• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Visserligen som en andra smekmånad efter att ha haft den undanlagd ett tag. Men satan i gatan vad bra den är. Har nog aldrig ägt en klocka som jag syncar med så bra som denna. Om huset stod i lågor och jag bara kunnat ta en klocka så hade det få bli denna. Även om det finns andra med högre affektionsvärde och som funnits med upp till 30+ år.

Nu kommer jag inte att göra mig av med denna (delvis för specs och delvis för affektionsvärdet) så är jag lite sugen på att komplettera med en 14270 för att få den lite äldre känslan av perfekt imperfektion, tidigare designen och den (om än sämre) men snyggare claspen.
Om man inte varit så nednördad i klockträsket så hade detta kunnat vara en perfekt exit watch. 😉

En skön Explorer söndag till all!

5ED39056-5423-4CE3-9EAB-684698E4FC10.jpeg

Well, för det första är det ju mer än diametern som påverkar i upplevd storlek som storlek på bandhorn, bezel osv.
För det andra - kanske viktigare punkt - är att Rolex marknadsförda mått på deras klockor väldigt sällan stämmer överens med verkligheten.
(tex, DJ41 är egentligen 39 komma nånting, Explorer 39mm är egentligen 38 nånting, Daytona ("40mm") är typ 38.7mm, OP41 är 39,5 osv.

Ja, oavsett om man mäter boett eller bezel så stämmer det nästan aldrig med vad Rolex marknadsför.
Varför är inte detta större än vad det är? Storleken inom klockvärlden är ju oftast något som påverkar om man ens överväger att prova en klocka eller ej?

Varför är inte detta större än vad det är? Storleken inom klockvärlden är ju oftast något som påverkar om man ens överväger att prova en klocka eller ej?

Branschen är storleksfixerad. Kanske vill inte Rolex annonsera ut att deras flaggskepp egentligen är en ”tjejklocka” eftersom gränsen för manlighet verkar gå vid 40mm.. :)

Jämför dessa tre klockor:
Två är 36mm officiellt, Explorern är snarare 35,5mm men båda är 43mm lug till lug

PO:n är mycket riktigt 43,5mm men lug till lug är den 46mm.
Jämför man på diameter skiljer det 7,5-8mm men lug till lug är det endast 3mm skillnad.

De båda 36 orna har tavlor som mäter ca 30mm i diameter. Planet Ocean? 32mm.

Jag säger inget annat än att Planet Ocean är en stor klocka, den är ju 16mm tjock där de andra är 12mm.. men går man strikt på diameter så får man ingen känsla för hur den bärs på handleden.

Raka bandhorn, krökta bandhorn, integrerad länk, färg på tavlan, storlek på tavlan, tavlans innehåll (text, markeringar osv).
Alla dessa faktorer har större inverkan på bärbarheten än om det skiljer ett par millimeter på ett enda mått.

Bilagor

• 19AAE20C-75C2-4A04-B0C6-DFD683378757.jpeg
    19AAE20C-75C2-4A04-B0C6-DFD683378757.jpeg
    280.8 KB · Visningar: 11
  • 104E9E3F-5D31-4BF7-9B58-F95579F2EE3D.jpeg
    104E9E3F-5D31-4BF7-9B58-F95579F2EE3D.jpeg
    318.2 KB · Visningar: 12
  • 232F1122-2806-4C35-B869-675AC58D2350.jpeg
    232F1122-2806-4C35-B869-675AC58D2350.jpeg
    295.4 KB · Visningar: 13
Senast ändrad:
Branschen är storleksfixerad. Kanske vill inte Rolex annonsera ut att deras flaggskepp egentligen är en ”tjejklocka” eftersom gränsen för manlighet verkar gå vid 40mm.. :)

Jämför dessa tre klockor:
Två är 36mm officiellt, Explorern är snarare 35,5mm men båda är 43mm lug till lug

PO:n är mycket riktigt 43,5mm men lug till lug är den 46mm.
Jämför man på diameter skiljer det 7,5-8mm men lug till lug är det endast 3mm skillnad.

De båda 36 orna har tavlor som mäter ca 30mm i diameter. Planet Ocean? 32mm.

Jag säger inget annat än att Planet Ocean är en stor klocka, den är ju 16mm tjock där de andra är 12mm.. men går man strikt på diameter så får man ingen känsla för hur den bärs på handleden.

Raka bandhorn, krökta bandhorn, integrerad länk, färg på tavlan, storlek på tavlan, tavlans innehåll (text, markeringar osv).
Alla dessa faktorer har större inverkan på bärbarheten än om det skiljer ett par millimeter på ett enda mått.
Visst är det så, det är nog ingen som tycker annat. Men är det inte falsk marknadsföring att uppge något som inte stämmer?

Jag kan förstå om det skiljer någon halv millimeter eftersom det kan vara svårt att mäta beroende på design. Men om det skiljer 1,5-2mm+ är det definitivt medvetet för att styra konsumenten.

Visst är det så, det är nog ingen som tycker annat. Men är det inte falsk marknadsföring att uppge något som inte stämmer?

Jag kan förstå om det skiljer någon halv millimeter eftersom det kan vara svårt att mäta beroende på design. Men om det skiljer 1,5-2mm+ är det definitivt medvetet för att styra konsumenten.
”Falsk marknadsföring” är att dra det väldigt långt.

Visst, men tror ändå inte det påverkar om det gäller en halv millimeter hit eller dit. Köper jag en 180-säng som visar sig vara 120 går det att hävda.
Nä knappast men när det kryper upp till 2mm och verkar vara en strategi och inte enbart en engångsföreteelse så börjar man undra.

För att detta är Explorer 1 tråden, Dimensioner på klockor och om det är falsk markandsföring eller inte passar i andra trådar. Ni har ju inte ens tangerat på Explorer 1 eller liknande. Om ni inte känner för att diskutera olika dimensioner på Explorer 1 referense så håll topic!
Ber om ursäkt, jag trodde att jag postade i Rolex-tråden. Gjorde en sökning och klickade mig in.

Det känns ju spontant som den absolut bästa klockan att köra OWGM med. Tröttnar aldrig på den klockan😃
Instämmer!

Körde min Santos-Cartier förra året. Skön och bra klocka men efter en stund blev jag helt vansinnigt på bristen av vattenresistens och att bära läderband. Så i år blir det denna. 🤞
@Staafen om du inte kör Explorern hur ska du kunna hålla dig ifrån den en hel månad?! 😳

Instämmer!

Körde min Santos-Cartier förra året. Skön och bra klocka men efter en stund blev jag helt vansinnigt på bristen av vattenresistens och att bära läderband. Så i år blir det denna. 🤞
@Staafen om du inte kör Explorern hur ska du kunna hålla dig ifrån den en hel månad?! 😳
Det blir tufft att hålla sig ifrån både den och 16610an faktiskt. Men desto roligare när man får använda dem igen. 😃

Inte så mycket som händer här så vi får väl liva upp lite med en onsdagsbild. Hur många är det som kommer köra OWGM med sin Explorer i år?
8A6D387F-CF39-4AB4-B259-06510D30B603.jpeg
Kör typ owg sen jag köpte min. Nästan tråkigt att jag gillar den så pass att jag inte byter. Brukar ju kunna vara så någon vecka, men det vara håller i sig. Men det där med owg mars har jag aldrig fattat så någon annan klocka blir det säkert någon dag.

Tillbaka
Topp