• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

😂

Tack för tipset, jag såg den men den är i repigaste laget för mig. Har bara köpt nytt innan och är noga med mina klockor så jag kommer att satsa på något bättre.
Fast den här kommer su ju våga använda ordentligt? Under tiden så sparar du ett eller ett par k/månaden till en ny länk
Då har du betalat ca 90k med två länkar. Det får ses som ett ganska bra pris med tanke på qtt du kan ta denna näven direkt! ☝
Å andra sidan förstår jag dig mkt väl, jag var också där då jag enbart hade handlat nytt, helt utan repor. Det är skönt att veta att alla repor "tillhör" dig, att det är dina battlescars tillsammans med klockan. Å andra sidan är risken att det blir några öht ganska små då msn helt enkelt ÄR väldigt försiktig med en klocka msn köpt ny för 50 eller 100 brak.. finns där redan några småbarnen så accepterar man lättare nåt mer har jag märkt sedan jag började kika ävennpå begagnade klockor. :)

Ja, en stor anledning till att jag är så pass tillfreds med alla märken är att jag har orsakat dem själv. Sen kommer jag inte sälja min Explorer heller, så skicket är inte viktigt ur någon försäljningssynpunkt heller. Det enda jag möjligen kan oroa mig lite för är att gravyren på baklocket ska syddas ut med tiden. Men då får man väl lämna in den för en uppfräschning helt enkelt.
Ahh "en man och hans klocka" - historien om äkta battlescars, på msn och på maskin. ;)

Fast den här kommer su ju våga använda ordentligt? Under tiden så sparar du ett eller ett par k/månaden till en ny länk
Då har du betalat ca 90k med två länkar. Det får ses som ett ganska bra pris med tanke på qtt du kan ta denna näven direkt! ☝
Å andra sidan förstår jag dig mkt väl, jag var också där då jag enbart hade handlat nytt, helt utan repor. Det är skönt att veta att alla repor "tillhör" dig, att det är dina battlescars tillsammans med klockan. Å andra sidan är risken att det blir några öht ganska små då msn helt enkelt ÄR väldigt försiktig med en klocka msn köpt ny för 50 eller 100 brak.. finns där redan några småbarnen så accepterar man lättare nåt mer har jag märkt sedan jag började kika ävennpå begagnade klockor. :)
Jag tycker det låter som en riktigt dålig deal. Varför skulle någon vilja ha två länkar på en såpass ny klocka? Är väl mycket bättre att bara köpa en som är i bättre skick för några tusenlappar mer direkt eller lämna in det för polering?

Jag tycker det låter som en riktigt dålig deal. Varför skulle någon vilja ha två länkar på en såpass ny klocka? Är väl mycket bättre att bara köpa en som är i bättre skick för några tusenlappar mer direkt eller lämna in det för polering?
Ja, om du vill ha den i perfekt skick så kan du väl köpa en ny länk att sätta dina egna repor på? Sälj den tidigare, repiga länken och låt morgon annan polera den?

Poängen var väl att du inte skulle ha betalat speciellt mkt mer för klockan iom att du sen skulle ha två länkar till den, för Llt som allt ca 90k, säljer su den ena (polerad eller inte) så bör du ha gjort en bra affär och du har en helt ny länk (vilket brukar vara vad som tar Mest stryk när det kommer till just repor.

Söndags-expy! Glad tredje advent
B904AFF7-D3CE-4640-8EF4-8B0BF36A3F57.jpeg

De flesta vet säkert om detta men postar ändå om det skulle vara någon som missat… På 124270 (och på min tidigare 214270) finns en dold mikrojustering inuti låset. Inte lätt att veta om man inte vet om det. För egen del så justerade jag länken igår som jag skulle gjort på en länk utan easylink dvs lite för stor vid normal handled. För egen del med samtliga länkar på och mikrojusteringen på den innersta mikrojustering. Efter en dag så tog jag bort en länkbit och flyttade till yttersta mikrojusteringen. Mikrojusteringen har 7mm justering med 3,5mm mellan respektive läge. En länkbit motsvarar 10mm. Finns mao alla möjligheter att hitta det man vill ha. Till detta kommer easylink med ytterligare 5mm att använda om handleden sväller.
Som sagt ett tips om någon inte skulle känna till detta. Lägger in en bild stulen från webben.
F59C473F-13E1-4990-9900-C32B82545191.jpeg

De flesta vet säkert om detta men postar ändå om det skulle vara någon som missat… På 124270 (och på min tidigare 214270) finns en dold mikrojustering inuti låset. Inte lätt att veta om man inte vet om det. För egen del så justerade jag länken igår som jag skulle gjort på en länk utan easylink dvs lite för stor vid normal handled. För egen del med samtliga länkar på och mikrojusteringen på den innersta mikrojustering. Efter en dag så tog jag bort en länkbit och flyttade till yttersta mikrojusteringen. Mikrojusteringen har 7mm justering med 3,5mm mellan respektive läge. En länkbit motsvarar 10mm. Finns mao alla möjligheter att hitta det man vill ha. Till detta kommer easylink med ytterligare 5mm att använda om handleden sväller.
Som sagt ett tips om någon inte skulle känna till detta. Lägger in en bild stulen från webben.
F59C473F-13E1-4990-9900-C32B82545191.jpeg
När jag mätte på 214270 fick jag det till 6mm mikrojustering och 3mm mellan varje läge. Hursomhelst om jag tog bort 2 bitar var den för liten och tog jag bort en bit var den för stor även fast jag använde mikrojustering. Men tydligen kan man köpa halvlänkar av AD :) Grattis till nya klockan förresten!

När jag mätte på 214270 fick jag det till 6mm mikrojustering och 3mm mellan varje läge. Hursomhelst om jag tog bort 2 bitar var den för liten och tog jag bort en bit var den för stor även fast jag använde mikrojustering. Men tydligen kan man köpa halvlänkar av AD :) Grattis till nya klockan förresten!
Tack! Ja det kan säker vara mitt ögonmått som inte är som det ska. Oavsett så borde man kunna få till passformen perfekt med 3mm steg plus easylink. Min erfarenhet är att spännets placering spelar stor roll för bekvämligheten. (Bara en länkbit närmare eller längre från klockan sex kan göra mycket)

Fan, jag är sugen på att byta min 214270 mot en 124270..
Men jag är osäker.. :p

39mm bärs lagom för en sportklocka, men å andra sidan så föredrar jag DJ36 före DJ41..

Är det en "jämförbar jämförelse"? Hehe..?

What to do, what to do..
Jäkla lyxproblem. Det är ju riktigt synd om en känner jag..

• Like
Reactions: Ncs

39mm bärs lagom för en sportklocka, men å andra sidan så föredrar jag DJ36 före DJ41..

What to do, what to do..
Jag tycker DJ41 känns mer som en klump än vad 214270 nånsin kommer göra så skillnaden på stor och liten DJ är större. 214270 är fortfarande slank och diskret.
Men som avhandlats 100gr upplevs tavlan stor på 39mm. Jag har haft 3 st för jag gillar den så mycket i teorin men den blir aldrig långvarig på handleden just pga proportionerna. 36an är verkligen en liten 36a men proportionerna är så mycket bättre imo.

Jag väntar på 36an och tror jag kommer älska den men vet inte om jag skulle kunna vara OWG med den, ibland skulle jag nog sakna något med lite mer substans

What to do, what to do..
Jag har jämfört 214270 med både DJ och OP i 41 och bägge dessa har då upplevts väl stora. Storleken är faktiskt väldigt bra på den här tycker jag! Det är nog mest skriverierna här att den är "oproportionerlig" som sätter griller i huvudet på folk. En DJ som är mer dressad är med fördel lite mindre tycker jag. Har du provat provat 124270 ? Det bör du försöka göra för skillnaden känns rätt stor och den ger en mindre upplevelse än DJ36.

Jag har jämfört 214270 med både DJ och OP i 41 och bägge dessa har då upplevts väl stora. Storleken är faktiskt väldigt bra på den här tycker jag! Det är nog mest skriverierna här att den är "oproportionerlig" som sätter griller i huvudet på folk. En DJ som är mer dressad är med fördel lite mindre tycker jag. Har du provat provat 124270 ? Det bör du försöka göra för skillnaden känns rätt stor och den ger en mindre upplevelse än DJ36.
Ja jag tycker ju som sagt att den känns bra som sportklocka (39mm), vad andra skriver ang tex "oproportionerligheter" intresserar mig föga, jag är mer intresserad av att höra åsikter likt din här och liknande.

Och ja, jag skrev upp intresse för 124270 i början av sommaren, sen provade jag den i slutet av sommaren, då hade jag dock den dåliga smaken att dyka upp med en sub när jag skulle prova den, den kändes som en barn/damklocka och jag klev av listan..

Sen blev jag tarv igen efter sett bilder här bla.. åkte in och provade igen, men då med en dj 36 på armen, då satte de upp mig på intresselistan igen, hehe.

Så ja den ÄR/känns liten, men den kommer med största sannolikhet aldrig bli ensamklocka. Troligen heller inte ensam Rolex eller ens sportklocka.

Jag hade velat ha båda samtidigt en månad eller så, då hade det varit lite lättare att välja.. båda blir (för mig, iaf nu) för mkt att äga samtidigt.

samma sak borde kunna tryckas på dj36/41, men där har jag både olikq länk, slätvs flätad bezel och mörk vs ljus tavla, så det blir ju två olika klockor..

Men å andra sidan så känner jag att DJ41 är en aning stor(?), även när jag burit den ett tag.. Så det kanske är DEN som bör få lämna först, trots att den eg inte bärs särskilt stort sett till "rådande norm" och troligen skulle ingen annan anse den som stor, bortsett kanske dessa som strävar eter att bevara en klockas originalutförande :)

Min DJ41 med slät glasring, oysterlänk och blå tavla är kanske för sportig?
är det något jag borde ändra på den kanske alt byta/sälja den och köpa nåt annat ist?
är det DEN som gör min "samling" obalanserad?

Men iaf, jag har som sagt provat den, 36:an, känns som i minsta laget, men ja kanske borde jag istället byta åt mig en och sedan byta/sälja den som känns minst rätt av de två?

Nån annan som upplever samma dilemma? :)
Eller har någon lösning som inte betyder att jag behöver ligga ute med 70k eller mer?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp