Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Kolla med @NiklasF om det finns ngt KS Explorers band kvar.![]()
Halkade över den här på forumet, ruskigt trevlig
Tyvärr utan länk så har någon en passande över, eller tips på bra aftermarket så hojta!
Nu har jag ingen av dessa modeller, men har 39:an och senaste suben. Har även funderat på pre ceramic sub innan jag köpte 41:an och då ställts inför något av samma dilemma. Enligt min mening är det (kanske lite förenklat) mycket en fråga om du vill ha modern ”hög kvalitativ robust lyx” eller ”vintage charm”. Personligen älskar jag båda och för mig finns det inget bättre eller sämre val, men däremot är det enligt min uppfattning väldigt olika känsla och därmed ganska stor skillnad. Pröva båda och köp den du gillar bäst.Nån här i explorer-familjen som kan rådgöra lite? Sugen på en explorer. Hur ska man tänka mellan 14270 vs 114270, tritium vs luminova… Ni som redan gjort era val, hur har ni resonerat? Hade ni valt annorlunda med facit på hand? Känner till alla specar som skiljer. Mer ute efter upplevelsen.
Sorry, läste fel, trodde du frågade om senaste 36 vs den tidigare.Nån här i explorer-familjen som kan rådgöra lite? Sugen på en explorer. Hur ska man tänka mellan 14270 vs 114270, tritium vs luminova… Ni som redan gjort era val, hur har ni resonerat? Hade ni valt annorlunda med facit på hand? Känner till alla specar som skiljer. Mer ute efter upplevelsen.
Nån här i explorer-familjen som kan rådgöra lite? Sugen på en explorer. Hur ska man tänka mellan 14270 vs 114270, tritium vs luminova… Ni som redan gjort era val, hur har ni resonerat? Hade ni valt annorlunda med facit på hand? Känner till alla specar som skiljer. Mer ute efter upplevelsen.
Vet inte om jag skulle klassa min 124270 som "robust lyx". Men överlag så är det mer efter tycke och smak. Men jag instämmer om att det är en smakfråga. Om jag hade köpt en Explorer idag hade det säkerligen blivit en 114270. Men mest för att det har ett aningen stabilare verk än 14270 och därav mindre service behov. Sedan för att jag upplever komforten i en fem-siffrig Rolex som avsevärt bekvämare. Sedan upplever jag tritium som coolare än luminova, men som sagt om det var jag hade jag främst tittat på komfort och servicebehov/kostnad vid service.Nu har jag ingen av dessa modeller, men har 39:an och senaste suben. Har även funderat på pre ceramic sub innan jag köpte 41:an och då ställts inför något av samma dilemma. Enligt min mening är det (kanske lite förenklat) mycket en fråga om du vill ha modern ”hög kvalitativ robust lyx” eller ”vintage charm”. Personligen älskar jag båda och för mig finns det inget bättre eller sämre val, men däremot är det enligt min uppfattning väldigt olika känsla och därmed ganska stor skillnad. Pröva båda och köp den du gillar bäst.
Det beror väl lite på vad man lägger i ordet ”lyx”. Det jag menar är att keramiken, moderna clasps, robustheten i armbanden, högre grad av finish, mer exakta urverk - kort sagt en otroligt välgjord klocka - ger en högre grad av lyx känsla som jag inte tycker finns på samma sätt i de äldre modellerna. Dessa har dock en annan charm precis som du beskriver.Vet inte om jag skulle klassa min 124270 som "robust lyx". Men överlag så är det mer efter tycke och smak. Men jag instämmer om att det är en smakfråga. Om jag hade köpt en Explorer idag hade det säkerligen blivit en 114270. Men mest för att det har ett aningen stabilare verk än 14270 och därav mindre service behov. Sedan för att jag upplever komforten i en fem-siffrig Rolex som avsevärt bekvämare. Sedan upplever jag tritium som coolare än luminova, men som sagt om det var jag hade jag främst tittat på komfort och servicebehov/kostnad vid service.
Vilken klocka pratar vi om här? Om du tänker på en modern sub är det en stor skillnad. Men frågan handlade om en Explorer 1 referens och skillnaden mellan tritium och luminova. Explorer 1 har f ö ingen keramik. I mitt tycke är gamla som nya modeller välgjorda med hög kvalitet. Men lyx är inget jag personligen förknippar en Explorer etta med.Det beror väl lite på vad man lägger i ordet ”lyx”. Det jag menar är att keramiken, moderna clasps, robustheten i armbanden, högre grad av finish, mer exakta urverk - kort sagt en otroligt välgjord klocka - ger en högre grad av lyx känsla som jag inte tycker finns på samma sätt i de äldre modellerna. Dessa har dock en annan charm precis som du beskriver.
Som jag skrev i ett tidigare inlägg missuppfattade jag frågan och trodde han skrev om senaste 36:an som delar många egenskaper med moderna keramiska rolex avseende armband, clasps, urverk, finish osv. Jag tror att det är en ganska vedertagen uppfattning att Rolex är ett ”lyxmärke” och enligt min uppfattning hänger det samman med just de saker som jag skrev - att det gör väldigt hög kvalitativa klockor. Detsamma gäller tidigare modeller som låg i fronten vad det gäller kvalitet vid tiden som de producerades - och som fortfarande är otroligt fina och eftertraktade.Vilken klocka pratar vi om här? Om du tänker på en modern sub är det en stor skillnad. Men frågan handlade om en Explorer 1 referens och skillnaden mellan tritium och luminova. Explorer 1 har f ö ingen keramik. I mitt tycke är gamla som nya modeller välgjorda med hög kvalitet. Men lyx är inget jag personligen förknippar en Explorer etta med.![]()
Jodå kan instämma med att Rolex i sig är ett klockmärke i lyxsegmentet. Men om du läser mitt svar som gällde Explorer 1 som är mer under radarn än de flesta av de andra modellerna. Ev. undantaget Explorer II. Föreslår att vi lämnar lyxdiskussionen här då det inte har med modellen och tråden att göra.Som jag skrev i ett tidigare inlägg missuppfattade jag frågan och trodde han skrev om senaste 36:an som delar många egenskaper med moderna keramiska rolex avseende armband, clasps, urverk, finish osv. Jag tror att det är en ganska vedertagen uppfattning att Rolex är ett ”lyxmärke” och enligt min uppfattning hänger det samman med just de saker som jag skrev - att det gör väldigt hög kvalitativa klockor. Detsamma gäller tidigare modeller som låg i fronten vad det gäller kvalitet vid tiden som de producerades - och som fortfarande är otroligt fina och eftertraktade.
Explorer är mer under radarn, men gör den enligt min åsikt inte mindre ”lyxig” i den mening som jag skrev. Däremot kanske mindre ”skrikig”. Visst vi lämnar den diskussionen. Fin bildJodå kan instämma med att Rolex i sig är ett klockmärke i lyxsegmentet. Men om du läser mitt svar som gällde Explorer 1 som är mer under radarn än de flesta av de andra modellerna. Ev. undantaget Explorer II. Föreslår att vi lämnar lyxdiskussionen här då det inte har med modellen och tråden att göra.
Bild för topic.
![]()