• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Häpp. Har faktiskt aldrig hängt i den här tråden, men nu har jag anledning. Min nya 36’a. Ni som har sen - vad tycker ni?
A409B10A-A7AF-4932-9F4C-D15521348DDE.jpeg
 
Häpp. Har faktiskt aldrig hängt i den här tråden, men nu har jag anledning. Min nya 36’a. Ni som har sen - vad tycker ni?
A409B10A-A7AF-4932-9F4C-D15521348DDE.jpeg
Nu är man ju partisk….men jag är verkligen helt lyrisk över denna 😀. Älskar storleken på 36mm och länkens tapering likaså. Till en första anblick så kändes länken ”liten”, men efter en veckas användning kan jag bara säga att jag tycker den sitter superskönt på handleden och den ser riktigt bra ut proportionsmässigt till caset! Tavlan är fantastisk med den kolsvarta blanka färgen och även här så är proportionerna helt perfekta.
Full pott får den av mig 👌🏼.
 
Senast ändrad:
C67FBBCF-30A0-4644-A7F2-29D9C715FD6E.jpeg
Som enda klocka för tillfället så tänkte jag att det borde kanske vara läge att trycktesta den inför sommaren. Hur ofta trycktestar ni era klockor och hur länge räknar man att det är säkert att bada med den? Då den fortfarande är under garanti så täcker kanske garantin även vattentätheten?
 
Tydligen minst 60 i kö på Exp 36 i stål hos Krons. De har fått 2 st so far… Kul att den verkar lyfta - Exp har ju tidigare varit en klocka som det inte varit lika svårt att få tag på… TT verkar de kunna ordna på ett par månader.
 
Vore intressant att veta hur många av de som köper tvåton som verkligen har den som förstaval och hur många som köper den för att den är mer lättillgänglig än stål.
 
Vore intressant att veta hur många av de som köper tvåton som verkligen har den som förstaval och hur många som köper den för att den är mer lättillgänglig än stål.
Blev själv först erbjuden att köpa TT:n direkt. Jag funderade både en och två gånger på att göra det, men då jag alltid velat ha explorern i stål så avstod jag till slut. Det var nära som sagt att det blev så för mig.
 
Vore intressant att veta hur många av de som köper tvåton som verkligen har den som förstaval och hur många som köper den för att den är mer lättillgänglig än stål.
Jag läste för snabbt. Troligtvis är de flesta ute efter stål men tar denna nu för att få ut en stål längre fram.
 
Jag tror även att mojoriteten av de 60 eller vad det nu är egentligen är ute efter en helt annan klocka men tar ut denna för att göra några tusen och få högre status hos sin AD.
Tydligen många entusiaster som haft Rolex länge som vill ha denna medan DJ 36 är en modell med bredare målgrupp. Inget nytt egentligen.
 
Tydligen många entusiaster som haft Rolex länge som vill ha denna medan DJ 36 är en modell med bredare målgrupp. Inget nytt egentligen.
Jag tror som du skriver att det är främst entusiasterna och de som vill göra pengar som utgör köerna idag. Jag tror att den vanliga köparen utanför vår krets tycker att denna är lite liten.
 
C67FBBCF-30A0-4644-A7F2-29D9C715FD6E.jpeg
Som enda klocka för tillfället så tänkte jag att det borde kanske vara läge att trycktesta den inför sommaren. Hur ofta trycktestar ni era klockor och hur länge räknar man att det är säkert att bada med den? Då den fortfarande är under garanti så täcker kanske garantin även vattentätheten?
Bra fråga! Har inget klart svar men samma tankar då min passerade fyra år i Feb. Nu brukar jag iofs inte bada med denna så ingen större fråga för mig. Antagligen förlitar jag mig på att den femåriga garantin gäller och trycktestar den först när garantin gått ut nästa år. Egentligen förlitar jag mig på Rolex kvalitet skall jag väl säga.
 
Bra fråga! Har inget klart svar men samma tankar då min passerade fyra år i Feb. Nu brukar jag iofs inte bada med denna så ingen större fråga för mig. Antagligen förlitar jag mig på att den femåriga garantin gäller och trycktestar den först när garantin gått ut nästa år. Egentligen förlitar jag mig på Rolex kvalitet skall jag väl säga.
Väldig tveksamt att det går på garanti om den skulle ta in vatten så 150kr för et test kan nog vara en bra investering om nånting skulle hända.
 
Bra fråga! Har inget klart svar men samma tankar då min passerade fyra år i Feb. Nu brukar jag iofs inte bada med denna så ingen större fråga för mig. Antagligen förlitar jag mig på att den femåriga garantin gäller och trycktestar den först när garantin gått ut nästa år. Egentligen förlitar jag mig på Rolex kvalitet skall jag väl säga.
Min är utplockad januari 2017 så en månad äldre än din :)
Brukar inte bada med min heller utan ville mer vara på den säkra sidan om det skulle bli aktuellt. Är inte gröna tagen 10 års garanti eller jag blandar ihop det?
 
C67FBBCF-30A0-4644-A7F2-29D9C715FD6E.jpeg
Som enda klocka för tillfället så tänkte jag att det borde kanske vara läge att trycktesta den inför sommaren. Hur ofta trycktestar ni era klockor och hur länge räknar man att det är säkert att bada med den? Då den fortfarande är under garanti så täcker kanske garantin även vattentätheten?
Trycktesta inför varje sommar så slipper du oroa dig.
 
Är det bara AD som kör trycktest på tex rolex? En liten intressant fråga som är egentligen OT, märker man om en klocka fått i sig vatten i urverket eller dylikt? Eller detta märks inte förrän man öppnat boetten?
 
Min är utplockad januari 2017 så en månad äldre än din :)
Brukar inte bada med min heller utan ville mer vara på den säkra sidan om det skulle bli aktuellt. Är inte gröna tagen 10 års garanti eller jag blandar ihop det?
Grön tag är 5 år, var kortare innan (2 år?) med röd tag. Du kan trycktesta hos närmsta urmakare med utrustning för det, skulle nu det visa ej OK så får du gå till en AD för garantiärende. Oerhört osannolikt dock IMO.
 
Tillbaka
Topp