• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Trevlig fredag
FF268294-0795-49B6-B47C-4A791B58AA66.jpeg

Jag planerar att köpa mig en 114270 inom kort och har två exemplar jag väljer mellan skick, tillbehör och servicehistorik likvärdig på båda en är från 2002 och den andra är från 2008, vilken bör jag välja? Spelar det någon roll?
Tack på förhand för hjälpen:)

Jag planerar att köpa mig en 114270 inom kort och har två exemplar jag väljer mellan skick, tillbehör och servicehistorik likvärdig på båda en är från 2002 och den andra är från 2008, vilken bör jag välja? Spelar det någon roll?
Den från 2008 har rolexrolexrolex rehaut och är på så vis lite mer unik och värd ett par tusen mer när du vill sälja :) Kör på den om priset är samma, annars spelar det ingen roll.

Jag skulle ta den nyare varje dag i veckan. Om du inte har preferenser kring graverad rehaut? Antar att den äldre inte har det, men att den nyare har det.

Ursäktar på förhand om detta hör bättre till straps-tråden.
Någon mer än jag som får klickande prickar på undersidan av handleden efter att ha burit oysterlänken (114270, 904L) i 1-2 dagar?

Har landat i att jag nog måste köpa ett läderband istället. Två modeller har väckt mitt intresse.
Colareb Napoli Brown: https://www.colareb.it/en/product/napoli-leather-watch-band/
Molequin Whiskey Tan: https://molequin.com/collections/all-straps/products/short-grained-whiskey-tan

Någon som har erfarenhet av dessa band på en explorer alt. åsikt kring vilket som kan tänkas passa bäst?

Ursäktar på förhand om detta hör bättre till straps-tråden.
Någon mer än jag som får klickande prickar på undersidan av handleden efter att ha burit oysterlänken (114270, 904L) i 1-2 dagar?

Har landat i att jag nog måste köpa ett läderband istället. Två modeller har väckt mitt intresse.
Colareb Napoli Brown: https://www.colareb.it/en/product/napoli-leather-watch-band/
Molequin Whiskey Tan: https://molequin.com/collections/all-straps/products/short-grained-whiskey-tan

Någon som har erfarenhet av dessa band på en explorer alt. åsikt kring vilket som kan tänkas passa bäst?
Jag väntar på ett likadant band från Molequin, men till en annan klocka. Jag kan höra av mig och berätta hur det känns när jag har fått hem det. Jag har aldrig fått några kliande prickar från länken.

Vad tror vi om den här?

https://www.chrono24.com/rolex/role...1960---glossy-dial---incl-box--id15647199.htm

Jag bor i närheten av butiken och var sugen på att åka och titta på den, aldrig sett en 5500 in the flesh.
Den referensen har diskuterats tidigare i tråden. Jag vill minnas att efter lite efterforskning så kon vi till konsensus att 5500 aldrig kom som Explorer i original, utan att det rör sig om en Air King som har fått en Explorer-tavla i efterhand.

Bob’s Watches kommer visst till en annan slutsats. Det knepiga är att ingen verkar ha någon vettig källa kring dessa klockor. När en 5500 diskuterades senast var vi några stycken som la en del tid på att researcha hur det låg till med 5500 Explorer. Som sagt - om jag minns rätt så hittade ingen någon källa som bekräftade att de kom med Explorer-tavla i original, men att man om man ville kunde byta ut tavla och visare i efterhand. Det vore toppen om Bobs Watches kunde hänvisa till någon källa här. Man kan kanske höra av sig och fråga?

Jag har för mig att @Berns var med och grävde lite i detta. Han kanske kommer ihåg det bättre än jag. Jag har haft fel förut...

Bob’s Watches kommer visst till en annan slutsats. Det knepiga är att ingen verkar ha någon vettig källa kring dessa klockor. När en 5500 diskuterades senast var vi några stycken som la en del tid på att researcha hur det låg till med 5500 Explorer. Som sagt - om jag minns rätt så hittade ingen någon källa som bekräftade att de kom med Explorer-tavla i original, men att man om man ville kunde byta ut tavla och visare i efterhand. Det vore toppen om Bobs Watches kunde hänvisa till någon källa här. Man kan kanske höra av sig och fråga?

Jag har för mig att @Berns var med och grävde lite i detta. Han kanske kommer ihåg det bättre än jag. Jag har haft fel förut...
Jag TROR att det kom 5500 Explorer direkt från fabriken. Jag vet egentligen inget alls utan har bara läst på forum och andra internet-källor. Här en sammanställning av alla explorermodeller publicerat av instagramkontot ”369_mafia”
B02AD18C-B4D8-443D-9E7B-FDEA9D990B31.png

MEN jag skulle aldrig köpa en 5500 Explorer utan dokumentation eller annat som styrker att det inte är en Air King med bytt tavla.
Utan att ha full koll på priser så ligger väl en AK på 20-25’ och en 5500 Explorer på 50-60’?

Jag TROR att det kom 5500 Explorer direkt från fabriken. Jag vet egentligen inget alls utan har bara läst på forum och andra internet-källor. Här en sammanställning av alla explorermodeller publicerat av instagramkontot ”369_mafia”
B02AD18C-B4D8-443D-9E7B-FDEA9D990B31.png

MEN jag skulle aldrig köpa en 5500 Explorer utan dokumentation eller annat som styrker att det inte är en Air King med bytt tavla.
Utan att ha full koll på priser så ligger väl en AK på 20-25’ och en 5500 Explorer på 50-60’?
Det där låter bekant! Diskussionen var nog mer kring huruvida man kunde veta om det verkligen var en Explorer eller Air King.

Det börjar dra ihop sig till service av min Explorer 14270. Hos lokala AD har jag fått prisuppgift på 7900. Tycker det låter rejält. Vad har ni pyntat för era spa folks...

Har min inne på service just nu. 7 100kr hos Nymans exkl polering. Ska prel vara klar om ca 4 veckor. Abstinensen att inte ha den på armen är redan bli väldigt stor och kommer ju bara att bli större.....:bag:

Vill du serva den hos AD så är det bara att betala tyvärr. Betalade 10.3 för min sub med ett glasbyte...
Jeee... Ett saftigt tag i lädret för en service. Kostar att ligga på topp helt enkelt.
Har min inne på service just nu. 7 100kr hos Nymans exkl polering. Ska prel vara klar om ca 4 veckor. Abstinensen att inte ha den på armen är redan bli väldigt stor och kommer ju bara att bli större.....:bag:
7100 är bättre än 7900... Ja abstinensen blir stor... :rolleyes:

Klocktorka på mycket där. Knappt några flyg och utanför EU helt snart också. Vi har väl året på oss handla därifrån. Tror många handlare gett upp C24.

Priserna är helt ok fortfarande kontra mycket annat i klocksvängen. Svåraste är att hitta ett fint exemplar nästan.

Senast ändrad:
Det där låter bekant! Diskussionen var nog mer kring huruvida man kunde veta om det verkligen var en Explorer eller Air King.
Kan på detta ämne tillägga att boken 'The vintage Rolex field guide' anger att ref. 5500 finns antingen som Explorer eller Air King, har Cal. 1520 och tillverkades med start 1957.
Från diverse källor på internet och kunniga samlare har jag förstått att Explorer-5500 producerades i en väldigt liten upplaga och såldes främst i Storbrittannien.

Tillbaka
Topp