• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Bra pris ändå mot vad många andra säljs för, skicket är väl lite mer använt men vad gör det egentligen. Ska ju användas 👍
Något för dig kanske @Andreas_Åkerlund

Jag köpte en bb58 i väntan. Svårt att göra sig av med den nu trots vissa påtryckningar, en riktigttrevlig pjäs. Försöker argumentera att värdeökningen nästan är samma som kostnaden för bb58 men får inte riktigt igenom det argumentet 🤣
😂
Bra pris ändå mot vad många andra säljs för, skicket är väl lite mer använt men vad gör det egentligen. Ska ju användas 👍
Tack för tipset, jag såg den men den är i repigaste laget för mig. Har bara köpt nytt innan och är noga med mina klockor så jag kommer att satsa på något bättre.

Utforskar gin 🙂
FF7ED1A0-1E65-4E25-B1DB-3CDC91B020D8.jpeg

Någon som vet om de går att köpa en ny/nya end links till en 214270? Råkade nyss ut för en grej och tror de bästa vore att jaga en ny.... :banghead::banghead::banghead:

Någon som vet om de går att köpa en ny/nya end links till en 214270? Råkade nyss ut för en grej och tror de bästa vore att jaga en ny.... :banghead::banghead::banghead:
Eftersom att ändlänken är integrerad i länken så behöver man byta hela länksidan fram till första skruven. Vad är det som har hänt? Smartaste vägen att gå är nog via ditt försäkringsbolag.

Eftersom att ändlänken är integrerad i länken så behöver man byta hela länksidan fram till första skruven. Vad är det som har hänt? Smartaste vägen att gå är nog via ditt försäkringsbolag.
Ja de är klart... Tänkte inte på det. Fick ett oväntat besök av en dörr (Låsmekanismen) rakt på klockan..... Har den försäkrad hos Brookfield men har svårt att tro att de tycker de är något annat än "normalt slitage".

Ja de är klart... Tänkte inte på det. Fick ett oväntat besök av en dörr (Låsmekanismen) rakt på klockan..... Har den försäkrad hos Brookfield men har svårt att tro att de tycker de är något annat än "normalt slitage".
Låter som en solkar drulle-skada i mina öron. Har ingen erfarenhet av Brookfield men det låter konstigt om deras klockförsäkring inte täcker oförutsedda yttre händelser.

Låter som en solkar drulle-skada i mina öron. Har ingen erfarenhet av Brookfield men det låter konstigt om deras klockförsäkring inte täcker oförutsedda yttre händelser.
Sant! Men det känns så jäkla svårt att påvisa en skada när det "bara är en repa". Det är en liten grop och en repa som går över ändlänken på c:a 5mm som reflekterar ljuset i alla vinklar. Har haft klockan i drygt 3 år och har inte varit i närheten av en liknande repa och då har jag på mig den i stort sett varje helg.

En polering borde kunna lösa det men vill inte polera klockan utan möjligen baaara denna skada. Någon som vet om det är möjligt?
Hatar att vara personen som gnäller över repor på min Rolex men den här svider som f-n.

Bra tips. Sådär såg min 114270 ut efter ett par veckors användning (nyskick vid köptillfället). Sen är mitt användande kanske inte helt normerande…

Hur som helst, grejer är den att min Explorer fortfarande ser ut ungefär sådär. Detta trots många dygn längs bergssidor i dåligt väder, eller när vi i uniform har gått genom krutrök mot det okända.

Min poäng är att så mycket mer skiten blir inte klockan rent visuellt. Det är i alla fall min erfarenhet. Jag försöker illustrera det här.

CCFABA1F-1E72-45AE-90D1-4A8958A54B8D.jpeg

Bra tips. Sådär såg min 114270 ut efter ett par veckors användning (nyskick vid köptillfället). Sen är mitt användande kanske inte helt normerande…

Hur som helst, grejer är den att min Explorer fortfarande ser ut ungefär sådär. Detta trots många dygn längs bergssidor i dåligt väder, eller när vi i uniform har gått genom krutrök mot det okända.

Min poäng är att så mycket mer skiten blir inte klockan rent visuellt. Det är i alla fall min erfarenhet. Jag försöker illustrera det här.

CCFABA1F-1E72-45AE-90D1-4A8958A54B8D.jpeg
Tack för upplysningen. Nu får du mig att än mer ångra att jag lät tillfället passera😂

Skämt åsido så kommer mitt användande se lite annorlunda ut än ditt och jag är rätt bra på att hålla skicket på mina klockor och därför vill jag ha ett hyfsat cleant exemplar.

Jag tycker ändå att din klocka ser bra ut men antar att det känns bättre att ha skapat alla märken själv ungefär.

Sant! Men det känns så jäkla svårt att påvisa en skada när det "bara är en repa". Det är en liten grop och en repa som går över ändlänken på c:a 5mm som reflekterar ljuset i alla vinklar. Har haft klockan i drygt 3 år och har inte varit i närheten av en liknande repa och då har jag på mig den i stort sett varje helg.

En polering borde kunna lösa det men vill inte polera klockan utan möjligen baaara denna skada. Någon som vet om det är möjligt?
Hatar att vara personen som gnäller över repor på min Rolex men den här svider som f-n.
Ok, då är jag lite mer med. Trodde du menade att ändlänken hade blivit helt skev eller mosad. Kan du lägga upp bilder på skadan?

Ok, då är jag lite mer med. Trodde du menade att ändlänken hade blivit helt skev eller mosad. Kan du lägga upp bilder på skadan?
Ja de kan såklart alltid vara värre! Men fick i princip en dörr uppslagen i klockan, så ett under att de inte blev mer. Får se, behöver bättre ljus och de är alltid svårt att fota skador så man får en känsla för hur de ser ut i verkligheten. Får bolla med försäkringsbolaget i veckan, och de stör mig att de absolut inte var mitt eget fel.

• Like
Reactions: S.N
Tack för upplysningen. Nu får du mig att än mer ångra att jag lät tillfället passera😂

Skämt åsido så kommer mitt användande se lite annorlunda ut än ditt och jag är rätt bra på att hålla skicket på mina klockor och därför vill jag ha ett hyfsat cleant exemplar.

Jag tycker ändå att din klocka ser bra ut men antar att det känns bättre att ha skapat alla märken själv ungefär.
Ja, en stor anledning till att jag är så pass tillfreds med alla märken är att jag har orsakat dem själv. Sen kommer jag inte sälja min Explorer heller, så skicket är inte viktigt ur någon försäljningssynpunkt heller. Det enda jag möjligen kan oroa mig lite för är att gravyren på baklocket ska syddas ut med tiden. Men då får man väl lämna in den för en uppfräschning helt enkelt.

Ja de kan såklart alltid vara värre! Men fick i princip en dörr uppslagen i klockan, så ett under att de inte blev mer. Får se, behöver bättre ljus och de är alltid svårt att fota skador så man får en känsla för hur de ser ut i verkligheten. Får bolla med försäkringsbolaget i veckan, och de stör mig att de absolut inte var mitt eget fel.

Om jag fick en rejäl smäll i klockan så skulle urverkets funktion vara det första jag ville kolla upp. Urmakaren eller butiken är väl också de som bäst kan besvara vad som går att göra åt det kosmetiska och kostnad för det i så fall. Om det sen blir du eller försäkringsbolaget som står för slutnotan är kanske en senare fråga i så fall.

Men det vore min tågordning. Vi är alla olika. :)

Om jag fick en rejäl smäll i klockan så skulle urverkets funktion vara det första jag ville kolla upp. Urmakaren eller butiken är väl också de som bäst kan besvara vad som går att göra åt det kosmetiska och kostnad för det i så fall. Om det sen blir du eller försäkringsbolaget som står för slutnotan är kanske en senare fråga i så fall.

Men det vore min tågordning. Vi är alla olika. :)
Är nog inte så orolig för smällen i sig eftersom den definitivt inte var värre än en dörrkarm (inte för att jag brukar träffa dessa med min Explorer :p ) som vi alla råkat hälsa på någon gång med en klocka eller två.

Men du har helt rätt! Man ska inte glömma insidan :)

Fast det där är nog en 6150 som avlöste den fantastiska 6110. Helt makalös telefon när den kom.
8210 var en liten söt rackare som kom senare.
Varsågoda - dagens lektion i gamla 📞 😅
😂 märkte att jag tagit fel på nummer när jag skulle hitta bild. 6150 menar jag såklart. Fantastisk telefon! Man kan sakna en veckas batteritid…

Var heldig nok til å få den første 124270 som ble levert ut i Oslo. Den har sittet på armen 60 av 62 dager siden. Den er nå den mest brukte klokka i 2021 i samlingen.
Første Rolex, skal aldri selges. Utrolig fornøyd!

Eneste minuset er nye endlinks som går inn i kassen. Dette gjør det vanskelig å bytte til skinnreim. Men den ser vel best ut på lenken uansett.
tempImageAF9KWR.jpg

Håndledd på 18cm, om noen lurer :)

Har du övervägt den nya Explorer I? Personligen ser jag ingen anledning till att välja 114270 över 124270. Priset är ungefär detsamma, verket är bättre i den nya, med uppdaterad gångreserv (som faktiskt gör skillnad) och den har rätt proportioner.

Anledningen till att jag har vänt mig till vintage/utgångna modeller har ofta varit för att de nya referenserna har varit sämre (framförallt större); här slipper du det.
20mm mellan loggarna har ju ett visst värde om man gillar att byta band ofta.
Kanske inte aå jag personligen skulle dra nån jättenytta av det, men ändå. Skönt att slippa köpa nya band enkom för en enda klocka?

Tillbaka
Topp