• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Riktigt grymt med nya Ar-coatingen, trots det gråmulna vädret ser man tavlan perfekt!
IMG_20210718_155520.jpg
Ser bra ut! Grattis till förvärvet =)
 
Tjena explorer-entusiaster behöver hjälp med ett dilemma. Köpte min mk II 2018 och har i princip varit owg sedan dess, köpidén var att ha en enkel klocka som jag aldrig skulle tröttna på.

Nu börjar jag gå gå och bli sugen på något "roligare", typ pvd breitling eller tudor gmt/bb58 blå, har inte riktigt budgeten för att behålla rollen och köpa nytt och har därför brutal beslutsångest.

Tror ni att jag ångrar mig om säljer älsklingen jag haft dagligen i tre år och tröttnar på något mer färgglatt?
 

Bilagor

  • rolex1.jpg
    rolex1.jpg
    219.3 KB · Visningar: 25

morran

Omega
2-Faktor
När väl den tanken kommer så är det omöjligt att bromsa.. så det är bara sälja och köpa nytt!
Ångrar du dig kan du ju alltid köpa en annan 214270 ;)
Tjena explorer-entusiaster behöver hjälp med ett dilemma. Köpte min mk II 2018 och har i princip varit owg sedan dess, köpidén var att ha en enkel klocka som jag aldrig skulle tröttna på.

Nu börjar jag gå gå och bli sugen på något "roligare", typ pvd breitling eller tudor gmt/bb58 blå, har inte riktigt budgeten för att behålla rollen och köpa nytt och har därför brutal beslutsångest.

Tror ni att jag ångrar mig om säljer älsklingen jag haft dagligen i tre år och tröttnar på något mer färgglatt?
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
@ollekin_skywalker,
För allt i världen, behåll din Explorer. Förutom att den är riktigt bra OWG-material så kommer den åldras med värdighet och hålla även på mycket lång sikt. Det är i alla fall så jag tänker kring min egen explorer.
Jag föreslår att du sparar lite pengar och köper något ”roligare” längre fram. Det finns mycket kul som inte måste kosta en massa pengar.

Det var min högst personliga åsikt.
 
Senast ändrad:

Tuff

Panerai
2-Faktor
Tjena explorer-entusiaster behöver hjälp med ett dilemma. Köpte min mk II 2018 och har i princip varit owg sedan dess, köpidén var att ha en enkel klocka som jag aldrig skulle tröttna på.

Nu börjar jag gå gå och bli sugen på något "roligare", typ pvd breitling eller tudor gmt/bb58 blå, har inte riktigt budgeten för att behålla rollen och köpa nytt och har därför brutal beslutsångest.

Tror ni att jag ångrar mig om säljer älsklingen jag haft dagligen i tre år och tröttnar på något mer färgglatt?
Sälj inte en 214270 om du inte absolut måste! Du kommer aldrig för en vettig peng få en lika fin och som är din alldeles egna igen. My 2 cents.

Jag förstår känslan kring budgeten men jag tror utan tvekan att du kommer ångra dig. Personligen hade jag sparat lite längre.
Sitter själv i en liknande sits där jag aldrig kan sälja min 214270 men kommer i år inhandla en ny fin klocka som jag suktat efter i många år!

Du frågar en tråd full av Explorer-älskare så jag förväntar mig inte så många andra svar. Men keep in mind att 214270 slutat tillverkas och är därmed väldigt svår att ersätta.
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Sälj inte en 214270 om du inte absolut måste! Du kommer aldrig för en vettig peng få en lika fin och som är din alldeles egna igen. My 2 cents.

Jag förstår känslan kring budgeten men jag tror utan tvekan att du kommer ångra dig. Personligen hade jag sparat lite längre.
Sitter själv i en liknande sits där jag aldrig kan sälja min 214270 men kommer i år inhandla en ny fin klocka som jag suktat efter i många år!

Du frågar en tråd full av Explorer-älskare så jag förväntar mig inte så många andra svar. Men keep in mind att 214270 slutat tillverkas och är därmed väldigt svår att ersätta.
Svår att ersätta lär den inte vara. Det är en massproducerad referens som det finns en uppsjö av ute på marknaden. Sen har ju marknadsvärdet gått upp men det gäller ju både om man ska sälja och eventuellt köpa igen.
 

Tuff

Panerai
2-Faktor
Svår att ersätta lär den inte vara. Det är en massproducerad referens som det finns en uppsjö av ute på marknaden. Sen har ju marknadsvärdet gått upp men det gäller ju både om man ska sälja och eventuellt köpa igen.
Det går absolut att få tag i en, men priset! Vill man ha en ny att skriva sin egen historia med kommer det svida rejält. Kanske t.o.m. mer än vad en BB58 eller PVD Breitling kostar idag.

Chrono24 skvallrar om c:a 120loppor för en ny 214270 idag och skulle tippa att han får kanske ~80 för sin om han säljer den idag lite snabbt för att finansiera annat.
Skillnaden är en ny BB85, Problem solved! :cigar::cigar::cigar: ;)
 
Senast ändrad:

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Det går absolut att få tag i en, men priset! Vill man ha en ny att skriva sin egen historia med kommer det svida rejält. Kanske t.o.m. mer än vad en BB58 eller PVD Breitling kostar idag.

Chrono24 skvallrar om c:a 120loppor för en ny 214270 idag och skulle tippa att han får kanske ~80 för sin om han säljer den idag lite snabbt för att finansiera annat.
Skillnaden är en ny BB85, Problem solved! :cigar::cigar::cigar: ;)
Ja som sagt, rådande marknadspris gäller ju både vid sälj och köp så då går det kanske eventuellt hyfsat jämnt upp om han vill sälja för att sen köpa om i framtiden (förutsatt att han inte säljer billigt och köper dyrt)
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Tjena explorer-entusiaster behöver hjälp med ett dilemma. Köpte min mk II 2018 och har i princip varit owg sedan dess, köpidén var att ha en enkel klocka som jag aldrig skulle tröttna på.

Nu börjar jag gå gå och bli sugen på något "roligare", typ pvd breitling eller tudor gmt/bb58 blå, har inte riktigt budgeten för att behålla rollen och köpa nytt och har därför brutal beslutsångest.

Tror ni att jag ångrar mig om säljer älsklingen jag haft dagligen i tre år och tröttnar på något mer färgglatt?
Utöver det ekonomiska värde, har du minnen knutna till klockan? Kommer du att sakna den? Om svaret är ja på någon av frågorna skulle jag avstå för som sagt, det är där den ekonomiska biten kommer att spela in om du vill köpa tillbaks den. Möjligt att Breitling, BB58/GMT är kul men absolut inte GADA kompatibel på samma sätt som Explorern. Älskar min BB58 OG och upplevde den blå som grym. Men som OWG, aldrig.
 

Ukjent

Rolex
2-Faktor
Ja som sagt, rådande marknadspris gäller ju både vid sälj och köp så då går det kanske eventuellt hyfsat jämnt upp om han vill sälja för att sen köpa om i framtiden (förutsatt att han inte säljer billigt och köper dyrt)
Om man säljer en ny/oanvänd 214270 på KS i dag får man kanske 85-90k och det är väldigt lågt jämfört dom som säljs via andra kanaler (c24). Om man inte har lust och tålamodet för att jaga en ny på KS (som kan ta rätt så lång tid om man inte har tur) så kommer man nog behöva lägga iaf 15-20k mer så även om man säljer och köper i samma marknad så är det inte alltid så lätt.

Edit: Man kan jo sälja via C24 också, men då förlorar man närmare 10k på avgifter så blir fortfarande en del förlust på att sälja och köpa tillbaks där. Speciellt om man vill köpa av handlare för jag hade personligen aldrig köpt av en privatperson på c24.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Tjena explorer-entusiaster behöver hjälp med ett dilemma. Köpte min mk II 2018 och har i princip varit owg sedan dess, köpidén var att ha en enkel klocka som jag aldrig skulle tröttna på.

Nu börjar jag gå gå och bli sugen på något "roligare", typ pvd breitling eller tudor gmt/bb58 blå, har inte riktigt budgeten för att behålla rollen och köpa nytt och har därför brutal beslutsångest.

Tror ni att jag ångrar mig om säljer älsklingen jag haft dagligen i tre år och tröttnar på något mer färgglatt?
Nej, sälj inte. Bratte eller BB58 kan inte mäta sig med en Explorer i långa loppet och du kommer ångra dig. Vill du ha "något roligt" så finns det en massa intressanta micromärken som inte kostar så mycket.
 
Tjena explorer-entusiaster behöver hjälp med ett dilemma. Köpte min mk II 2018 och har i princip varit owg sedan dess, köpidén var att ha en enkel klocka som jag aldrig skulle tröttna på.

Nu börjar jag gå gå och bli sugen på något "roligare", typ pvd breitling eller tudor gmt/bb58 blå, har inte riktigt budgeten för att behålla rollen och köpa nytt och har därför brutal beslutsångest.

Tror ni att jag ångrar mig om säljer älsklingen jag haft dagligen i tre år och tröttnar på något mer färgglatt?
Ångrar att jag använde min 214270 mk2 som del i ett byte (älskar klockan jag bytte till dock). Tror grejen för mig var att jag använt den nästan hela tiden då den var så galet allsidig och bekväm så jag till slut blev trött på den. Skulle låst in den istället, då brukar man få tillbaka suget efter ett tag :). Precis som någon sa ovan så blir det svårt att motivera priset på en ny och det blir inte heller den där klockan du haft i tre år. En Tudor bb eller Breitling är inte en värdig ersättare enligt mig. Ingen tvekan från mig, behåll!
 

Sir Bjorn

Breitling
Tjena explorer-entusiaster behöver hjälp med ett dilemma. Köpte min mk II 2018 och har i princip varit owg sedan dess, köpidén var att ha en enkel klocka som jag aldrig skulle tröttna på.

Nu börjar jag gå gå och bli sugen på något "roligare", typ pvd breitling eller tudor gmt/bb58 blå, har inte riktigt budgeten för att behålla rollen och köpa nytt och har därför brutal beslutsångest.

Tror ni att jag ångrar mig om säljer älsklingen jag haft dagligen i tre år och tröttnar på något mer färgglatt?

Jag sitter o väger EXAKT samma sak med en mk2 från 2018... Men som @DrManhattan säger ovan så fort man lägger ifrån den sig ett tag så kommer Explorer suget tillbaka. Ett sätt att sluta funderar är att gravera den så blir den svårare att sälja, det är det jag funderar på! ;)
 
Utöver det ekonomiska värde, har du minnen knutna till klockan? Kommer du att sakna den? Om svaret är ja på någon av frågorna skulle jag avstå för som sagt, det är där den ekonomiska biten kommer att spela in om du vill köpa tillbaks den. Möjligt att Breitling, BB58/GMT är kul men absolut inte GADA kompatibel på samma sätt som Explorern. Älskar min BB58 OG och upplevde den blå som grym. Men som OWG, aldrig.
Jo, idén var väl att den skulle stanna inom familjen när den köptes och sammankopplas med en massa minnen. Ska nog behålla ett tag till och suga på karamellen.
 
Topp