Sorry inte ett lätt beslut. Sov på saken och gå på magkänslan. Då kommer det bli ”rätt beslut”...Och här trodde jag att jag skulle få hjälp att lägga tankarna på byte åt sidan i den här tråden men ja, du har såklart rätt i det du skriver
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Sorry inte ett lätt beslut. Sov på saken och gå på magkänslan. Då kommer det bli ”rätt beslut”...Och här trodde jag att jag skulle få hjälp att lägga tankarna på byte åt sidan i den här tråden men ja, du har såklart rätt i det du skriver
Ja den lackade tavlan på båda är riktigt bra. Kan se charmen med båda. För egen del var Explorern lite av en grail så för egen del kändes valet givet.Snygg samling! Har den gröna OP:n själv. Var helt inne på 124270 men när jag jämförde den med OP så tyckte jag den kändes tanig på något vis, antar att det är armbandet och det känns inte alls som en ”äventyrsklocka” med den länken. Men hade inte tackat nej till en (såklart).
Jag har den gröna överallt, skiter lite i om det inte passar in på allt. Svart är alltid schyst men tyckte den svarta OPn var lite trist med sunburst för jag gillar lack mer, kommmer det en svartlackad OP så kanske jag slår till alternativt om det kommer en lite ”fetare” Explorer 1 med de äldre proportionerna.
Med det sagt så kanske lusten gör att man provar en 124270 trots allt. Time will tell.
Jag brukar lägga min åtsidan då och då. Ger bra variation. Avskyr hela köp/sälj processen...Och här trodde jag att jag skulle få hjälp att lägga tankarna på byte åt sidan i den här tråden men ja, du har såklart rätt i det du skriver
Den första Rolexen som fångade mitt intresse va en Explorer II Polar, på den tiden när jag tyckte Rolex va pretantiöst skit och bara ett märke för posörer. Det var förstås innan jag ens hade hållit en Rolex och när det i min värld kändes orimligt att lägga dom pengarna(som dom kostade då) på en klocka. Vatten har runnit under broarna sedan dess och jag har nu insett att allt det handlade om var ungdomlig okunskap och ett preventivt försvar utifall livet föll sig så att det inte fanns utrymme för den typen av överdådighet. Min första Rolex är också min nuvarande klocka, även om den inte varit min ända sen dess. Min andra va dock en 216570 polar. Kanske klockan jag haft den intensivaste cruschen med, men vars känslor också svalnat fortast. Lite som ett hett onenightstand som blev två och tre men kändes inte som något att bygga en vardag med. Så med det sagt, om jag ska ge min syn på frågan, så är Exp II en helt fantastisk klocka som en del i en samling, men som GADA är den ljusår efter Exp I.Både Explorer 1 och 2 är väldigt trevliga! Någon som stått och valt mellan de två och som vill dela med sig över varför ni till slut valde det ena eller andra?
Märkligt vad lika bakgrund vi har när det kommer till uppfattning om Rolex . Sen ett antal år tillbaka är detta (16570) min följeslagare på äventyr. Kärleken till den består. När det kommer till modellen denna tråden handlar om har jag valt att hålla mig utanför boxen (124273)Den första Rolexen som fångade mitt intresse va en Explorer II Polar, på den tiden när jag tyckte Rolex va pretantiöst skit och bara ett märke för posörer. Det var förstås innan jag ens hade hållit en Rolex och när det i min värld kändes orimligt att lägga dom pengarna(som dom kostade då) på en klocka. Vatten har runnit under broarna sedan dess och jag har nu insett att allt det handlade om var ungdomlig okunskap och ett preventivt försvar utifall livet föll sig så att det inte fanns utrymme för den typen av överdådighet. Min första Rolex är också min nuvarande klocka, även om den inte varit min ända sen dess. Min andra va dock en 216570 polar. Kanske klockan jag haft den intensivaste cruschen med, men vars känslor också svalnat fortast. Lite som ett hett onenightstand som blev två och tre men kändes inte som något att bygga en vardag med. Så med det sagt, om jag ska ge min syn på frågan, så är Exp II en helt fantastisk klocka som en del i en samling, men som GADA är den ljusår efter Exp I.
Edit: bild på älskarinnan
Snyggt! Jag menar på inget sätt att dissa storebrorsan, den är stenhård och jag kommer med all säkerhet äga en igen i framtiden, men jag hade den som enda klocka och för det var den åtminstone inte för mig. Jag gillar också att kunna variera med band av olika slag och det är väl Exp I:s(oavsett ref.) akilleshäl. Jag har inte ens vågat mig på att prova alternativ då jag inte hittat en enda bild på nätet där jag känner att det verkligen flyger. Möjligtvis att premiumgummi typ Rubber B ser rätt ballt ut, men jag har redan investerat alldeles för mycket pengar i gummiband till andra klockor som ligger och dammar i byrålådor för att känna att det är värt det där ser jag en klar fördel med Exp II som i min värld funkar på allt utom läder.Märkligt vad lika bakgrund vi har när det kommer till uppfattning om Rolex . Sen ett antal år tillbaka är detta (16570) min följeslagare på äventyr. Kärleken till den består. När det kommer till modellen denna tråden handlar om har jag valt att hålla mig utanför boxen (124273)
När man kör den på OWG-mars får man göra undantag det är sen gammaltSnyggt! Jag menar på inget sätt att dissa storebrorsan, den är stenhård och jag kommer med all säkerhet äga en igen i framtiden, men jag hade den som enda klocka och för det var den åtminstone inte för mig. Jag gillar också att kunna variera med band av olika slag och det är väl Exp I:s(oavsett ref.) akilleshäl. Jag har inte ens vågat mig på att prova alternativ då jag inte hittat en enda bild på nätet där jag känner att det verkligen flyger. Möjligtvis att premiumgummi typ Rubber B ser rätt ballt ut, men jag har redan investerat alldeles för mycket pengar i gummiband till andra klockor som ligger och dammar i byrålådor för att känna att det är värt det där ser jag en klar fördel med Exp II som i min värld funkar på allt utom läder.
Sorry bro, men du får inte min stamp of approval på nått av dom banden, allra minst bund som jag har nått så överjävulskt svårt för alla tycker vi olika och tur är väl detNär man kör den på OWG-mars får man göra undantag det är sen gammalt
Vilken tur att jag är en sån som inte behöver approvalSorry bro, men du får inte min stamp of approval på nått av dom banden, allra minst bund som jag har nått så överjävulskt svårt för alla tycker vi olika och tur är väl det
Orimligt bra med ORM^2!!När man kör den på OWG-mars får man göra undantag det är sen gammalt
Svinbra Bünd!När man kör den på OWG-mars får man göra undantag det är sen gammalt
Hade ett trevligt möte med @aleks för att titta på hans explorer idag : https://klocksnack.se/threads/rolex...xplorer-14270-rolex-explorer-ii-16570.193403/
Är ganska oerfaren klockköpare så skulle vilja få en second opinion (hoppas du inte tar illa upp)
Aleks är reko så inga osäkerhet kring det, mer bara om det är nåt ja borde tänka på. Går ju att hitta nyare varianter om man hostar upp lite till men jag gillar tritiumtavlan och att den är 36mm.. när jag väl tänker efter vill jag nog helst bara på hejarop och "köp!"
Köp!Hade ett trevligt möte med @aleks för att titta på hans explorer idag : https://klocksnack.se/threads/rolex...xplorer-14270-rolex-explorer-ii-16570.193403/
Är ganska oerfaren klockköpare så skulle vilja få en second opinion (hoppas du inte tar illa upp)
Aleks är reko så inga osäkerhet kring det, mer bara om det är nåt ja borde tänka på. Går ju att hitta nyare varianter om man hostar upp lite till men jag gillar tritiumtavlan och att den är 36mm.. när jag väl tänker efter vill jag nog helst bara på hejarop och "köp!"
Priset är väl ungefär där de brukar ligga 58-62k. Jag stod inför samma val som du men valde den nyare Explorern då de som säljs fortfarande är under garantitid. Jag resonerade att om den äldre klockan skulle behöva service kan det kosta upp emot 8k.Hade ett trevligt möte med @aleks för att titta på hans explorer idag : https://klocksnack.se/threads/rolex...xplorer-14270-rolex-explorer-ii-16570.193403/
TT'n är löjligt bra.
Om klockan är hyfsat nyservad (av AD/Rolex) så har den ju garanti på två år.Priset är väl ungefär där de brukar ligga 58-62k. Jag stod inför samma val som du men valde den nyare Explorern då de som säljs fortfarande är under garantitid. Jag resonerade att om den äldre klockan skulle behöva service kan det kosta upp emot 8k.
Stämmer, men det stod inget om det i annonsen eller så missade jag det?Om klockan är hyfsat nyservad (av AD/Rolex) så har den ju garanti på två år.
Gångtiden var väl kollad men fråga annars och om inte så om den går bra så kostar det inte så mkt att lämna in för nya packningar och trycktest. Servicen drar ju mest iväg när inget gjorts på länge.Stämmer, men det stod inget om det i annonsen eller så missade jag det?