhang.

IMG_9795.jpeg

Sålde min Speedy i helgen och är sen dess owg med Expyn. Känner mig lite ”rastlös” och tanken har slagit mig att man kanske skulle byta den med, men vill man inte lägga en massa slantar imellan kan jag inte komma på en enda klocka i prisklassen som lockar mer. Den är ju för jävla bra, till allt från ylletröja och jeans till kostym och i alla sammanhang.
Med explorern behövs inga andra klockor, som du skriver passar den i alla sammanhang. Utöver det skulle jag lägga till att det är den perfekta reseklockan, dels eftersom den passar i alla sammanhang om man bara vill ha med sig en klocka, men också eftersom den lätt glider under skjortan och på avstånd inte lika uppenbart är en Rolex som exempelvis Datejust, Submariner eller GMT.

Senast ändrad:
Med explorern behövs inga andra klockor, som du skriver passar den i alla sammanhang. Utöver det skulle jag lägga till att det är den perfekta reseklockan, dels eftersom den passar i alla sammanhang om man bara vill ha med sig en klocka, men också eftersom den lätt glider under skjortan och på avstånd inte lika uppenbart är en Rolex som exempelvis Datejust, Submariner eller GMT.
Sant. Hade en GMT(Batman) innan och ett tag samtidigt som min Expy. Visst kände jag ett visst mått av självförverkligande när jag köpte den, men jag älskar hur low key Expyn är, precis som du säger. Den behöver inte ens glida under skjortan för att gå obemärkt förbi. Många som lägger en stor portion sedlar på en klocka vill nog att det ska synas. Kanske är det därför Explorern med Rolexmått mätt är såpass ”billig”. Den är för anonym och osynlig för att många ska vilja lägga 60-70 och uppåt, den utstrålar ju inte djupa fickor som dom flesta andra moderna Rollar gör😆

Sant. Hade en GMT(Batman) innan och ett tag samtidigt som min Expy. Visst kände jag ett visst mått av självförverkligande när jag köpte den, men jag älskar hur low key Expyn är, precis som du säger. Den behöver inte ens glida under skjortan för att gå obemärkt förbi. Många som lägger en stor portion sedlar på en klocka vill nog att det ska synas. Kanske är det därför Explorern med Rolexmått mätt är såpass ”billig”. Den är för anonym och osynlig för att många ska vilja lägga 60-70 och uppåt, den utstrålar ju inte djupa fickor som dom flesta andra moderna Rollar gör😆
Stil och skryt är inte samma sak, vissa skulle hävda att det är varandras motsats 😉

IMG_9795.jpeg

Air King? 😬

Har testat en Air King och den va bättre irl än på bild, även om jag tycker tavlan blir på tok för rörig med alla siffror. Dock kul färg på text och krona. Och storleken gör mig nyfiken på en 224270 även om jag lärt mig att uppskatta den lilla 36:an. Bjuckar på bild.
IMG_7894.jpeg
Har aldrig ägt någon av dem men Air King lockar mig mer än Exp faktiskt. Det händer lite mer i tavlan men jag tycker det är en fördel. Tycke och smak så klart 😊

Vilka Explorer-modeller är att rekommendera om man vill komma undan hyfsat prisvärt? Om vi tänker tänker på länken och olika typer av spännen mm.

Vilka Explorer-modeller är att rekommendera om man vill komma undan hyfsat prisvärt? Om vi tänker tänker på länken och olika typer av spännen mm.
Trist svar, men prisvärt är beroende på vad du vill lägga. Skillnaden mellan de olika modellerna varierar. Men en bra nivå är väl runt 2005-2010 ref 114270. Men då bör den vara servad och i bra skick. Annars kan det dra iväg. Men som sagt, mycket bygger på komfort och spec.

Bästa genomgången har du nog här.

IMG_9854.jpeg

Är det prisvärde vi pratar anser jag att 124270 är mest pang för pengarna. Länken må smalna av rätt mycket men den känns som om den är fräst ur ett stycke rostfritt stål och fick länken på min senast vidareskickade klocka, en Speedy Pro uttagen -24 att kännas rasslig och låset höll inte alls samma klass som Rolex. Jag har i omgångar funderat på att byta ut min Expy mot en DJ eller femsiffrig Sub, men den är för jävla bra så det har än så länge alltid stannat som ett tankeexperiment.

Kanske fel forum, men söker en 114270 med ingraverad rehaut (+nya boxen, dvs senare årsmodellerna av denna ref). Hit me up i ett dm om denna king of a watch söker ny ägare!
/ExplorerFanboy

(Är inne och letar med lykta på köp och sälj utan rätt spec, kvalitet och modell)

IMG_9854.jpeg

Är det prisvärde vi pratar anser jag att 124270 är mest pang för pengarna. Länken må smalna av rätt mycket men den känns som om den är fräst ur ett stycke rostfritt stål och fick länken på min senast vidareskickade klocka, en Speedy Pro uttagen -24 att kännas rasslig och låset höll inte alls samma klass som Rolex. Jag har i omgångar funderat på att byta ut min Expy mot en DJ eller femsiffrig Sub, men den är för jävla bra så det har än så länge alltid stannat som ett tankeexperiment.
Instämmer! Upplever hela klockan som stabil och robust. Har velat fram och tillbaka om min 124270 eller min speedy pro ska få göra plats för nytt. Ju mer jag bär min Explorer desto mer gillar jag den. Fantastiskt bekväm och snygg i all sin enkelhet 😃
IMG_8516.jpeg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp