• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Var så nyfiken så jag var precis och testade en 124270. Väldigt fin, skulle lätt funka för mig med. Jag tror att jag personligen trivs bättre med min 39mm, men svårt att avgöra. Skulle behöva bära den i någon vecka för att vänja mig vid storleken.

Min första tanke var att 36mm kändes lite mer dressig med mindre case, mindre länk, mini-clasp och blank tavla.

39mm känns lite mer sportig med större case, större länk och matt tavla.

Men som sagt, mycket fin klocka och skulle gärna haft en av varje :) De upplevs verkligen väldigt olika på handleden trots att de är så lika

IMG_20210531_161052.jpg
Jag ska också uppsöka en AD för att testa. Jag har inga direkta dressur i samlingen så det skulle vara roligt att testa ett iaf.
 

Cosmo

Audemars
2-Faktor
OPn behöver en Explorer kompis snart.
Varje gång det ringer ett 08 nummer så hoppar jag högt och inbillar mig att nu ringer AD!! :woot:
Men idag var det falskt alarm igen 🤓
Ja ja någon vacker dag händer det och får väl plåga mig själv med att beskåda dom vackra bilderna här i tråden under tiden :D
217094CC-1426-4FD0-B12E-EF1AFAE680B6.jpeg
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Jag stod på en 214270 sedan i höstas och blev överflyttad till nya. Vi får se hur det går! 😄
 

Cosmo

Audemars
2-Faktor
8F30E044-1671-4448-800B-595C0A968460.jpeg

Så fick han sin Explorer till slut :)
Fick tag i en mycket fin 114270 så det fick bli en sådan i nuläget.
Orkar inte vänta längre.
Vi får se den dag som/om man får det där samtalet ifall denna får vara kvar eller byts ut men jag känner mig mer än nöjd just nu.
Den känns som riktigt owg material och det ska bli kul att få explora med den i sommar.

Appropå explora.
En liten fundering angående service eller underhåll på en Explorer som ändå har 14 år på nacken.
Enligt uppgift från föregående ägare så har den aldrig blivit servad och det finns ingen servicehistorik.
Nog för att den håller tiden inom spec men tänker att det kanske vore bra med en täthetskoll med byte av packningar eller översyn/service för att vara på säkra sidan.
Är det någon som kan rekommendera en lämplig AD att lämna in den till ?
Närmaste AD för mig är Nymans i Västerås men tänker att det kanske finns
någon som är speciellt rekommenderad i Stockholmsregionen.
Eller är alla ADs lika kompetenta vad gäller service ? En Dalmas som övertänker 🤔
EA971F69-54AF-40EE-96CD-EF44A962C3D2.jpeg
 
Topp