• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Jag tycker DJ41 känns mer som en klump än vad 214270 nånsin kommer göra så skillnaden på stor och liten DJ är större. 214270 är fortfarande slank och diskret.
Men som avhandlats 100gr upplevs tavlan stor på 39mm. Jag har haft 3 st för jag gillar den så mycket i teorin men den blir aldrig långvarig på handleden just pga proportionerna. 36an är verkligen en liten 36a men proportionerna är så mycket bättre imo.

Jag väntar på 36an och tror jag kommer älska den men vet inte om jag skulle kunna vara OWG med den, ibland skulle jag nog sakna något med lite mer substans
Jag förstår vad DJ menar, men jag gillar proportionerna på 214270, tex bara det att den tredje textraden placeras på den nedre delen av tavlan tycker jag ger den mer "jämnvikt" eller vD vi ska kalla det?

Oavsett 36 eller 39 så lär jag nog ha en sub jämte den.. Så jag tänkte (kanske lite dumt) en liten DJ + wn större sportklocka och en större DJ med wn mindre sportklocka = två vinnande duos?
Men man hittar ju alltid anledningar till att prova det man vill ha.. Så, ja, vilket jäkls problem! 😁

Jag förstår vad DJ menar, men jag gillar proportionerna på 214270, tex bara det att den tredje textraden placeras på den nedre delen av tavlan tycker jag ger den mer "jämnvikt" eller vD vi ska kalla det?

Oavsett 36 eller 39 så lär jag nog ha en sub jämte den.. Så jag tänkte (kanske lite dumt) en liten DJ + wn större sportklocka och en större DJ med wn mindre sportklocka = två vinnande duos?
Men man hittar ju alltid anledningar till att prova det man vill ha.. Så, ja, vilket jäkls problem! 😁

Fattar. Ja för mig har grejen med 39an alltid varat att tavlan i sig känns som på en 42mm klocka typ. Samtidigt finns det ingen klocka som passar mig bättre när jag ser mig i spegeln/på bild än 214270. Men det är ju inte för andras skull jag har den 😊

Jag tänker lite som du med stor och liten och har en större klocka att bryta med när jag vill ha lite substans.

Tjopp!

Går i tankarna att toppa min klockrulle med en 124270. Har just nu BB58 och Speedmaster 3861. En liten fundering jag har är hur ni som äger 124270 upplever den rätt aggressivt avsmalnade länken? Känns som klockan ligger närmare dress-klassen i sina proportioner med den länken. - Kan själv uppleva att länken till speedmastern är lite väl smal vid låset för klockans proportioner. Någon som känner samma gällande nya explorern?

Ja jag tycker ju som sagt att den känns bra som sportklocka (39mm), vad andra skriver ang tex "oproportionerligheter" intresserar mig föga, jag är mer intresserad av att höra åsikter likt din här och liknande.

Och ja, jag skrev upp intresse för 124270 i början av sommaren, sen provade jag den i slutet av sommaren, då hade jag dock den dåliga smaken att dyka upp med en sub när jag skulle prova den, den kändes som en barn/damklocka och jag klev av listan..

Sen blev jag tarv igen efter sett bilder här bla.. åkte in och provade igen, men då med en dj 36 på armen, då satte de upp mig på intresselistan igen, hehe.

Så ja den ÄR/känns liten, men den kommer med största sannolikhet aldrig bli ensamklocka. Troligen heller inte ensam Rolex eller ens sportklocka.

Jag hade velat ha båda samtidigt en månad eller så, då hade det varit lite lättare att välja.. båda blir (för mig, iaf nu) för mkt att äga samtidigt.

samma sak borde kunna tryckas på dj36/41, men där har jag både olikq länk, slätvs flätad bezel och mörk vs ljus tavla, så det blir ju två olika klockor..

Men å andra sidan så känner jag att DJ41 är en aning stor(?), även när jag burit den ett tag.. Så det kanske är DEN som bör få lämna först, trots att den eg inte bärs särskilt stort sett till "rådande norm" och troligen skulle ingen annan anse den som stor, bortsett kanske dessa som strävar eter att bevara en klockas originalutförande :)

Min DJ41 med slät glasring, oysterlänk och blå tavla är kanske för sportig?
är det något jag borde ändra på den kanske alt byta/sälja den och köpa nåt annat ist?
är det DEN som gör min "samling" obalanserad?

Men iaf, jag har som sagt provat den, 36:an, känns som i minsta laget, men ja kanske borde jag istället byta åt mig en och sedan byta/sälja den som känns minst rätt av de två?

Nån annan som upplever samma dilemma? :)
Eller har någon lösning som inte betyder att jag behöver ligga ute med 70k eller mer?
Då ser jag att du har koll. Tja, bara du kan välja dina klockor. Inte bara annan storleksupplevelse på den nya 36mm, blankare tavla och AR på insidan ger annan upplevelse.

214270 är en "slow burner" som någon Youtube'are uttryckte det. Det tog sin tid att uppskatta den till fullo. egentligen olikt alla andra klockor jag köpt. Det här är mitt tredje ex, dom första två stannade under fyra månader vardera men denna har jag haft nu i två år och 10 månader.

Tjopp!

Går i tankarna att toppa min klockrulle med en 124270. Har just nu BB58 och Speedmaster 3861. En liten fundering jag har är hur ni som äger 124270 upplever den rätt aggressivt avsmalnade länken? Känns som klockan ligger närmare dress-klassen i sina proportioner med den länken. - Kan själv uppleva att länken till speedmastern är lite väl smal vid låset för klockans proportioner. Någon som känner samma gällande nya explorern?

Tycker personligen att det är mer märkbart på 3861 med dess aggressiva avsmalnande länk.

Tjopp!

Var stor anledning till att jag lät min 124270 vandra vidare. Tyckte klockan i sig var spot on i 36mm men länken kändes lite väl nätt vid låset imo.

Tjopp!

Jag tycker inte alls den är för avsmalnande utan tycker proportionerna sitter helt rätt. Jag har tidigare haft en Sub och en Explorer II så jag har haft ordentligt lång erfarenhet av de bredare länkarna. Enda problemet jag har upptäckt med denna Explorer är att den blir bättre och bättre för varje dag, och gör det svårt att bära de andra stackars klockorna i samlingen ;)

Tjopp!

I min bok är denna den perfekta explorern. Rätt storlek, rätt proportioner, perfekt och bekväm länk som inger förtroende. Det känns som om allt är byggt från det moderna urverket och utåt. (Min plussar 0,5 spd) Kan inte komma på en enda sak jag vill ändra på. Banne mig om jag inte är kär och snart owg.

98687726-0242-43FA-8856-0404AE6213DA.jpeg

Hittat en 214270 nyservad för 78k, känns ju spontant ganska prisvärt?
Dock hade de bytt glas och krona på servicen men hade enligt ägaren inte varit med om en olycka? Skråmas glaset lätt?

Dock hade de bytt glas och krona på servicen men hade enligt ägaren inte varit med om en olycka? Skråmas glaset lätt?
Du hittar nog inte många andra klockor som tål hårdare användning och faktiskt håller tiden. Glaset och kronan är inte sämre än övrigt.
Ägaren är en olycka🙈
Klockan servad är nog kanske möjligen bra🤔

Glaset ska väl inte vara lättare att få repor på än andra glas som sticker upp ovanför bezeln skulle jag tro.
Att glaset blivit bytt vid service beror med stor sannolikhet på att det naggats och det har chippats bort nån flisa eller ett par.
Men det är ju inget som inte skulle ha hänt om det varit en Datejust eller OP eller annan klocka där glaset sticker upp ovanför glasring och som brukats på samma vis. :)

Tillbaka
Topp