• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

IMG_8438.jpeg
IMG_8437.jpeg
IMG_8436.jpeg

Att armbandet på 124270 smalnar av så pass tycks vara en vattendelare. För vissa rent av en dealbreaker. Själv stör det mig inte det minsta, och jag har samma förtroende för att lås och länk ska stå pall för mycket stryk innan det oavsiktligt öppnas som jag har haft för både 216570 och 126710 med samma konstruktioner men i köttigare dimensioner. Om något känns låset nästan ännu tightare. Jag ansöker härmed officiellt om medlemskap i cirkeljerkgänget🙋‍♂️
 
IMG_8455.jpeg

Trevlig duo som tillsammans täcker dom flesta behoven. Hade subben på nån timme men sen åkte Expyn på igen. Håller med tidigare talare i den här tråden. Den är för jävla bra! 40mm kändes nästan vulgärt och klumpigt efter en vecka med ”lillebror” på handleden.
 
IMG_8455.jpeg

Trevlig duo som tillsammans täcker dom flesta behoven. Hade subben på nån timme men sen åkte Expyn på igen. Håller med tidigare talare i den här tråden. Den är för jävla bra! 40mm kändes nästan vulgärt och klumpigt efter en vecka med ”lillebror” på handleden.
Vasst lume-shot. Tycker alltid att de är luriga att få till. Chromalight är ju bara för bra!
Här är mitt bidrag. Lysmassan på mina är ju Superluminova så färgåtergivningen stämmer dåligt.
IMG_5988.jpeg
 
Gokväll gänget! Snabb fråga. Duschar och badar ni med eran Explorer? Saltvatten kan väl inte va helt smärtfritt?
Tim Mosso säger att 904L stålet i Rolex behöver sköljas av efter bad i saltvatten.. men jag sköljer inte av nån klocka direkt.
Jag badar i havet, simbassäng, bastu, cyklar och gör diverse hantverk med klockan på.
Det går bra. Rock n roll bara.
 
Gokväll gänget! Snabb fråga. Duschar och badar ni med eran Explorer? Saltvatten kan väl inte va helt smärtfritt?
Klockor är till för att användas, det är iaf min filosofi. Kommer några blessyrer på köpet så ger bara det klockan karaktär. Sen är det väl klart att kommande köpare snarare ser det som skavanker, men den dagen den sorgen. Explorer är en serie byggd för tuffa tag, det är en bra utgångspunkt.
 
Sneglat på Exp1 under lång tid och slog äntligen till på en 214270. Upplever storleken perfekt för mig.
Behöver dock lägga till en länkbit för att inte behöva ha extensiondelen utfälld hela tiden. Göra själv eller lämna in? Om man gör det själv, behöver man då lägga locktite på skruven?

IMG_4343.jpeg
 
Sneglat på Exp1 under lång tid och slog äntligen till på en 214270. Upplever storleken perfekt för mig.
Behöver dock lägga till en länkbit för att inte behöva ha extensiondelen utfälld hela tiden. Göra själv eller lämna in? Om man gör det själv, behöver man då lägga locktite på skruven?

IMG_4343.jpeg
GRATTIS!🙂 Har du rätt skruvmejsel så är det snabbt gjort själv. Jag har aldrig lagt i nån locktite. Känns som att risken är att man förstör skruvskallen om man behöver skruva bort skruven igen i framtiden. Skruvarna sitter ändå och är tillräckligt långa för att upptäcka om den mot förmodan skulle lossna och hinna skruva in den igen innan det är för sent.
 
Sneglat på Exp1 under lång tid och slog äntligen till på en 214270. Upplever storleken perfekt för mig.
Behöver dock lägga till en länkbit för att inte behöva ha extensiondelen utfälld hela tiden. Göra själv eller lämna in? Om man gör det själv, behöver man då lägga locktite på skruven?

IMG_4343.jpeg
Grattis till nyförvärvet och välkommen i klubben! 🥳
Det är en fantastisk klocka.
Det är absolut inte komplicerat att fixa länken själv. Jag har heller aldrig lagt på nån loctite på mina skruvar. Om det är svårt att lossa skruvarna kan det hjälpa att värma dom en liten stund i varmvatten.
 
Sneglat på Exp1 under lång tid och slog äntligen till på en 214270. Upplever storleken perfekt för mig.
Behöver dock lägga till en länkbit för att inte behöva ha extensiondelen utfälld hela tiden. Göra själv eller lämna in? Om man gör det själv, behöver man då lägga locktite på skruven?

IMG_4343.jpeg
Jag har kört Loctite 222 när jag grejat. Skruvar med en Bergeon 1,6 mm. Den är egentligen lite för liten, men lägger lite plast som skydd när jag drar åt det sista.

För att lossa skruvarna har jag först värmt lite under en tändare. Det är lite pill, men gör man det bara försiktigt och noggrant är det inga konstigheter alls 😊
 
Tillbaka
Topp