• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Stekigt ;)
B5728FFD-7729-4DB3-929D-723A909FB1F5.jpeg

Fan vad najs. Var fiskar man torsk om jag får fråga? Hade varit riktigt kul att försöka få någon sådan istället för inplanterade Regnbågar ;)
Något speciellt att tänka på?
Du bor i Kristanstad va? Isåfall har du ju hela kusten längs Österlen där du kan fiska torsk. Gjorde det en hel del när jag var yngre (har stuga i en fiskeby i närheten av simrishams). :)

(OT)

Fan vad najs. Var fiskar man torsk om jag får fråga? Hade varit riktigt kul att försöka få någon sådan istället för inplanterade Regnbågar ;)
Något speciellt att tänka på?

Enklast är nog Norge (vackrast iaf), är ingen extremfiskare heller men brukar vara på Hitra (ö nära Trondheim) då stuga finns inom familjen. Spelar kanske ingen roll exakt vart man är i Norge bara man vet att vattnen har fisken. Finns bla sej , makrill och rödspätta här. Gäller att använda båt för att komma ut djupen. Betesmässigt kör vi pilk med jigg + tung skalle, denna sliten som fan men gjorde jobbet. IMG_20190805_223212.jpg

Det är ju helt sanslöst vad man blir sugen på en Explorer när man kollar runt här i tråden. Otroligt fina klockor/bilder ni alla lägger upp. Det hade blivit min första "riktiga" klocka.

Velar mellan 114270 och 214270 MK II då jag är lite osäker på storleken. Naturligtvis lockar också uppdaterat urverk och länk med den senaste versionen.

Om det är någon som har en till salu får ni gärna höra av er. Har lagt upp köpesannons här på KS med :)

Tack för trevlig läsning och alla degelframkallande inlägg här.

När slutade Rolex leverera det gamla låset på 14270 och ersatte det med säkerhetslåset (som sitter på GMT 16710 på oyster bl.a.)?
Kunden man under en viss tid välja vilket lås man ville ha när man köpte den ny?

När slutade Rolex leverera det gamla låset på 14270 och ersatte det med säkerhetslåset (som sitter på GMT 16710 på oyster bl.a.)?
Kunden man under en viss tid välja vilket lås man ville ha när man köpte den ny?
Min uppfattning är att man kunde välja att uppgradera till det nyare låset. Har dock ingen tillförlitlig källa på det.

Läst om -97 eller -95 beroende på huruvida man kunde välja som alternativ länk eller fick som original med samma clasp som på suben, se https://www.rolexforums.com/archive/index.php/t-288829.html som någorlunda hänvisning.

96-97 vill jag minnas. Minns inte serierna, men däromkring. De serierna är rätt fulländade.

Tillbaka
Topp