• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

BrianFallon

KS Explorers Club
Nya visare på 36:an, detta är en stor miss tycker jag. Timvisaren smalare, sekund och minut är förkortade. De skulle behållit samma proportioner som fanns på mk2, dessa är perfektion.
 

Bilagor

  • 20200421_074051.jpg
    20200421_074051.jpg
    466.1 KB · Visningar: 227
  • 2021-Rolex-Explorer-1-36mm-124270-124273-hands-on-1-1536x1024.jpg
    2021-Rolex-Explorer-1-36mm-124270-124273-hands-on-1-1536x1024.jpg
    223.5 KB · Visningar: 220
Ja, lite så. Men svårt att säga innan man ser den live. Jag hade utifrån första bilderna helt fel om nya submariner som upplevdes mycket mindre för mig när jag testade den.

Killen i artikeln verkar inte ha monsterhandleder direkt utifrån vad jag kunde se i en annan artikel (se nedan). Men varför oroa sig? Kommer ändå inte vara tillgänglig på ett par, tre år :)

 
Nya visare på 36:an, detta är en stor miss tycker jag. Timvisaren smalare, sekund och minut är förkortade. De skulle behållit samma proportioner som fanns på mk2, dessa är perfektion.
Enig då det gäller sekundvisaren, det andra såg ok ut tycker jag. Är väl bara 214270 och 14270 blackout (tidigaste modellerna) som har den typen av lång sekundvisare med ”lollipop” långt ut på visaren?
 

Ukjent

Rolex
2-Faktor
Blev först supertaggad och mailade AD, sedan funderade jag lite. Har tidigare tänkt köpa vintage 36 men backat då jag sett den live pga storleken, kommer denna vara så mycket annorlunda? Fantastisk klocka hursomhelst och kul släpp. TT-Explorer skaver lite helt ärligt, men kul alternativ som dressklocka?
Jag gillar vanligtvis mindre klockor men tyckte den såg lite liten ut på hans arm. Det ska bli roligt att testa den!
F2211467-ED97-49C9-AE63-A6E0E9B1D968.jpeg
1D928086-36E1-4505-877C-5108F261B9D3.jpeg

14270 er jo en liten 36mm om du jämför med OP36 og DJ36 så den nye ser definitivt veldig liten ut, men kan jo väre bildene som ”ljuger” litt også.
 

Willur

Cartier
Ja, lite så. Men svårt att säga innan man ser den live. Jag hade utifrån första bilderna helt fel om nya submariner som upplevdes mycket mindre för mig när jag testade den.

Killen i artikeln verkar inte ha monsterhandleder direkt utifrån vad jag kunde se i en annan artikel (se nedan). Men varför oroa sig? Kommer ändå inte vara tillgänglig på ett par, tre år :)

Taget ur kommentarsfältet i artikeln: "The new 124270 models have been photographed on Frank’s wrist, measuring about 7.2″ or 18cm."
 

Finnemang

Breitling
Är det någon än som fått något svar på mail som skickats till AD? Själv skickade jag intresseanmälan via kontaktformuläret på både Rob. och Nyman igår på lunchen men än så länge bara tystnad...

Det kliar så måste få 124270 nu tack ba ta mina pengar fö fään
 

BrianFallon

KS Explorers Club
Är det någon än som fått något svar på mail som skickats till AD? Själv skickade jag intresseanmälan via kontaktformuläret på både Rob. och Nyman igår på lunchen men än så länge bara tystnad...

Det kliar så måste få 124270 nu tack ba ta mina pengar fö fään
Jag har mejlat Krons och Nymans, inget svar ännu.
 

Ukjent

Rolex
2-Faktor
Är måtten baserat på bilderna eller är de uppmätta på fysiska klockor? Bilderna tror jag ljuger

Mätningarna baseras på officiella Rolex-foton. Jag skalade bara foton för att vara jämförbara och räknade sedan pixlar. Det är naturligtvis inte perfekt. Fel kan vara runt 0,2 mm.
OP39 og 214270 delade boet og med stor sannolikhet kommer nok OP36 og Exp36 også dele boet.
 

Hangarhunden

Cartier
Kan man gissa att nya Explorern blir kortlivad?
Känns som 36mm sportstål är ett misstag och passé. OK på äldre referenser, "Hipster-only" på nya klockor?
(Ja, jag är lite sur för jag stod ganska långt fram i kön för en 39mm)
 

Ukjent

Rolex
2-Faktor
Kan man gissa att nya Explorern blir kortlivad?
Känns som 36mm sportstål är ett misstag och passé. OK på äldre referenser, "Hipster-only" på nya klockor?
(Ja, jag är lite sur för jag stod ganska långt fram i kön för en 39mm)
Blir ikke chockad om det kommer en 41mm nästa år eller året efter, men tror nok ikke 36mm forsvinner.

Jeg hadde tur og tror jeg fikk en av de siste 39mm som min AD fikk inn.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Kan man gissa att nya Explorern blir kortlivad?
Känns som 36mm sportstål är ett misstag och passé. OK på äldre referenser, "Hipster-only" på nya klockor?
(Ja, jag är lite sur för jag stod ganska långt fram i kön för en 39mm)
Kan förstå bitterheten men jag tror att med Rolex och Tudor siktandes på mindre modeller är chansen lika stor att trenden går mot mindre igen. Eller att man lägger Explorer, DJ, OP etc mot 36 och sedan de större sporturenmot 40/41. :)
 

Ukjent

Rolex
2-Faktor
Kan förstå bitterheten men jag tror att med Rolex och Tudor siktandes på mindre modeller är chansen lika stor att trenden går mot mindre igen. Eller att man lägger Explorer, DJ, OP etc mot 36 och sedan de större sporturenmot 40/41. :)
Alle andre modeller har blitt större så Rolex har vel om noe satset på större modeller de siste årene. Det er vel endast Explorer som har blitt relansert i 36mm og tror heller det har med at de vil ha et bredere unisex utbud enn at trenden går mot mindre klokker.
 

KPEI

Omega
2-Faktor
Kan man gissa att nya Explorern blir kortlivad?
Känns som 36mm sportstål är ett misstag och passé. OK på äldre referenser, "Hipster-only" på nya klockor?
(Ja, jag är lite sur för jag stod ganska långt fram i kön för en 39mm)

Tror inte det. Den kommer hänga kvar. Man vill streamlinea produktionslinjerna och efter hypen av denna lär man släppa en i 41mm. Kanske även i fler färger/ädelmetaller.
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Tror ni verkligen det blir rusning efter nya 36:an i stål? Det känns inte som en klocka som lockar samma klientel som köper Rolex bara för att äga Rolex om ni förstår vad jag menar?
Själv är jag svårt sugen så det kanske bara är önsketänkande från min sida?
Jag har länge velat ha en xpy 1 i 36 mm (hade 39 för några år sen men kom inte överens med proportionerna riktgt även om klockan i sig är skitbra), så detta släpp passar mig helt perfekt. Gillar att det är lysmassa på alla siffror till skillnad från de tidigare modellerna.
 
Topp