• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

mrt4

Cartier
2-Faktor
Min från 94.

Tycker väl inte texten är "grötig"?

Väldigt svårt att ta bra bilder med mobilen men försökte få med texten så tydligt som möjligt.

Mvh Robin

image.jpeg
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Min från 94.

Tycker väl inte texten är "grötig"?

Väldigt svårt att ta bra bilder med mobilen men försökte få med texten så tydligt som möjligt.

Mvh Robin

image.jpeg

Kan mycket väl vara mobilkameran som lurar ögat. Vore ju bra om det var så om inte annat. :)
Det verkar som att det funnits två typer av tavlor under den tidsperioden. Jag har analyserat Chrono24 nu där bägge tavlorna tycker upp.

Så den stora frågan är huruvida en av dem ev. skulle kunna vara en servicetavla tex... eller om den faktiskt kom med två mark tavlor.
 

mrt4

Cartier
2-Faktor
Det verkar som att det funnits två typer av tavlor under den tidsperioden. Jag har analyserat Chrono24 nu där bägge tavlorna tycker upp.


Jag också precis :)

Är det okej att ha kvar den på köp och sälj?

Jag hittar också bägge varianterna så det måste ju vara helt i sin ordning?

Mvh Robin
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Kul litet sidospår det här! Vem mejlar Rolex? Jag är ju bara wannabe än så länge... ;)
Jag har gått igenom C24 nu och identifierat att de två olika typerna av tavlor existerar genom hela årsintervallen där tritium användes (1989-1998). Det är inte bara krona och font som skiljer sig på tavlorna utan även T SWISS - T < 25

Mk 1.
01f2a698-fa24-42c9-b304-02f33ff19c2b-jpeg.868888

94A099D9-E715-4E12-878E-AC5C721CCD40.jpeg


Mk 2.
096c5257-5801-47ee-945f-fe4258a7b668-jpeg.868890

695C4DF8-0398-42E9-970B-26962A3A0922.jpeg


Här ser vi även en klar skillnad på storleken på < tecknet på det olika tavlorna.
 
Senast ändrad:

mrt4

Cartier
2-Faktor
Tack för att du tog dig tid!

Då har jag en mk1 med andra ord.

Då är allt med största sannolikhet okej då?

Mvh Robin
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Tack för att du tog dig tid!

Då har jag en mk1 med andra ord.

Då är allt med största sannolikhet okej då?

Mvh Robin
Ingen aning vad som är vad. Ovanstående påvisade bara skillnaderna på tavlan. Har aldrig hört talas om att 14270 skulle kommit med två olika tritium tavlor.. Så benämningen Mk1 resp. Mk2 är inget officiellt, utan något jag tog mig friheten att skriva ut.
 

mrt4

Cartier
2-Faktor
Såklart!

Tror dock inte internet svämmar över av omålade 14270 tavlor där dessutom då alla dessa skulle se likadana ut.

Så tänker jag :)

Mvh Robin
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Jag kanske är dålig på att googla men hittar ingen info kring om det existerade servicetavlor för 14270 tritiumtavlorna mellan 89-98... Har vi någon som sitter på mer information? Vet att @acce1999 är en klippa på Explorer!
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Jag har gått igenom C24 nu och identifierat att de två olika typerna av tavlor existerar genom hela årsintervallen där tritium användes (1989-1998). Det är inte bara krona och font som skiljer sig på tavlorna utan även T SWISS - T > 25

Mk 1.
01f2a698-fa24-42c9-b304-02f33ff19c2b-jpeg.868888

94A099D9-E715-4E12-878E-AC5C721CCD40.jpeg


Mk 2.
096c5257-5801-47ee-945f-fe4258a7b668-jpeg.868890

695C4DF8-0398-42E9-970B-26962A3A0922.jpeg


Här ser vi även en klar skillnad på storleken på < tecknet på det olika tavlorna.
Detektivarbete på bra nivå och detaljnördigt :) när det är färdigforskat på 14270 kommer ju nästa fråga. Finns det olikheter även på 114270?
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Jag kanske är dålig på att googla men hittar ingen info kring om det existerade servicetavlor för 14270 tritiumtavlorna mellan 89-98... Har vi någon som sitter på mer information? Vet att @acce1999 är en klippa på Explorer!
Vet inget om specifika servicetavlor. Men såväl tritium- som luminovatavlor finns till 14270. Dessutom finns det två versioner av den tidiga så kallade ”blacked out”, en med text i silver och en med text i vitt. Luminovatavlor finns för övrigt med texten T SWISS T < 25 (vilket stämmer eftersom det verkligen är noll millicurie tritium...) samt SWISS. Detta gäller de absolut sista 14270, men tavlor som dessa kan förstås ha hamnat i tidigare 14270 vid service.

Men som sagt, inte en aning om det finns specifika servicetavlor på det sätt som det finns till lite äldre modeller.

Totalt sett alltså två tidiga (blacked out), minst två tritium (tror det finns ytterligare en variant utöver ovan), samt minst två luminova.

Kuriosa: Finna två olika sorters sekundvisare också...
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Vet inget om specifika servicetavlor. Men såväl tritium- som luminovatavlor finns till 14270. Dessutom finns det två versioner av den tidiga så kallade ”blacked out”, en med text i silver och en med text i vitt. Luminovatavlor finns för övrigt med texten T SWISS T < 25 (vilket stämmer eftersom det verkligen är noll millicurie tritium...) samt SWISS. Detta gäller de absolut sista 14270, men tavlor som dessa kan förstås ha hamnat i tidigare 14270 vid service.

Men som sagt, inte en aning om det finns specifika servicetavlor på det sätt som det finns till lite äldre modeller.

Totalt sett alltså två tidiga (blacked out), minst två tritium (tror det finns ytterligare en variant utöver ovan), samt minst två luminova.

Kuriosa: Finna två olika sorters sekundvisare också...
Mycket intressant och informationsrikt inlägg, stort tack för bidraget i dektektivarbetet @acce1999! Väldigt intressant att det alltså finns minst ytterligare en variant av tritiumtavlan än de som hittats hittills (Blacked out är ej inräknad). Det får bli till att fortsätta jakten på den ev. tredje varianten!

Ett steg i rätt riktning!
 

Rulle

Audemars
Nja, håller ju lite koll på Chrono24 dock. Ska vänta till feb nästa år att köpa :)

Kommer nog bli från Chrono eftersom väldigt få 114270 säljs här och de få som kommer ut på K&S är ju dyrare än säljare med garanti på Chrono
tror inte man ska tro att säljarnas garanti på chrono24 är så mycjet att hurra för!


du måste skicka tillbaka en dyr klocka(vet ej om dom betalsr frakt tillbaks å sen till dig igen) sen vet du ju inte vem fan som det anlitas för att göra jobbet ....
kan ju vara hassan som har sin allt å inget vi bytar batteri butik runt hörnet typ haha
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
tror inte man ska tro att säljarnas garanti på chrono24 är så mycjet att hurra för!


du måste skicka tillbaka en dyr klocka(vet ej om dom betalsr frakt tillbaks å sen till dig igen) sen vet du ju inte vem fan som det anlitas för att göra jobbet ....
kan ju vara hassan som har sin allt å inget vi bytar batteri butik runt hörnet typ haha
Absolut kan det vara så. Men det finns ju gott om bra säljare att kika efter också. Jag är inte emot att köpa från en fellow KSare om jag får chansen :)
 

metamorfos

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Älskar detektivarbetet! Känner att jag saknar min expy efter den här korta semesterresan, turligt nog är jag hemma imorgon igen och kan dra ett snabb-byte!
 
Topp