• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Lite blandade känslor när man vaknar här på morgonen. Ena sidan så känns 36 som en utmärkt dress-storlek men åt andra sidan så gillade jag verkligen 39;an. Skit att jag inte hoppade på alla deals innan :D
Ja det kommer nog bli lite tuffare att få tag i en 39mm nu. Speciellt i början innan hypen lagt sig.

Jag tror att det är just forumfolk som "skriker" efter 36 mm. Nu låter jag negativ till den vilket jag absolut inte är. 😄

Jag såg faktiskt en helt vanlig tjej i 30-årsåldern på bussen idag med en 36mm Exp1. Det var roligt och oväntat på något sätt.
Haha jo så är det absolut! Det är ju bara vi som nördar ner oss i sånt här 😂 men slå ut det över världen så kommer du nog upp i en ganska stadig siffra på människor som är galet peppade nu! Sen finns det tydligen mycket folk med riktigt spinkiga handleder har jag märkt! En 40mm ser ut som en 47mm Panerai för dem 😅 så där har man ju en marknad!
Riktigt häftigt att få sen det I det vilda! När jag tänker efter så är nog min 39a den första Rolex jag sett överhuvudtaget. Men jag bor ju i Skellefteå 😂

Lite blandade känslor när man vaknar här på morgonen. Ena sidan så känns 36 som en utmärkt dress-storlek men åt andra sidan så gillade jag verkligen 39;an. Skit att jag inte hoppade på alla deals innan :D
Det är ju inte så att 39:an inte går att få tag på längre. (Vet inte vilka magiska deals du tidigare tackat nej till men även om den kanske går upp aningen i pris nu så lär det gå att hitta ett bra ex till överkomligt pris)

Haha jo så är det absolut! Det är ju bara vi som nördar ner oss i sånt här 😂 men slå ut det över världen så kommer du nog upp i en ganska stadig siffra på människor som är galet peppade nu! Sen finns det tydligen mycket folk med riktigt spinkiga handleder har jag märkt! En 40mm ser ut som en 47mm Panerai för dem 😅 så där har man ju en marknad!
Riktigt häftigt att få sen det I det vilda! När jag tänker efter så är nog min 39a den första Rolex jag sett överhuvudtaget. Men jag bor ju i Skellefteå 😂
Haha det var ju den gamla 36an såklart men den satt riktigt bra på henne.

Det er jo ikke direkt nytt at ”alle” vil ha modellen exakt som den var för.
”Alle” gillar gamle suben(pre C) bedre enn den nye suben(subC), men betaler fortfarande mye mer for den nye selv om den fortsatt er/var i produksjon.
”Alle” mener at DJ36 er den eneste DJen som er verdt å kjöpe, men 41 er klart mer populär.
Samme med OP. Ser nesten bare 36 her, men det skiller 15- 30k (beroende på färg) i pris på c24 selv om nypris er nesten samme.

De fleste kjöper ikke en Rolex pga. historien eller bryr seg om hvordan orginalet så ut. Vi nerder er nok en utrolig liten del av kjöperne selv om vi gjerne vil tro at alle tenker som oss.

Det är ju inte så att 39:an inte går att få tag på längre. (Vet inte vilka magiska deals du tidigare tackat nej till men även om den kanske går upp aningen i pris nu så lär det gå att hitta ett bra ex till överkomligt pris)
Jag har för mig att jag erbjöd min från 2020 för 69500kr men jag sålde den för ett par månader sedan till en av mina närmsta vänner och köpte en från 2021 istället.

Jag har för mig att jag erbjöd min från 2020 för 69500kr men jag sålde den för ett par månader sedan till en av mina närmsta vänner och köpte en från 2021 istället.
Känns ju som ett fair pris då.
Enligt C24 så ligger det uppskattade snittvärdet på 97’ nu vilket känns rätt crazy.

Finns mycket i Skellefteå du inte har sett då :D

Edit: fast håller med om att man inte ser Rolex på radom tjänsteman som man gör i Stockholm.

Senast ändrad:
Det börjar redan kännas lite som alla "Woho den är 36mm igen!" inlägg kantas hårdare och hårdare av "Fan 39 var ju perfekt" när man tittar runt på lite olika forum, reddit mm.

Jag personligen hade nog gärna haft en 36mm, men jag tvivlar verkligen på att den stora massan ville att den blev mindre.

Var precis på lunchrasten på besök hos Nyman och Rob. Båda hänvisar artigt till att maila in en intresseanmälan, vilket många här redan påpekat. Kommer att anmäla intresse på 124270 men håller förhoppningarna på en realistisk nivå.

Jag är väldigt hype över detta! Har en 114270 men en ny modell med 3230-verket, easylink och AR-coating gör att jag gärna vill uppgradera. Frågan är om man har en chans att ens komma med på någon lista. Jag har köat på en OP sedan oktober men har i övrigt 0 historik hos någon AD, mailade Krons och frågade om man kunde köa in men har inte fått något svar än.

Med gårdagens facit i hand så känner jag nöjd över mitt beslut att hämta ut en ny Exp1 39mm från svensk AD för två veckor sedan. Hade glömt bort att jag ställt mig i kö för 1,5 år sedan, så jag blev förvånad när dom ringde. Dock så kör jag alltid 36mm men hade aldrig testat 39 innan. Men den kändes alldeles för stor så det får nog bli att sälja den vidare!

Jag är väldigt hype över detta! Har en 114270 men en ny modell med 3230-verket, easylink och AR-coating gör att jag gärna vill uppgradera. Frågan är om man har en chans att ens komma med på någon lista. Jag har köat på en OP sedan oktober men har i övrigt 0 historik hos någon AD, mailade Krons och frågade om man kunde köa in men har inte fått något svar än.

Jag är så sjukt taggad på den med. Dröm! Mailat alla ADs igår utan att få svar. Antar att deras mail är helt överfylld 😄

Skickade till samtliga AD i Sverige att ställa mig i kö till en 124270. Får se vilka svar jag får men har låga förhoppningar.
Testade hos Bergströms. Gav mig absolut ingeting. De verkade inte ens sugna på handpenning. Jag blir fasen förbannad på mig själv att jag inte bara kan skita i ha-begäret. Ingen nyhet men det är så jäkla bisarrt när man zommar ut...

Nya 36mm modellen känns klockren tycker jag, men har den verkligen AR-coating?

Med gårdagens facit i hand så känner jag nöjd över mitt beslut att hämta ut en ny Exp1 39mm från svensk AD för två veckor sedan. Hade glömt bort att jag ställt mig i kö för 1,5 år sedan, så jag blev förvånad när dom ringde. Dock så kör jag alltid 36mm men hade aldrig testat 39 innan. Men den kändes alldeles för stor så det får nog bli att sälja den vidare!
Med tanke på att du haft 36mm ett tag kan jag förstå att du upplever 39mmsom lite stor.

Testade hos Bergströms. Gav mig absolut ingeting. De verkade inte ens sugna på handpenning. Jag blir fasen förbannad på mig själv att jag inte bara kan skita i ha-begäret. Ingen nyhet men det är så jäkla bisarrt när man zommar ut...
Fick ett vänligt nej från Bergströms. De prioriterar och erbjuder de som väntat på 39mm och erbjuder 36 istället. Inga andra svar än så länge.

Fick ett vänligt nej från Bergströms. De prioriterar och erbjuder de som väntat på 39mm och erbjuder 36 istället. Inga andra svar än så länge.
Jag vet inte om det framstod som att det nej jag fick inte var ett nej tack. Det var trevlig ton. Resonemanget känns rimligt även om de inte la upp det så för mig.

Jag vet inte om det framstod som att det nej jag fick inte var ett nej tack. Det var trevlig ton. Resonemanget känns rimligt även om de inte la upp det så för mig.
Håller med om att de på listan går före. Nejdå jag uppfattade inte din post som att de hade otrevlig ton. Generellt är jag bara mer och mer less på att man står där med plånboken men inte ens kommer in i ett väntrum. Jaja... Det lär bli att man behöver betala premium för att få handla. Alternativt att sikta in sig på en tidigare 36:a i finare skick.

Håller med om att de på listan går före. Nejdå jag uppfattade inte din post som att de hade otrevlig ton. Generellt är jag bara mer och mer less på att man står där med plånboken men inte ens kommer in i ett väntrum. Jaja... Det lär bli att man behöver betala premium för att få handla. Alternativt att sikta in sig på en tidigare 36:a i finare skick.
Helt med dig. Samma tankar som cirkulerar här.

Monochrome watches har riktiga bilder på pjäserna

2021-Rolex-Explorer-1-36mm-124270-124273-hands-on-1-1536x1024.jpg

Blev först supertaggad och mailade AD, sedan funderade jag lite. Har tidigare tänkt köpa vintage 36 men backat då jag sett den live pga storleken, kommer denna vara så mycket annorlunda? Fantastisk klocka hursomhelst och kul släpp. TT-Explorer skaver lite helt ärligt, men kul alternativ som dressklocka?

Tillbaka
Topp