• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Jag köpte alldeles nyligen en Explorer 214270 mk2 från 2019.
Klockan är i fint skick men det syns ju att den är brukad.
Vad jag funderar över är om jag kanske borde byta den mot en fin 36:a istället?

Hur känner ni som har haft/provat både 114270 och 214270?
Jag provade den nya 36an och tyckte att armbandet på den var en aning smalt, den var liiite feminin, iofs så bar jag en sub till butiken när jag provade den, så det kan ha spelat in.
Men jag kände att den kändes ganska mycket mindre än min 36mm Datejust 116234.

Egentligen hade jag väl velat ha en 1016, men de är lite svåra att hitta till shyssta priser..

Vad anser ni vara den bättre, 36 eller 39mm explorer? :)

bild på hur nuvarande 39mm bärs :)
16364610333826043003670327969009.jpg
Handlar om hur man är byggd och vad man gillar IMO.
Den 34mm-klocka som var fin på farfar (165cm, 65kg) ser lite liten ut på mig (195cm, 110kg). Jag tycker 39’an ser sportig men rimlig ut på armen ovan, vad du själv känner måste du själv känna.

Jag provade den nya 36an och tyckte att armbandet på den var en aning smalt, den var liiite feminin, iofs så bar jag en sub till butiken när jag provade den, så det kan ha spelat in.

Egentligen hade jag väl velat ha en 1016, men de är lite svåra att hitta till shyssta priser..

Har 39an själv. Prövade 36 mm flera gången innan jag slog till på min nuvarande klocka. Håller med dig, tyckte också 36an upplevdes som aningen för liten. Men smaken är som baken

36mm alla dagar i veckan enligt mig! Ägde en 36mm (14270) i ett par år som jag gillade skarpt. Köpte också en 214270 som fick lämna direkt eftersom den kändes så stor, klumpig och lite oproportionerlig enligt mig. Min 14270 fick också lämna för ett tag sedan och nu står jag i kö på den nya 124270 som enligt mig en den perfekta mixen av den gamla 36 och 39. Den har den rätta storleken samtligt som den har alla fördelarna som nyare modeller har, länk, lås m.m.
Så min rekommendation är att helt klart gå på 36, antingen en klassisk 14270/114270 eller invänta en 124270.

Jag sitter nog lugnt i båten wtt tag isåfall. Den nya 36an känns som en damklocka, det vore isåfall en 114270 i fint skick som fick bli "bytet" fram tills det att man kan nypa en 1016.

Sen är det ka ske dumt att sälja 214270 nu?
Oddsen för att de ska stiga hyggligt på kort tid är inte jättehöga precis..
De var intw I produktion kunder jättelång tid och sedan försvann den inte alls svårsålda eller illa omtyckta storleken på 39mm.
Jag tror att de kan bli att dra rejält å då vill man ju inte ha släppt innan det har börjat fastna hos folk vad det är aom hat hänt.. 🤔

Jag sitter nog lugnt i båten wtt tag isåfall. Den nya 36an känns som en damklocka, det vore isåfall en 114270 i fint skick som fick bli "bytet" fram tills det att man kan nypa en 1016.

Sen är det ka ske dumt att sälja 214270 nu?
Oddsen för att de ska stiga hyggligt på kort tid är inte jättehöga precis..
De var intw I produktion kunder jättelång tid och sedan försvann den inte alls svårsålda eller illa omtyckta storleken på 39mm.
Jag tror att de kan bli att dra rejält å då vill man ju inte ha släppt innan det har börjat fastna hos folk vad det är aom hat hänt.. 🤔
Med ditt vattentäta resonemang, vad fick dig att ändra dig efter sisådär 12 timmar?😉

Jadu 9 månader och 3 veckor blev det innan min Explorer åkte av. Tyvärr så va det inte riktigt upp till mig, utan den jäveln svek mig och gick sönder 🤣 man känner att något är löst och ett lite "kluckande" ljud i den när man för den fram och tillbaka ja hur förklarar man det.. Tavla, baksida vägen och inte rotorn riktningar 🙈 märkte det då den tappade 20 minuter på en dag, så automatiken gör inte riktigt sitt jobb. Troligen enkelt fix, men då det är garanti kvar så får den åka in!
Tråkigt, men sånt som händer! Ger ju dock min Panerai lite tid på armen så den är då glad 😊

3 år för en 124270?! :eek: Får man den infon då är det bättre att köpa från en gråhandlare. Sedan beror det nog även på vem du är.
Förmodligen kortare, men i eftersom de som stod i kö redan för 2144270 flyttades överst i kön för 124270 kontra nuvarande tilldelning så blir uppskattningen rätt hög. Men frågan är väl hur många som verkligen vill ha 36mm när de väl får frågan.
…..sedan är det ju som du säger, om man har ett nära förhållande till sin AD kan det nog gå med raketfart.

Senast ändrad:
Förmodligen kortare, men i eftersom de spm stod i kö redan för 2144270 flyttades överst i kön för 124270 kontra nuvarande tilldelning så blir uppskattningen rätt hög. Men frågan är jur många som verkligen vill ha 36mm när de väl får frågan.
…..sedan är det ju som du säger, om man har ett nära förhållande till sin AD kan det nog gå med raketfart.
Så är det säkert, verkar rimligt.

Min Expy får smaka lite av Indiska Oceanen på Maldiverna 😊
Frågan är…
Vågar man ta med den på dyk på Tisdag. Ska ta dykcert under min vistelse här 😊

Min Expy får smaka lite av Indiska Oceanen på Maldiverna 😊
Frågan är…
Vågar man ta med den på dyk på Tisdag. Ska ta dykcert under min vistelse här 😊

Skoj med dykcert!

Varför inte våga ta med den? Så länge den är vattentät nog för att bada lär den klara nybörjardyk utan problem. Den andra risken är väl om länken av nån anledning ger upp under dyket så klockan försvinner ned i djupet... :)

Nån som har en jämförelse att göra, som kan visa skillnaderna mellan 114270 och 124270 och även helst wn 214270..

Jag är fruktansvärt nöjd med min 214270.
Men jag undrar om nån av 36orna kan vara bättre..?

Inte för att vara sån men du skriver att du är fruktansvärt nöjd...? 36mm finns det gott om sen om du tröttnar. ;)
Ja och som du ser ovan så finns det fler som verkar helnöjd med en 39a, men som "provat" på en 36a också! :)

Tack så mycket.
Får kag fråga vilken du känner är den bättre? Eller är det värt att ha dem båda?

Satte upp mig på en 36mm när den släpptes, provade den då jag tyckte den var för feminin så jag "klev ur kön" då jag ändå inte hade köpt om de ringt. Men då gick jag in med en sub på armen, nu sist så hade jag en DJ 36mm, då kändes den inte lika feminin..

Så jag blir lite kluven!

Vilken känns bäst då, ni som provat, en sen (fräsch) 114270 eller en 124270?
Jag tänker i första hand på länken tror jag.. Och känslan av att bära den på sig. Själva tavlan skiljernså lite så jag ser det mer eller mindre enbart på kronan under 6 markeringen.. Och tack! :)

Mvh.

Ja och som du ser ovan så finns det fler som verkar helnöjd med en 39a, men som "provat" på en 36a också! :)

Tack så mycket.
Får kag fråga vilken du känner är den bättre? Eller är det värt att ha dem båda?

Satte upp mig på en 36mm när den släpptes, provade den då jag tyckte den var för feminin så jag "klev ur kön" då jag ändå inte hade köpt om de ringt. Men då gick jag in med en sub på armen, nu sist så hade jag en DJ 36mm, då kändes den inte lika feminin..

Så jag blir lite kluven!

Vilken känns bäst då, ni som provat, en sen (fräsch) 114270 eller en 124270?
Jag tänker i första hand på länken tror jag.. Och känslan av att bära den på sig. Själva tavlan skiljernså lite så jag ser det mer eller mindre enbart på kronan under 6 markeringen.. Och tack! :)

Mvh.
Nu har jag sålt båda sedan ett tag tillbaka. Men minns att 39an kändes lite stor och oproportionerlig och 36an lite för ”petit”. Den senare byttes ut mot en DJ36 som fortfarande känns helt rätt.

Men givetvis kan det finnas rum för båda i en samling, väldigt olika klockor.

Senast ändrad:
Hur små handleder har ni som gillar 36an ?
På en 19cm ser den ut som en damklocka ju.
Alla gillar olika. Jag ligger nära 19cm och har flera olika modeller i 36mm.
(Det är inte helt ovanligt att börja gilla lite mindre klockor ju djupare man dyker ned i kaninhålet.)

Köp det du gillar själv och bry dig inte så mycket om vad andra tycker, oavsett om det är en 45mm eller 32mm.

Tillbaka
Topp