• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Har funderat på en Explorer i ett tag nu...
Det som stoppar mig något är att jag rör mig emellanåt genom tyngre områden i Malmö. Hur mycket uppmärksamhet får man med en Explorer, har ni något säkerhets tänk? Vill helst inte känna mig begränsad av min klocka. 🤔
Det är ju förjävligt att man skall behöva tänka så. Jag använder min explorer på Nato, så den ser ju ut som vilken CWC som helst. Trots det så händer det att man rullar ner skjortärmen över handleden när man är i vissa områden. Grunden är ju att inte flasha med klockan.
 

Lage

Omega
Förstår dig till 100%. Ytterst få Rolex-klockor är ju å andra sidan mer diskret än en Explorer 36 mm. "Det som vet de vet".

Nja, det krävs nog ingen närmare kunskap för att känna igen den klassiska länken, låset och boetten. Vid en snabb anblick hade det lika gärna kunna vara en äldre datejust (om man missar bubblan). Explorern är definitivt mer diskret än många andra modeller, men inte okänd eller osynlig. Det säkraste är att inte visa klockan i onödan på fel platser (eller ännu säkrare: att inte ha den alls).
 
Har funderat på en Explorer i ett tag nu...
Det som stoppar mig något är att jag rör mig emellanåt genom tyngre områden i Malmö. Hur mycket uppmärksamhet får man med en Explorer, har ni något säkerhets tänk? Vill helst inte känna mig begränsad av min klocka. 🤔
Haft min 214270 på armen i snart 6 månader, och ingen har uppmärksammat den vad jag vet iallafall. Folk på jobbet vet att jag är klocknörd men inte ens där har någon märkt av den, det är bara en klocka i Svensson ögon, kommer någon nog nära för att kunna läsa på tavlan är nog enda chansen dom har att kunna lista ut vad det är 🤣 sedan finns det ju folk som har bättre koll på dyra föremål, men där är du inte säker med något av dyrare kaliber 🤷‍♂️
 

Otte

Omega
Du kan sluta vara rädd och fortsätta längta 😍👌🏼. Vid första anblick så var tanken ”Oj vad tunn länk och clasp” men när jag nu haft den en vecka så tycker jag att proportionerna är helt rätt till caset! Avsmalnandet från 19-14 ser riktigt bra ut på handleden och dessutom riktigt bekvämt!
Jag kan inte klaga på något än så länge 😀👌🏼.
vilken tur, kanske jag också kan sluta gå och fundera :angel: :cool:
 

bernoulli

Audemars
2-Faktor
Nja, det krävs nog ingen närmare kunskap för att känna igen den klassiska länken, låset och boetten. Vid en snabb anblick hade det lika gärna kunna vara en äldre datejust (om man missar bubblan). Explorern är definitivt mer diskret än många andra modeller, men inte okänd eller osynlig. Det säkraste är att inte visa klockan i onödan på fel platser (eller ännu säkrare: att inte ha den alls).
Tror ingen utomstående utanför klockkretsen håller med.
 

papabear

Panerai
2-Faktor
ADD1262F-79CA-4A6D-B74F-3C7A83BDE8A2.jpeg
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Jag tror man får skilja på Svensson och Svensson här. Den oinitierade känner knappast igen en Explorer men den som rör sig på stan med uppsåt att norpa andras värdesaker ska väl knappast anses oinitierad.

Med det sagt syns tex 214170 betydligt bättre än tex 14270 inte minns på den blanka glaseringen. Jag har aldrig tänkt på att dra ner ärmen med en 36a den senare men 39an har dolts på bussen
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Det säkraste är att inte visa klockan i onödan på fel platser (eller ännu säkrare: att inte ha den alls).

Tror ingen utomstående utanför klockkretsen håller med.

Jag tror man får skilja på Svensson och Svensson här. Den oinitierade känner knappast igen en Explorer men den som rör sig på stan med uppsåt att norpa andras värdesaker ska väl knappast anses oinitierad.

Med det sagt syns tex 214170 betydligt bättre än tex 14270 inte minns på den blanka glaseringen. Jag har aldrig tänkt på att dra ner ärmen med en 36a den senare men 39an har dolts på bussen
Instämmer. Svensson och Kalle Klåfinger kanske inte vet vilken model eller ref det är. Men så länge kronan gör sig synlig så kommer nog de flesta se att det är en Rolex. Men den stora skillnaden är att Kalle Klåfinger aktivt söker för att se vilket märke det är…. Om inte annat så om man inte kan se tavlan så är kronan på spännet hyfsat talande.
Medan Svensson möjligtvis reagerar om man håller upp klockan framför ögonen på denne.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Om någon är ute efter en 39mm fullset till ett hyfsat pris. Själv lite sugen men avvaktar till det kommer en 36:a med mitt namn. :)

 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag var faktiskt på jakt efter en Super Jubilee till min. Riktigt snyggt!
Tack! Det jag gillar med Super Jubileet är självklart passformen men framför allt det dolda spännet. Känns lite som en annan klocka och ett kul alternativ vid de tillfällen man vill dressa upp Explorern lite (och till mitt försvar så kom ju vissa 1016 med jubilee back in the day…)

ECF56773-6FFF-409B-AE3C-B557CE95F2F2.jpeg
 
Topp