• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Ukjent

Rolex
2-Faktor
:)
Vad anser DU är bättre med 12xxxx referenserna?
Mvh
Förutom bedre urverk är det vel mest en smaksak. Det er jo ingen store skillnader, men for min del store nog til at 116234 aldri var et alternativ når jeg kjöpte min 126234.

Jeg tycker luggerna og formen på boeten er snyggare på den nya, den gamle er lite mer klumpig. Gillar også länken bedre på den nye. Snyggare endlinks og clasp. Ikke så fan av hidden clasp även om jeg vet mange er det :)
 

Ukjent

Rolex
2-Faktor
:)
Förutom bedre urverk är det vel mest en smaksak. Det er jo ingen store skillnader, men for min del store nog til at 116234 aldri var et alternativ når jeg kjöpte min 126234.

Jeg tycker luggerna og formen på boeten er snyggare på den nya, den gamle er lite mer klumpig. Gillar også länken bedre på den nye. Snyggare endlinks og clasp. Ikke så fan av hidden clasp även om jeg vet mange er det :)
+ Svarte tavlan er vel matt på 11xxxx og sunburst på 12xxxx.
 

mmh

Panerai
2-Faktor
Känns som att vi behöver en bild på en Explorer i denna tråd efter all diskussion om DJ;)
image.jpg

114270
 

Oscarmessi

Omega
2-Faktor
Ja, någon gång blir det en.:) Grejen är att jag egentligen inte gillar Rolex klockor särskilt mycket. Den enda Rolex jag egentligen gillar är Explorer 1, men den är desto bättre. Jag vet dessutom exakt när jag trillade dit. Det var när jag såg den här reklambilden första gången. Det är en av de bästa reklambilder jag sett, oavsett produkt, och den visar hur perfekt Explorer 1 är i storlek och stilren design. Reklammakare se och lär, det är så här en klocka ska presenteras!

2ff40d74d1b36e7f2d5408e51c17e7c2.jpg

Så intressant ändå, prisutveckling... Annonsen är enligt uppgift från 1966. Klockan såldes utan Rolex-armband för 180 $. Värdet av 180 $ 1966 skulle (med hänsyn tagen till prisutvecklingen inkl. inflation) idag vara 1 439 $, alltså cirka 15 000 kr. Även om klockan skulle säljas för det dubbla eller tredubbla kan jag inte komma ifrån känslan av att klockan måste ha framstått som en överkomlig sak att köpa efter att ha sparat undan från några månadslöner. Det kan man inte riktigt säga om priset idag... :) Edit: Förstår givetvis att andra saker påverkar prisläget (som efterfrågan och vilket pris som är möjligt att ta ut) men tyckte ändå det var lite intressant. :rolleyes:
 
Senast ändrad:

BrianFallon

KS Explorers Club
Tack i dubbel bemärkelse, följt dig ett tag! ;) Glöm inte att prioritera ljus också om du ska fota klockor, jag orkar oftast inte men när man väl gör det blir de så mycket bättre. :bookworm::snaphappy:
Jag orkar inte bara lägga upp bilder när det är bra ljus, då skulle det bli 1 bild per vecka, är för mycket IG-junkie för att posta så sällan :D Jag matar ut allt jag tycker är OK, så blir lite kvantitet före kvalité, kanske får skapa ett till konto med bara mina bästa bilder :)
 

Calvin

KS Explorers Club
2-Faktor
20200831_074413.jpg
Snart haft expyn i 4 år, ska ha den tills jag blir gubbe! Hur länge har ni ägt er/era expys?
Jag köpte min Explorer ny i december 2016 och den har definitivt varit den klocka jag burit mest sedan dess. Funkar perfekt i princip alla situationer och även om en del tycker att den är tråkig så är det kanske just den återhållsama och avskalade designen som gör att den håller i längden.
Min har samlat på sig en hel del små repor etc under åren men det är verkligen inget som stör mig. En keeper helt enkelt :)
403F0FD1-ED8B-4D3C-8821-4117986DC2FD.jpeg
 
Topp