• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

25+ grader och nybadad…

Står ju att den är vattentät till 200m och hittar inget bäst före datum på tavlan. Den är väl gjord för att användas i vatten eller? (Jo, den är iof servad och trycktestad) ;)

#nofuckingdeskdive

42C9757F-2193-4C8D-81F6-A89E4F2A150C.jpeg
Den är så magisk, charmig and so on! 😍

Tack.

Fel tråd för ref’en men jag men jag ville bara poängtera att det finns kanske en risk men det funkar att använda vintage i vatten om man trycktestar med jämna mellanrum
Precis som du nämner ovan så är de gjorda för det ändamålet. Tycker det har blivit för mycket daltande…. Visst trycktest är en billig försäkring ifall att.

Precis som du nämner ovan så är de gjorda för det ändamålet. Tycker det har blivit för mycket daltande…. Visst trycktest är en billig försäkring ifall att.
Alla gör ju som dom själva vill och jag har respekt för det då det kan omfatta en hel del kapital i klockan och visst finns det alltid en risk men hur kul är det att behöva ta av sig sin dykarklocka när man ska gå och bada?!!

”Nej, du vet det är plexiglas på den här och den är lite känslig och jag är rädd att det kan komma in vatten…bla bla bla”

Om jag hade ägt en Explorer 1016 och den gått igenom ett trycktest så hade jag både badat och klättrat i berg med den.

Alla gör ju som dom själva vill och jag har respekt för det då det kan omfatta en hel del kapital i klockan och visst finns det alltid en risk men hur kul är det att behöva ta av sig sin dykarklocka när man ska gå och bada?!!

”Nej, du vet det är plexiglas på den här och den är lite känslig och jag är rädd att det kan komma in vatten…bla bla bla”

Om jag hade ägt en Explorer 1016 och den gått igenom ett trycktest så hade jag både badat och klättrat i berg med den.
Jag håller ju med dig. Återstår att se om jag badar med min 1016 i sommar. Den är ju trycktestad och klar 😬

Jag håller ju med dig. Återstår att se om jag badar med min 1016 i sommar. Den är ju trycktestad och klar 😬
Kööör bara kööör.

Jag tänker att funkade det att bada med den när den släpptes back in the day och nu är dessutom är trycktestad - varför inte?
(Sen kanske man ska tänka två ggr om man glider runt på badstranden med något oförsäkrat på armen eller tänkt använda den i Vansbrosimmet eller liknande)

Alltså - sjukt vad snabbt man vänjer sig vid 36mm. Det är denna och Pepsi-C nu.
FA341299-467F-4B1A-8E40-01A47E50B75B.jpeg
Sitter riktigt bra på dig!
Jag kommer nog aldrig bära större än 36 mm längre 😀. Bärs perfekt och väldigt skönt på 17cm handled. Likså länken på nya explorern är verkligen superskön när man har vant sig. Kan möjligtvis överväga saken om att bära större om någon kommer med ett paket med en daytona panda…..😅

Spännande. Ibland läser man historier där folk ägt gamla vintageklockor utan servicehistorik som man badat med osv utan någon påverkan. Måste ändå handla lite om tur.
Har aldrig tryckat klockor eller brytt mig om det, servar egentligen enbart när klockan rasar helt. Badar med allt jag har över 50m WR som sitter på ett rimligt band, enda gången jag åkt på vatteninträngning* var när jag glömt skruva i kronan (varför jag numera undviker skruvkronor). Kör på, så länge du inte dyker djupt håller det nog.

*Var sötvatten och jag var heroiskt bakis. Lämnades in på luftning några dagar senare och har truckat på utan problem i åtta år till utan service.

Väntar på min 36a 😁 Enda jag är rädd för är att länken smalnar för mycket... Hur känns den vid spännet?
Du kan sluta vara rädd och fortsätta längta 😍👌🏼. Vid första anblick så var tanken ”Oj vad tunn länk och clasp” men när jag nu haft den en vecka så tycker jag att proportionerna är helt rätt till caset! Avsmalnandet från 19-14 ser riktigt bra ut på handleden och dessutom riktigt bekvämt!
Jag kan inte klaga på något än så länge 😀👌🏼.

Senast ändrad:
Testade 124270 häromdagen, så mini-recension:

Först det mest uppenbara: den är väldigt liten. Upplevde att den bar större än DJ men mindre än OP och 114270/14270 och avsmalnandet av armbandet kunde dom ha struntat i tycker jag. Jämför man med mer robusta 36:eek:r t.ex IWC 36 mm pilot så är denna MYCKET mindre. Upplevdes av mig som en äldre 34 mm Rolle.

Annars är proportionerna väldigt Explorer och riktigt bra gjorda, även om jag inte riktigt tycker att luggarna fäster mot case:et lika snyggt som på utgående modell.

Urtavlan är riktigt bra tycker jag, på 214270 var den lite för bred vilket gjorde att den på väldigt nära håll såg lite obalanserad ut på mindre handleder (som min egen, 6.75 tum). Här är det bättre proportioner, en lång sekundvisare är en detalj jag hade uppskattat.

Sedan är färgnyansen på 214270 mycket snyggare än den blanka, tycker matt/halvmatt tavla ger en mindre klocka lite mer närvaro.

Samlat betyg blir 3 av 5. Men kan tänka mig att det mesta är en vanesak kring storleken. Annars riktigt vacker klocka som är en värdig arvtagare.

Ångrar lite att jag gjorde mig av med min 214270, men kanske en vanesak med 36 mm? Meddelat mitt intresse så realistiskt har jag väl ca ett år på mig innan det blir dags för köp så vi får se om jag ändrar ståndpunkt kring storleken.

Först det mest uppenbara: den är väldigt liten. Upplevde att den bar större än DJ men mindre än OP och 114270/14270 och avsmalnandet av armbandet kunde dom ha struntat i tycker jag. Jämför man med mer robusta 36:eek:r t.ex IWC 36 mm pilot så är denna MYCKET mindre. Upplevdes av mig som en äldre 34 mm Rolle.

Annars är proportionerna väldigt Explorer och riktigt bra gjorda, även om jag inte riktigt tycker att luggarna fäster mot case:et lika snyggt som på utgående modell.

Urtavlan är riktigt bra tycker jag, på 214270 var den lite för bred vilket gjorde att den på väldigt nära håll såg lite obalanserad ut på mindre handleder (som min egen, 6.75 tum). Här är det bättre proportioner, en lång sekundvisare är en detalj jag hade uppskattat.

Sedan är färgnyansen på 214270 mycket snyggare än den blanka, tycker matt/halvmatt tavla ger en mindre klocka lite mer närvaro.

Samlat betyg blir 3 av 5. Men kan tänka mig att det mesta är en vanesak kring storleken. Annars riktigt vacker klocka som är en värdig arvtagare.

Ångrar lite att jag gjorde mig av med min 214270, men kanske en vanesak med 36 mm? Meddelat mitt intresse så realistiskt har jag väl ca ett år på mig innan det blir dags för köp så vi får se om jag ändrar ståndpunkt kring storleken.
Bra skrivet! 👍🏼 Det är synd att de valt en blank tavla faktiskt då den matta är riktigt bra.

Bra skrivet! 🙂
Bra skrivet! 👍🏼 Det är synd att de valt en blank tavla faktiskt då den matta är riktigt bra.
Ja, den matta var grym. Det är nog den största negativen för min del med den nya.
Ja, om jag bara fick ändra en sak så är det +1 mm på diametern eller matt tavla och mer det senare.
+1
Nu har jag ju inte testat den än men för min del känns nog den nya lite för mycket dressur. Storleken, länken och blanka tavlan. En jättefin klocka dock!
Bild lånad från insta på DJ36 och 124270 🙂
83CAF5C6-ED24-404E-9C69-64BF60163FEB.jpeg

Tillbaka
Topp