• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Äntligen lyckats få skriva upp mig på listan för en 124270! Hur länge fick ni som fått era vänta?
Roligt och ett steg framåt är ett steg framåt. Hos de flesta (här i Sthlm) är listan stängd sedan länge..
Kanske inte direkt svar på frågan, men jag skrev upp mig i slutet av Maj och har inte fått ännu. Räknar kallt med minst 12mån. Är en bra men förmodligen inte bland de största kunderna hos min AD.

Roligt och ett steg framåt är ett steg framåt. Hos de flesta (här i Sthlm) är listan stängd sedan länge..
Kanske inte direkt svar på frågan, men jag skrev upp mig i slutet av Maj och har inte fått ännu. Räknar kallt med minst 12mån. Är en bra men förmodligen inte bland de största kunderna hos min AD.

Yes- listan har varit dunderstängd, men efter tillräckligt med tjat gjorde de ett undantag. 😎

12 månader låter låååångt. Men men- jag har aldrig stått på kölista för Rolex förut så jag har antagligen skev uppfattning om vad som är rimligt.

Vågar man fråga AD om estimat eller verkar man som en rookie då?

Yes- listan har varit dunderstängd, men efter tillräckligt med tjat gjorde de ett undantag. 😎

12 månader låter låååångt. Men men- jag har aldrig stått på kölista för Rolex förut så jag har antagligen skev uppfattning om vad som är rimligt.

Vågar man fråga AD om estimat eller verkar man som en rookie då?
Du kan alltid fråga men svaret kommer nog att vara att de inte vet pga tilldelning. Det är en halvsanning, de kommer oavsett att prioritera alla med en stark historik över kunder med medel eller låg.

Jag var inne en sväng på Rob idag för att känna på möjligheten om att få köpa en Expy1. Inte ens nära såklart, kusinen från landet som man är. Jag fick dock prova tvåtonsvarianten istället för att få en känsla. Det är alltid lite svårt att bilda sig en uppfattning med full länk, men modellen känns mycket trevlig. Jag får fortsätta söka efter stålklockan. Tänkte kolla med Bergstöms nästa gång jag är i Gbg. Där har jag iaf bränt några kronor på service…

960A361B-F77E-42A9-9D04-9743A79A2AC2.jpeg
Förstår jag rätt att Rob inte ens ville skriva upp dig på en 124270 ?

Förstår jag rätt att Rob inte ens ville skriva upp dig på en 124270 ?
Jag ville inte tjata mig till nån plats i nån ”kö”. När han förklarade för mig att ”Alltså, vi vet aldrig vilka klockor vi får in, och när de väl kommer så har vi en ”kölista”.”
Ingen ny information för mig, men när en ganska lojt inställd säljare som försökte förklara för mig på ett barns nivå hur saker och ting funkar så blev jag inte särskilt sugen på att dra det vidare heller. Svårt att förklara utan att skriva en uppsats men jag får nästan alltid känslan av att säljarna hos olika AD:S jag har besökt sällan brukar lyssna på frågorna jag ställer, utan de svarar på en fråga de är vana att få utan att egentligen höra vad jag försöker fråga. Som sagt var, lite svårt att förklara känslan, men ni kanske fattar ändå?
Jag ska göra ett ärligt försök nästa gång jag kommer till Bergströms i Gbg som jag har om inte en relation till så iaf några tiotusenlappar nerlagda i servicekostnader, tavelbyten osv hos. Vi får se hur det går. Jag tänker inte truga, böna och be. Isf får det vara.

Jag ville inte tjata mig till nån plats i nån ”kö”. När han förklarade för mig att ”Alltså, vi vet aldrig vilka klockor vi får in, och när de väl kommer så har vi en ”kölista”.”
Ingen ny information för mig, men när en ganska lojt inställd säljare som försökte förklara för mig på ett barns nivå hur saker och ting funkar så blev jag inte särskilt sugen på att dra det vidare heller. Svårt att förklara utan att skriva en uppsats men jag får nästan alltid känslan av att säljarna hos olika AD:S jag har besökt sällan brukar lyssna på frågorna jag ställer, utan de svarar på en fråga de är vana att få utan att egentligen höra vad jag försöker fråga. Som sagt var, lite svårt att förklara känslan, men ni kanske fattar ändå?
Jag ska göra ett ärligt försök nästa gång jag kommer till Bergströms i Gbg som jag har om inte en relation till så iaf några tiotusenlappar nerlagda i servicekostnader, tavelbyten osv hos. Vi får se hur det går. Jag tänker inte truga, böna och be. Isf får det vara.
Det är ju som så att det är en ström av kunder dagarna i ända som frågar om möjligheterna att kunna köpa div modeller från Rolex. Man får ändå nästan beundra att dom inte får spel utan tålmodigt besvarar. Säljaren hade helt säkert fått samma frågor ett flertal gånger tidigare samma dag vilket förklarar dennes loja inställning och standardmässiga svar.

Det är ju som så att det är en ström av kunder dagarna i ända som frågar om möjligheterna att kunna köpa div modeller från Rolex. Man får ändå nästan beundra att dom inte får spel utan tålmodigt besvarar. Säljaren hade helt säkert fått samma frågor ett flertal gånger tidigare samma dag vilket förklarar dennes loja inställning och standardmässiga svar.
Säkert en hundraprocentig spaning. Jag minns en gång jag kom in på Bergströms i Gbg. Jag började surra lite med en säljare. Jag frågade honom hur många ggr om dagen han fick frågan om de har någon Daytona. Svaret kom snabbt och lät nåt i stil med: ”Nej tyvärr, vi har ingen Daytona. Vill du titta på något annat?”

För ca 1,5 år sedan gjorde jag mitt största klockrelaterade misstag..
Sålde min 114270 :/
Nu är jag säker på att jag kommer äga en till Explorer som jag vill ha livet ut.
Frågan är vilken. Jag trivdes med dimensionerna på min förra så det är:
114270 vs 12470, någon som har bra input på den nya (eller ännu bättre, båda)? :)
Lägger in en bild på min gamla
8A02CD59-D31D-4BF7-90BB-107C87EC0253.jpeg

Nu är jag säker på att jag kommer äga en till Explorer som jag vill ha livet ut.
114270 vs 12470, någon som har bra input på den nya (eller ännu bättre, båda)? :)

Vintagerasslet i 14270 är förbaskat trevligt och jag skulle välja den över 114270. De sena, 14270 (97 ish och framåt) med dubbla låset är trevliga och så här på senare dagar skulle jag nog gå på luminova över tritium, om klockan ska användas ordentligt vill säga.

Hur bärs nya 124270 jmf. med OP36 (116000)? Någon som har/haft båda?
Hade 116000 tidigare som jag tycker satt perfekt. Tanken är att införskaffa Exp1 då jag gillar designen mer. Den tidigare 39mm valde jag att inte köpa då jag tyckte den bars lite stort.
20200306_132429.jpg

En oanvänd 124270 för 85k hos LW. Skönt ändå att se att priserna för denna modell inte stuckit iväg ännu mer, med tanke på de svårigheter som många verkar ha att ens bli uppskriven på väntelistan. Och LW är ju inte direkt kända för att ha låga priser dessutom. Såg att det låg ute en på K&S också för 88k. F32F3296-AEE8-4C9F-85DB-ED041B90BD56.png

En oanvänd 124270 för 85k hos LW. Skönt ändå att se att priserna för denna modell inte stuckit iväg ännu mer, med tanke på de svårigheter som många verkar ha att ens bli uppskriven på väntelistan. Och LW är ju inte direkt kända för att ha låga priser dessutom. Såg att det låg ute en på K&S också för 88k. F32F3296-AEE8-4C9F-85DB-ED041B90BD56.png
Nu står jag i kö för en så jag väntar, men jag hade faktiskt köpt den annars. 15700kr över list är inte sinnessjukt iaf.

Finns även en pre-owned hos Krons för 95.
Första gången någonsin som LW är billigare tror jag. Så mellan dessa tre så känns ju LW som det mest lämpliga alternativet utifrån skick och prisbild.

Jag reagerade också på att detta kändes som ett ok pris, framförallt för att komma från LW. Det är nog faktiskt det billigaste jag sett 124270 annonseras för någonstans. På C24 inom EU brukar de börja på ca 88k.

Idag har jag haft min 124270 i en månad och är supernöjd 👌
En explorer i "rätt" storlek och trygghetskänslan i en ny klocka. De äldre är självklart charmigare men har kommit fram till att jag hellre har en nyare klocka. Kommer idag inte på något jag inte gillar med denna och det är ett mycket bra betyg.
Önskar alla i tråden en trevlig helg!
20211105_104246.jpg

Jag köpte alldeles nyligen en Explorer 214270 mk2 från 2019.
Klockan är i fint skick men det syns ju att den är brukad.
Vad jag funderar över är om jag kanske borde byta den mot en fin 36:a istället?

Hur känner ni som har haft/provat både 114270 och 214270?
Jag provade den nya 36an och tyckte att armbandet på den var en aning smalt, den var liiite feminin, iofs så bar jag en sub till butiken när jag provade den, så det kan ha spelat in.
Men jag kände att den kändes ganska mycket mindre än min 36mm Datejust 116234.

Egentligen hade jag väl velat ha en 1016, men de är lite svåra att hitta till shyssta priser..

Vad anser ni vara den bättre, 36 eller 39mm explorer? :)

bild på hur nuvarande 39mm bärs :)
16364610333826043003670327969009.jpg

Personligen skulle jag gå för en 124270 och det är nog mest för den nya länken och spännet. Men även lume i 3, 6, 9 är trevligt. Har provat den på och tycker att den sitter skönare också. Den äldre är väl mer charmig kanske och tycker tavlan är lite bättre än nya. Jag tror det bästa är att prova en nyare, antingen hos AD (kanske får prova en TT isf men ger ju iaf smak för storlek och länk) eller hos LW och därefter känna vad som känns bäst!

Jag köpte alldeles nyligen en Explorer 214270 mk2 från 2019.
Klockan är i fint skick men det syns ju att den är brukad.
Vad jag funderar över är om jag kanske borde byta den mot en fin 36:a istället?

Hur känner ni som har haft/provat både 114270 och 214270?
Jag provade den nya 36an och tyckte att armbandet på den var en aning smalt, den var liiite feminin, iofs så bar jag en sub till butiken när jag provade den, så det kan ha spelat in.
Men jag kände att den kändes ganska mycket mindre än min 36mm Datejust 116234.

Egentligen hade jag väl velat ha en 1016, men de är lite svåra att hitta till shyssta priser..

Vad anser ni vara den bättre, 36 eller 39mm explorer? :)

bild på hur nuvarande 39mm bärs :)
16364610333826043003670327969009.jpg
Svårt att säga, tycker du att den känns för stor så skulle jag nog gå för en 36a, men känns den bra och du är väldigt nöjd så ser jag ingen anledning att byta. Ser inte för stor ut på bild :)

Personligen skulle jag gå för en 124270 och det är nog mest för den nya länken och spännet. Men även lume i 3, 6, 9 är trevligt. Har provat den på och tycker att den sitter skönare också. Den äldre är väl mer charmig kanske och tycker tavlan är lite bättre än nya. Jag tror det bästa är att prova en nyare, antingen hos AD (kanske får prova en TT isf men ger ju iaf smak för storlek och länk) eller hos LW och därefter känna vad som känns bäst!
Resonerar likadant, ingen riktigt stress för mig så det är väl bara att ställa dig i kö som alla andra dödliga ;)

Tillbaka
Topp