• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Uppdate:

Explorer I fick följa med till Tanzania, och njuter till fullo av beslutet. Helt klart i sitt rätta habitat. Wi-Fi är inte super stark, men mer bilder under äventyret utlovas 🦁🦓🦒🦏

IMG_8863.jpeg
 
Uppdate:

Explorer I fick följa med till Tanzania, och njuter till fullo av beslutet. Helt klart i sitt rätta habitat. Wi-Fi är inte super stark, men mer bilder under äventyret utlovas 🦁🦓🦒🦏

IMG_8863.jpeg
 
Det enda rådet jag skulle givit mig själv om jag köpt Explorern idag är att ha gått på en 114270. Upplever att de bärs betydligt bekvämare. Och vill man ha easy link funktionaliteten så har steel reef löst det.
Det enda rådet jag skulle vilja gett mig själv är att inte köpa en 124270 först eftersom önskan av att äga något annat försvinner. :p
 
Fick chans att prova en Explorer 39mm idag. Något stor för min handled för den typen av klocka. Men gud vad fräsch den är! Ska leta vidare efter en 36mm att prova.
Vilken referens? Den senaste modellen har något större ring vilket kan få boetten att se ytterligare lite större ut. Den har även större index och något annorlunda proportioner på boetten åt det ”större”. Se bildjämförelsen mellan 124270 (den högra) och föregångarna 14270/114270, samtliga är 36mm modeller.

IMG_0189.jpeg
 
Fick chans att prova en Explorer 39mm idag. Något stor för min handled för den typen av klocka. Men gud vad fräsch den är! Ska leta vidare efter en 36mm att prova.

Vilken referens? Den senaste modellen har något större ring vilket kan få boetten att se ytterligare lite större ut. Den har även större index och något annorlunda proportioner på boetten åt det ”större”. Se bildjämförelsen mellan 124270 (den högra) och föregångarna 14270/114270, samtliga är 36mm modeller.

IMG_0189.jpeg
Precis som @das_heuer nämner så kan det skilja en del mellan olika referenser. Samma sak gäller för 36mm. Värt att tänka på är att länken på 124270 avsmalnar väldigt mycket ijmf med tidigare referenser.
Om du verkligen vill nerda ned dig så har Hodinkee en rätt bra video.

Även denna är rätt bra.

Den här är mer inne på OP'n, men kan vara kul som referens på hur olika 36mm även på moderna Rolex kan vara. Jag upplever att min OP bärs snäppet bekvämare iom dess extra mm. Den känns mer "balanserad".

Men hårfina saker som vanliga dödliga inte ens reflekterar över och fungerar lika bra oavsett. 😉

DO01032122.jpeg
 
Precis som @das_heuer nämner så kan det skilja en del mellan olika referenser. Samma sak gäller för 36mm. Värt att tänka på är att länken på 124270 avsmalnar väldigt mycket ijmf med tidigare referenser.
Om du verkligen vill nerda ned dig så har Hodinkee en rätt bra video.

Även denna är rätt bra.

Den här är mer inne på OP'n, men kan vara kul som referens på hur olika 36mm även på moderna Rolex kan vara. Jag upplever att min OP bärs snäppet bekvämare iom dess extra mm. Den känns mer "balanserad".

Men hårfina saker som vanliga dödliga inte ens reflekterar över och fungerar lika bra oavsett. 😉

DO01032122.jpeg
Exakt så. Länken mäter 20/16 vilket på pappret är perfekt proportion men låset tar mycket närvaro av länken. Kanske för mycket.

Det är verkligen hårfina detaljer som gemene man inte ser. Man vi är nördar av en anledning :)
 
Daily driver sedan inköp.
Men idag så hörde jag ett konstigt ljud när jag rörde på klockan på handleden. Visade sig vara baklocket som skruvat upp sig och satt löst. Skruvade på så gott det gick med tummarna då jag inte har ngn nyckel till rolex fattning…
Brukar detta hända? Får ta mig till en AD och se till att det sitter ordentligt men sjukt störigt…
IMG_4444.jpeg
 
Daily driver sedan inköp.
Men idag så hörde jag ett konstigt ljud när jag rörde på klockan på handleden. Visade sig vara baklocket som skruvat upp sig och satt löst. Skruvade på så gott det gick med tummarna då jag inte har ngn nyckel till rolex fattning…
Brukar detta hända? Får ta mig till en AD och se till att det sitter ordentligt men sjukt störigt…
IMG_4444.jpeg
Låter som att tidigare ägare kanske har öppnat baklocket? Om du nu inte är första ägaren vill säga 😁
 
Senast ändrad:
Daily driver sedan inköp.
Men idag så hörde jag ett konstigt ljud när jag rörde på klockan på handleden. Visade sig vara baklocket som skruvat upp sig och satt löst. Skruvade på så gott det gick med tummarna då jag inte har ngn nyckel till rolex fattning…
Brukar detta hända? Får ta mig till en AD och se till att det sitter ordentligt men sjukt störigt…
IMG_4444.jpeg
Kan inte ha suttit hårt om den lossnade av sig själv. Tur du upptäckte det 👍 Men svar på frågan är nej, det brukar inte och ska inte hända.
 
Vilken referens? Den senaste modellen har något större ring vilket kan få boetten att se ytterligare lite större ut. Den har även större index och något annorlunda proportioner på boetten åt det ”större”. Se bildjämförelsen mellan 124270 (den högra) och föregångarna 14270/114270, samtliga är 36mm modeller.

IMG_0189.jpeg
Jag provade en säljares klocka, ref 214270 från 2016. Tack för bild och info. Får bli till att gräva ner mig i detaljerna ordentligt.
 
Tack! 🙂
Den blå är fin den med men föredrar just den gröna lackade tavlan.
Visst är det en slant om man räknar samman dem. Men de är inköpta över tid så är det lite buy once, cry once.
Tycker du gör helt rätt som kör på Explorern. Enkel men får lite liv iom 3-6-9 tavlan.

Det enda rådet jag skulle givit mig själv om jag köpt Explorern idag är att ha gått på en 114270. Upplever att de bärs betydligt bekvämare. Och vill man ha easy link funktionaliteten så har steel reef löst det.
Gillar den gröna skarpt! Men får vänta med nish och gå på något mer allround för nu.
 
Precis som @das_heuer nämner så kan det skilja en del mellan olika referenser. Samma sak gäller för 36mm. Värt att tänka på är att länken på 124270 avsmalnar väldigt mycket ijmf med tidigare referenser.
Om du verkligen vill nerda ned dig så har Hodinkee en rätt bra video.

Även denna är rätt bra.

Den här är mer inne på OP'n, men kan vara kul som referens på hur olika 36mm även på moderna Rolex kan vara. Jag upplever att min OP bärs snäppet bekvämare iom dess extra mm. Den känns mer "balanserad".

Men hårfina saker som vanliga dödliga inte ens reflekterar över och fungerar lika bra oavsett. 😉

DO01032122.jpeg
Mitt ”problem” är att jag tenderar att fördjupa mig i just dessa frågor. Men det är också charmen med ett bördigt intresse. Så jag uppskattar länken, ska kika på videon ikväll. Tack!
 
Gillar den gröna skarpt! Men får vänta med nish och gå på något mer allround för nu.
Tycker du gör helt rätt. Nu vet jag inte hur din övriga samling ser ut. Men Explorern är en bra all-rounder.
Som jag skrev tidigare i tråden. Explorern är inte en end-all, be all klocka och det är lätt att den överskattas. Men ijmf med mycket annat och vill man ha en klocka som fungerar på resan som på kontoret utan att sticka så är den helt rätt. En detalj som gjorde att jag gillade den är den lilla Rolex kronan.
Mitt ”problem” är att jag tenderar att fördjupa mig i just dessa frågor. Men det är också charmen med ett bördigt intresse. Så jag uppskattar länken, ska kika på videon ikväll. Tack!
"The Hunt" är ju som bekant det roligaste. Som jag nämnde så hade jag nog gått på en äldre modell om jag köpt den idag. Mitt köp sammanföll med en mindre milstolpe. Sedan kände jag mig lite osäker när det kom till neo-vintage. Däremot nerdade jag ned mig ordentligt vid Explorer II köpet. Det svåraste var ev poleringen som som ibland kan vara svårt att avgöra på bild. Du har även möjlighet att komplettera med easy link via steel reef. Det enda jag kan tröttna på med äldre modeller är gångreserven där den nya ligger på 72h.

Det ligger en fin ute på Stories of Time
 
IMG_8642.jpeg

Ligger och tar igen mig i kökssoffan. Känner mig ambivalent då jag fått ett bytesförslag på min kära Expy, ett ganska bra sådant. Rent affärsmässigt är det ju egentligen i det här läget man ska byta, när man fortfarande ser dess faktiska värde och inte slumpar bort den bara för man vill komma över nästa.

Förslaget är mot precis en sån DJ jag egentligen letade efter när jag sökte nättare klocka, men som jag inte hittade till ”rimlig” slant vilket fick 124270 att framstå som rena fyndet i sammanhanget. Flöjtad ring och jubilee. Dressur som kanske skulle komplettera min Sub på gummi bättre.

Men fan va jag har gillar det subtila i Exp I. Triangeln som utgör indexeringen klockan tolv. 3, 6, 9 som jag kände mig tveksam till inför köpet. Det uttjatade uttrycket att ”den flyger under radarn”, för att vara en Rolex stämmer det ju. Och jag har aldrig ägt en Rolex utan ”Mercedes-hands”, klara man sig ens utan dom?😆 ja det tåls allt att tänkas på.
 
IMG_8642.jpeg

Ligger och tar igen mig i kökssoffan. Känner mig ambivalent då jag fått ett bytesförslag på min kära Expy, ett ganska bra sådant. Rent affärsmässigt är det ju egentligen i det här läget man ska byta, när man fortfarande ser dess faktiska värde och inte slumpar bort den bara för man vill komma över nästa.

Förslaget är mot precis en sån DJ jag egentligen letade efter när jag sökte nättare klocka, men som jag inte hittade till ”rimlig” slant vilket fick 124270 att framstå som rena fyndet i sammanhanget. Flöjtad ring och jubilee. Dressur som kanske skulle komplettera min Sub på gummi bättre.

Men fan va jag har gillar det subtila i Exp I. Triangeln som utgör indexeringen klockan tolv. 3, 6, 9 som jag kände mig tveksam till inför köpet. Det uttjatade uttrycket att ”den flyger under radarn”, för att vara en Rolex stämmer det ju. Och jag har aldrig ägt en Rolex utan ”Mercedes-hands”, klara man sig ens utan dom?😆 ja det tåls allt att tänkas på.
Hehe och jag står på andra sidan, har en Datejust som jag funderar på att sälja/byta för att köpa en Explorer 1.

Är van vid att bära submariner och känner att Datejust kanske är föör dressad för min smak och stil. Ser Explorer 1 som ett bra alternativ till dress/sport utan att bli för lik dykaren.

Vissa dagar är jag dock helt förälskad i min datejust för att andra dagar vara fast besluten i att byta. Svårt det här. Och definitivt ett lyx-problem :)
 
IMG_8642.jpeg

Ligger och tar igen mig i kökssoffan. Känner mig ambivalent då jag fått ett bytesförslag på min kära Expy, ett ganska bra sådant. Rent affärsmässigt är det ju egentligen i det här läget man ska byta, när man fortfarande ser dess faktiska värde och inte slumpar bort den bara för man vill komma över nästa.

Förslaget är mot precis en sån DJ jag egentligen letade efter när jag sökte nättare klocka, men som jag inte hittade till ”rimlig” slant vilket fick 124270 att framstå som rena fyndet i sammanhanget. Flöjtad ring och jubilee. Dressur som kanske skulle komplettera min Sub på gummi bättre.

Men fan va jag har gillar det subtila i Exp I. Triangeln som utgör indexeringen klockan tolv. 3, 6, 9 som jag kände mig tveksam till inför köpet. Det uttjatade uttrycket att ”den flyger under radarn”, för att vara en Rolex stämmer det ju. Och jag har aldrig ägt en Rolex utan ”Mercedes-hands”, klara man sig ens utan dom?😆 ja det tåls allt att tänkas på.
En aspekt är att DJ kommer i fler konfigurationer än Exp. Det bör vara lättare att hitta en bra Exp om du vill köpa tillbaka, inte lika enkelt att hitta en DJ med rätt spec om man är ute efter något specifikt.
 
Varför välja? 😉
Upplever att de fyller olika syften. Utifrån ett FMK scenario så här min summering: Lägger även in min OP för att skapa lite kontrast. Men som sagt, detta är vad som fungerar för mig. 🤷🏻‍♂️

F(uck): Explorer - i mitt tycke den roligaste klockan. De mornar jag väljer utan att tänka efter blir det alltid denna. Klart den roligaste och som ger mest glädje.

M(arry): Explorer II polar 16570: Den mest praktiska för hur livet ser ut. Fungerar lika bra på kontoret, på resan och på middagen. GMT och datum är vanebildande. Och ingen bärs som en femsiffrig.

K(ill): Oyster Perpetual. Fenomenal klocka. Älskar den gröna tavlan och kul time only. Men ingenting som känns bestående som de två andra.

Men om jag ska expandera lite så om Polar är 70% under radarn så är Explorern 95% under radarn. Har kört OWG experiment med båda Explorersen och fick det att fungera med båda. Men den som jag skulle tagit om huset stod i lågor och jag endast kunnat ta en så får Polaren följa med.

Båda är fenomenala resekompanjoner. Och du lär vara nöjd oavsett. 😀
DO01031834.jpeg
Snygg samling! Har den gröna OP:n själv. Var helt inne på 124270 men när jag jämförde den med OP så tyckte jag den kändes tanig på något vis, antar att det är armbandet och det känns inte alls som en ”äventyrsklocka” med den länken. Men hade inte tackat nej till en (såklart).

Jag har den gröna överallt, skiter lite i om det inte passar in på allt. Svart är alltid schyst men tyckte den svarta OPn var lite trist med sunburst för jag gillar lack mer, kommmer det en svartlackad OP så kanske jag slår till alternativt om det kommer en lite ”fetare” Explorer 1 med de äldre proportionerna.

Med det sagt så kanske lusten gör att man provar en 124270 trots allt. Time will tell.
 
Hehe och jag står på andra sidan, har en Datejust som jag funderar på att sälja/byta för att köpa en Explorer 1.

Är van vid att bära submariner och känner att Datejust kanske är föör dressad för min smak och stil. Ser Explorer 1 som ett bra alternativ till dress/sport utan att bli för lik dykaren.

Vissa dagar är jag dock helt förälskad i min datejust för att andra dagar vara fast besluten i att byta. Svårt det här. Och definitivt ett lyx-problem :)
Det är absolut en aspekt värd att ta med, att dress men ändå sport är i näst intill perfekt harmoni. Mer dress än en Explorer behöver jag egentligen inte. Saknar datum ibland då även min sub är en no-date. Och jag gillar att mixa stilar så en DJ till slitna jeans och en tischa skulle jag inte ha några problem med. Jaa.. det här är helt klart att ta I-landsproblem till en ny nivå.
 
En aspekt är att DJ kommer i fler konfigurationer än Exp. Det bör vara lättare att hitta en bra Exp om du vill köpa tillbaka, inte lika enkelt att hitta en DJ med rätt spec om man är ute efter något specifikt.
..Och här trodde jag att jag skulle få hjälp att lägga tankarna på byte åt sidan i den här tråden😂 men ja, du har såklart rätt i det du skriver🤔
 
Tillbaka
Topp