Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Mycket stiligt!
Vintage i 2022.
Den här vill jag ha! Och jag antar att du kan tänka dig att byta bort den mot en riktigt fin datejust!?Kör vidare på temat: bild på Explorer 1
Jag är på precis samma ställe, har en 124270 och den blir bättre och bättre för var dag som passerar. Jag har andra klockor som jag verkligen gillar, men jag kan inte ens köra min vintage Speedy på tisdagarna utan att vilja ha expyn på armen inom kort. Det verkar som att man blivit OWG pga denna,Är en extremt nöjd ägare av 124270. I normala fall hade jag redan beställt någon form av komplement. (Har iofs en Casio square 5610 som varit med länge men den räknar jag bara som krigarklocka)
Jag blir inte klok på om jag ens skall ha ett komplement… Vad har ni och hur har ni tänkt? Det jag vet är att det där suget jag haft de senaste åren nästan försvunnit helt. Skannar lite olika varianter men kan inte övertyga mig att de kommer få handledstid i konkurrensen av min expy. Är det slut nu?
Edit. Nytt eller iaf nästan nytt föredrar jag. Femsiffrig sub kanske annars varit ett komplement…
Fantastisk!Kör vidare på temat: bild på Explorer 1
Jag är inte själv mao. Det blir troligen något lite mer bad/dykbart till sommaren har jag tänkt. Doxa 300, Seiko Willard eller en blå BB58 är väl det jag har på radarn. Haft dessa tidigare eller iaf varianter på dessa. Vi får se…Jag är på precis samma ställe, har en 124270 och den blir bättre och bättre för var dag som passerar. Jag har andra klockor som jag verkligen gillar, men jag kan inte ens köra min vintage Speedy på tisdagarna utan att vilja ha expyn på armen inom kort. Det verkar som att man blivit OWG pga denna,
Ja det är ju en god tanke med en dressad. Ett nytt område att titta in i. Kanske det enda område där äldre skulle kunna vara ett alternativ.Min 114270 är den klocka som jag använder största delen av tiden. Det är förvisso inte samma referens, men jag känner ändå igen känslan. Jag hade absolut kunnat vara OWG med den, och så kommer det förmodligen att bli på sikt.
Men för att svara på @1965ek fråga så har jag tänkt ungefär såhär;
Komplement nummer ett är en klocka som jag tar fram när det skulle vara vårdslöst att använda Explorern. En g-shock square i mitt fall. Där verkar vi ha tänkt likadant.
Nästa komplement är dressklocka då jag inte trivs med att bära Explorern när det är högtidsdräckt eller motsvarande som är klädkoden. I mitt fall är det ca 6-8 tillfällen per år. Då plockar jag fram min Nomos Orion. Ibland har jag den till vardags också.
Till sist har jag två platser där jag roterar nåt kul vintage, gärna från Universal Geneve.
Men som sagt, Explorern används mest. Det blir säkert närmare 300 dagar om året.
Haha, svär inte i kyrkanDen här vill jag ha! Och jag antar att du kan tänka dig att byta bort den mot en riktigt fin datejust!?
Den behöver ju egentligen inget komplement utom möjligen en G-shock eller annan fulbeater vid tillfällen där det blir riktigt stökigt. Själv gillar jag kronografer och en Speedy är något jag inte vill vara utan. Bra att varva Expyn med.Är en extremt nöjd ägare av 124270. I normala fall hade jag redan beställt någon form av komplement. (Har iofs en Casio square 5610 som varit med länge men den räknar jag bara som krigarklocka)
Jag blir inte klok på om jag ens skall ha ett komplement… Vad har ni och hur har ni tänkt? Det jag vet är att det där suget jag haft de senaste åren nästan försvunnit helt. Skannar lite olika varianter men kan inte övertyga mig att de kommer få handledstid i konkurrensen av min expy. Är det slut nu?
Edit. Nytt eller iaf nästan nytt föredrar jag. Femsiffrig sub kanske annars varit ett komplement…
Haft en FOIS tidigare. Nya 3861 med den, enligt mig, trevligare länken/urverket/tavlan på proffesional kan vara ett alternativ. Sannolikt enkel att flippa om det skulle visa sig vara fel. Du upplever inga svårigheter att växla storlek? (Hade iofs själv en kvartsperiod väldigt länge och växlade då bl.a. mellan en dressad GS på 37 och en tonfisk på 35)Den behöver ju egentligen inget komplement utom möjligen en G-shock eller annan fulbeater vid tillfällen där det blir riktigt stökigt. Själv gillar jag kronografer och en Speedy är något jag inte vill vara utan. Bra att varva Expyn med.
124270 & femsiffrig sub är en grym duo som jag förhoppningsvis besitter 2022.Är en extremt nöjd ägare av 124270. I normala fall hade jag redan beställt någon form av komplement. (Har iofs en Casio square 5610 som varit med länge men den räknar jag bara som krigarklocka)
Nu har ju jag iofs en Ed White som är samma storlek som FOISen så det blir inte så stor skillnad i storlek. Men kör ju också Doxa 300T som är en riktig klump. Tycker det fungerar ändå eftersom det är så olika stuk på klockorna.Haft en FOIS tidigare. Nya 3861 med den, enligt mig, trevligare länken/urverket/tavlan på proffesional kan vara ett alternativ. Sannolikt enkel att flippa om det skulle visa sig vara fel. Du upplever inga svårigheter att växla storlek? (Hade iofs själv en kvartsperiod väldigt länge och växlade då bl.a. mellan en dressad GS på 37 och en tonfisk på 35)
Haha, nej men den är väldigt fin iaf! Otroligt skick, vad är det för årsmodell på den där?Haha, svär inte i kyrkan
Haft en svart bb58. Jag tänker en blå isf.124270 & femsiffrig sub är en grym duo som jag förhoppningsvis besitter 2022.
Med det sagt tycker jag en svart BB58 med varma gilt-toner bryter av bättre mot Explorern och om pengar inte är oändligt en betydligt mindre kostsam duo med samma kvalitetskänsla
Doxa är speciellt. Hade en silverlung. Varvert inte tom från dig jag köpte den? Sitter väldigt mycket mindre på handleden än de 42 som caset mäter.Nu har ju jag iofs en Ed White som är samma storlek som FOISen så det blir inte så stor skillnad i storlek. Men kör ju också Doxa 300T som är en riktig klump. Tycker det fungerar ändå eftersom det är så olika stuk på klockorna.
Tack! Den är hyfsat nyservad och så har jag lyckats hitta ett NOS originalplexi, kupat som de såg ut ursprungligen. De nya serviceglasen är kantiga och försämrar enligt mig intrycket av klockan.Haha, nej men den är väldigt fin iaf! Otroligt skick, vad är det för årsmodell på den där?
Mvh
Yes, den köpte du av mig, klockan som fick äventyra runt i Asien 300T är dock inte alls lika smidig som 300.Doxa är speciellt. Hade en silverlung. Varvert inte tom från dig jag köpte den? Sitter väldigt mycket mindre på handleden än de 42 som caset mäter.
Kopplingen till Grönland gör den extra het i mina ögon. Vilken story. Grattis!Tack! Den är hyfsat nyservad och så har jag lyckats hitta ett NOS originalplexi, kupat som de såg ut ursprungligen. De nya serviceglasen är kantiga och försämrar enligt mig intrycket av klockan.
Enligt originalkvitto och garantibevis är den såld 1977 av Dansk AD till en person bosatt på Grönland. Serienumret antyder att den tillverkades 1974.
Yes, den köpte du av mig, klockan som fick äventyra runt i Asien 300T är dock inte alls lika smidig som 300.
Tack! Ja, extrakul att den huserat på Grönland, Thulebasen troligen men inte bekräftat. Har också tillhört samma ägare fram tills för bara några år sen då den såldes på auktion till personen som jag senare köpte den av. Synd att inte cert och box finns kvar, hade varit kronan på verket.Kopplingen till Grönland gör den extra het i mina ögon. Vilken story. Grattis!
Ja den var ruskigt fin, såg nästan ny utTack! Ja, extrakul att den huserat på Grönland, Thulebasen troligen men inte bekräftat. Har också tillhört samma ägare fram tills för bara några år sen då den såldes på auktion till personen som jag senare köpte den av. Synd att inte cert och box finns kvar, hade varit kronan på verket.
Ska byta till något nato på den här imorgon,
Ska byta till något nato på den här imorgon,
Kul! Saknas bilder på 124270 på annat än länk, ser fram emot det!
(Yes, citerar dig mest hela dagarna nu tydligen)