• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Fenix

Omega
Tror ni verkligen det blir rusning efter nya 36:an i stål? Det känns inte som en klocka som lockar samma klientel som köper Rolex bara för att äga Rolex om ni förstår vad jag menar?
Själv är jag svårt sugen så det kanske bara är önsketänkande från min sida?
Jag har länge velat ha en xpy 1 i 36 mm (hade 39 för några år sen men kom inte överens med proportionerna riktgt även om klockan i sig är skitbra), så detta släpp passar mig helt perfekt. Gillar att det är lysmassa på alla siffror till skillnad från de tidigare modellerna.
Tror att du har helt rätt. Känns mest som att det är "entusiasterna" som är största målgruppen här, men man vet ju inte. Explorer 1 är ju lite under radarn och känns inte som den klocka folk skulle köpa för att man vill ha en Rolex som känns igen. Sen är ju inte proportionerna av vad som kanske anses som "moderna" mått heller. Men jag tycker att den är helt perfekt i 36mm och man kan ju alltid hoppas på att inte blir någon hype över den!
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Tror att du har helt rätt. Känns mest som att det är "entusiasterna" som är största målgruppen här, men man vet ju inte. Explorer 1 är ju lite under radarn och känns inte som den klocka folk skulle köpa för att man vill ha en Rolex som känns igen. Sen är ju inte proportionerna av vad som kanske anses som "moderna" mått heller. Men jag tycker att den är helt perfekt i 36mm och man kan ju alltid hoppas på att inte blir någon hype över den!
Cool! Jag håller med i det du skriver.
Om jag mot förmodan lyckas lägga vantarna på en så blir det köp, men det är ingen brådis. Jag avvaktar nog till efter sommaren och kollar läget med tillgången.
 

Fenix

Omega
Cool! Jag håller med i det du skriver.
Om jag mot förmodan lyckas lägga vantarna på en så blir det köp, men det är ingen brådis. Jag avvaktar nog till efter sommaren och kollar läget med tillgången.
Samma här, om tillfälle uppstår skulle jag inte tveka. Känns som en perfekt allrounder och skulle gladeligen kunna leva med den som enda klocka om så vore
 

David71

Rolex
2-Faktor
Jag har svårt för den. Det är nog något mentalt...
Tycker nog att det är en väldiigt fin klocka. Problemet är att den liksom strider mot Explorerns innersta väsen, det skall vara en återhållen klassisk klocka i stål som går helt under radarn. Men en icke-WIS bryr sig väl inte om det?
1618076240291.jpeg
Gillar inte den eller Sea-Dweller i TT. Lite märkligt för jag har inga problem med Submariner i TT och det är ju egentligen inte så stor skillnad om man tänker efter :) Bara det att Suben funnits längre.
 

nept

Panerai
Monochrome watches har riktiga bilder på pjäserna


Man kanske har tid att lära sig alla buzzwords utantill så man kan rabbla alla deras trademarks och klara antagningsprovet till väntelistan..

filled with Chromalight material. [...] The 2021 Rolex Explorer (both versions) is still a no-date watch, with 100m water-resistance, Twinlock screw-down crown and the bracelet is equipped with a folding Oysterlock safety clasp and Easylink 5mm comfort extension link. [...] The automatic 3230 calibre has a Chronergy escapement. It features a Parachrom hairspring [...] Needless to say, this movement comes with Superlative Chronometer certification [...] And regarding the addition of a Rolesor edition, I really like it. And since there’s also a classic Oystersteel edition available, no need to be sad.
 

morran

Omega
2-Faktor
Inom kort kommer jag lägga ut min 14270 till försäljning här på KS. Givetvis får besökarna i denna tråd företräde om någon är intresserad.
14270 från 1996 (T-serie) Tritium-tavla (T Swiss - T <25) Servad november 2019 hos Rob Engström för 9750kr (ej polerad). Medföljer box men inget cert. Enligt mig i bra skick. Den har blivit polerad under sina 25 år.
Skicka ett DM vid intresse.
2FC29836-17CF-4242-8EA5-DEFCA79268EE.jpeg
 
Topp