• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Andersml

Audemars
2-Faktor
Så enkel, så bra!
FDD84906-816E-472C-8B2E-CCC173939B3F.jpeg
555363F1-C22B-4F93-8650-89DCE6541080.jpeg
 

bernoulli

Audemars
2-Faktor
När slutade Rolex leverera det gamla låset på 14270 och ersatte det med säkerhetslåset (som sitter på GMT 16710 på oyster bl.a.)?
Kunden man under en viss tid välja vilket lås man ville ha när man köpte den ny?
Saxat från tidigare i tråden. "14270 kom ursprungligen med den enkla 78360 med vanligt slätt lås. Som option kunde man mot merkostnad få 93150 från Submarinern (detta val fanns för 16710 samt 16570 också). Från 1998 ersattes båda dessa av 78790 med det korta oysterlocklåset. Denna länk satt också på 16710 samt 16570 från 1998 fram till dess att 78790 med solida ändlänkar kom."
 

Anton103

Breitling
Halloj alla! Blir grymt inspirerad av alla bilder här i tråden och är nu på jakt efter en 114270 eller 14270, om någon har en de vill bli av med pma gärna! Tack för att ni delar med er av vad som kan vara den snyggaste klockan!
 

Anton103

Breitling
I jakten på en 114270 har jag stött på lite olika versioner av dialen. Särskilt kan jag se en skillnad på "I" runt om och placeringen och typsnittet av "Swiss made" (se bilder). Har sett detta bland klockor från betrodda försäljare så undrar lite om någon vet vad anledningen till skillnaderna är. Tack för hjälpen!
upload_2019-8-14_10-40-41.png
upload_2019-8-14_10-40-47.png
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
I jakten på en 114270 har jag stött på lite olika versioner av dialen. Särskilt kan jag se en skillnad på "I" runt om och placeringen och typsnittet av "Swiss made" (se bilder). Har sett detta bland klockor från betrodda försäljare så undrar lite om någon vet vad anledningen till skillnaderna är. Tack för hjälpen!
upload_2019-8-14_10-40-41.png
upload_2019-8-14_10-40-47.png
Killgissning:
Den nedre är en servicetavla alternativt att man gick över till den tavlan efter ett visst årtal. Jag ska kolla vilken tavla min från 2008 när jag kommer hem.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
I jakten på en 114270 har jag stött på lite olika versioner av dialen. Särskilt kan jag se en skillnad på "I" runt om och placeringen och typsnittet av "Swiss made" (se bilder). Har sett detta bland klockor från betrodda försäljare så undrar lite om någon vet vad anledningen till skillnaderna är. Tack för hjälpen!
upload_2019-8-14_10-40-41.png
upload_2019-8-14_10-40-47.png
Lite sökning (jag vet ju inte svaret) ger att frågan ställts på andra forum men ingen har gett något konkret svar på det. Troliga svaret är att båda tavlorna är ursprungliga och att Rolex vid något visst årtal ändrat tavlan. 114270 har ju inte nått dom där samlarnivåerna där sånt här reds ut fullständigt.
 

Anton103

Breitling
Lite sökning (jag vet ju inte svaret) ger att frågan ställts på andra forum men ingen har gett något konkret svar på det. Troliga svaret är att båda tavlorna är ursprungliga och att Rolex vid något visst årtal ändrat tavlan. 114270 har ju inte nått dom där samlarnivåerna där sånt här reds ut fullständigt.
Det var ungefär vad jag hittade också när jag sökte runt. Det kanske trillar in ett svar så småningom. Tack för hjälpen!
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
I jakten på en 114270 har jag stött på lite olika versioner av dialen. Särskilt kan jag se en skillnad på "I" runt om och placeringen och typsnittet av "Swiss made" (se bilder). Har sett detta bland klockor från betrodda försäljare så undrar lite om någon vet vad anledningen till skillnaderna är. Tack för hjälpen!
upload_2019-8-14_10-40-41.png
upload_2019-8-14_10-40-47.png
Äh... Så här ska det ju se ut! :D
DSC_0605-01.jpeg
 

RobinBanks

Panerai
2-Faktor
Hej! Är i Cannes och funderar på denna. Hur lyder experternas utlåtande? Ser den schysst ut? Tilltalande är att den är full set, samt lite kul att klisterlappen bak är kvar och att kronan verkar låsa perfekt. Tycker, med mitt otränade öga, att den ser bra ut. Kan dock ej avgöra om den polerats? Bandhornen tycker jag ser schyssta ut.
En till fråga, är denna modell med solid end links eller hollow?
Mvh
Palle
https://manvstime.fr/rolex-explorer-i-114270-36mm-full-set-5-500e/
 
Senast ändrad:

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Hej! Är i Cannes och funderar på denna. Hur lyder experternas utlåtande? Ser den schysst ut? Tilltalande är att den är full set, samt lite kul att klisterlappen bak är kvar. Tycker, med mitt otränade öga, att den ser bra ut. Kan dock ej avgöra om den polerats. Bandhornen tycker jag ser schyssta ut.
En till fråga, är denna modell med solid end links eller hollow?
Mvh
Palle
https://manvstime.fr/rolex-explorer-i-114270-36mm-full-set-5-500e/
Den ser bra ut. 114270 kom endast med solida ändlänkar.
 

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
Hej! Är i Cannes och funderar på denna. Hur lyder experternas utlåtande? Ser den schysst ut? Tilltalande är att den är full set, samt lite kul att klisterlappen bak är kvar och att kronan verkar låsa perfekt. Tycker, med mitt otränade öga, att den ser bra ut. Kan dock ej avgöra om den polerats? Bandhornen tycker jag ser schyssta ut.
En till fråga, är denna modell med solid end links eller hollow?
Mvh
Palle
https://manvstime.fr/rolex-explorer-i-114270-36mm-full-set-5-500e/
Hoppas den inte är i behov av service för priset av ~59k.
 

RobinBanks

Panerai
2-Faktor
Hoppas den inte är i behov av service för priset av ~59k.
Service gjord sent 2017. Dock ej dokument på det dessvärre. Fick ner priset till 5200 EUR på plats, men något fick mig att inte trycka på köpknappen.. Ska vara här i en vecka till. Får fundera en vända till under tiden och hoppas på att den inte försvinner om jag bestämmer mig för den. :)
 
Topp