• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Ser större ut på bild..
20180520_134102.jpg
Så är det ju. Men för mig är det 36mm som gäller. Skulle nog tom kunna våga mig på 34mm men då finns det ju ingen explorer :rolleyes:
 
  • Like
Reactions: Kai

maxGMT

Omega
Por que?

Pepsin skulle ju aldrig släppas i stål.........
Man ska som sagt aldrig säga aldrig, men tittar man på nuvarande line-up av Rolex sportmodeller känns det sjukt osannolikt för Exp1 att gå tillbaka till 36mm.
SD=43mm
Sub/GMT=40mm
Exp2=42mm
Daytona=40mm
Det var ett stort steg för Exp1 att 2010 gå upp från 36mm till modernare 39mm. Det steget, samt den uppdatering som referensen fick 2016, tycker jag också talar emot en tillbakagång till 36mm. Åtminstone när trenden i Rolex sportkollektion går åt motsatt håll.
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag är sugen på en 39mm-Explorer men AD har ingen hemma och det känns sådär att köpa utan stt prova på armen. Finns det någon som är i Stockholm nästa helg som är villig att byta kaffe/kaka mot klock-kläm? Alternativt är lika pappaledig som jag själv och är sugen på fika?
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Por que?

Pepsin skulle ju aldrig släppas i stål.........
Ett är ju säkert, att med Rolex vet man aldrig! Men :
1. Rolex är väldigt konservativa och ändrar inget i onödan.
2. Eftersom de nu har bestämt sig för en uppdatering av storleken till 39mm ser jag det som högst osannolikt att de skulle gå tillbaka till 36. Anledning- se punkt 1.
3. Det finns ett stort antal beg 36mm Rolex på marknaden för den som vill ha just 36mm. Detta borgar för att de är nöjda med att med 39mm Explorer bredda sortimentet.
4. Även om en tillnyktring av storlekarna har skett sista tiden har de allra flesta klockföretag ökat sizen generellt på sina klockor. Nu när Rolex "äntligen" oxå kommit dit. ..Vad talar för att de återigen släpper en mindre modell? Inte mycket. Svar se punkt 1.
5. Marknaden kan faktiskt påverka även Rolex. Ta 214270 Mk1 med sina korta visare och lite annat dåligt som exempel. Men marknaden är och har varit väldigt positiv och nöjd med 39mm explorer sedan de justerade dessa saker. Vad talar då för en 36mm...
Ja det var några tankar från mig .
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Por que?

Pepsin skulle ju aldrig släppas i stål.........
Tror inte heller de kommer gå tillbaka till 36 mm. Men Rolex lyssnade ju och fixade till visarna på 114270 i 39 mm så helt omöjligt är det väl inte. :rolleyes:
Skulle det dyka upp en ny Explorer 36mm skulle jag och väldigt många med mig, slänga sig på luren till närmsta ad.
 

URlakad

Cartier
2-Faktor
Man ska som sagt aldrig säga aldrig, men tittar man på nuvarande line-up av Rolex sportmodeller känns det sjukt osannolikt för Exp1 att gå tillbaka till 36mm.
SD=43mm
Sub/GMT=40mm
Exp2=42mm
Daytona=40mm
Det var ett stort steg för Exp1 att 2010 gå upp från 36mm till modernare 39mm. Det steget, samt den uppdatering som referensen fick 2016, tycker jag också talar emot en tillbakagång till 36mm. Åtminstone när trenden i Rolex sportkollektion går åt motsatt håll.

Haha ne ja vet. Men who knows. Tycker mig se att trenden med stora ur börjat vända. Allt fler tillverkare släpper modeller i nättare storlekar då många eftersöker det. Kolla bara nu senaste Basel. BB56, Oris 65 (36), Longines LD 36, Breitling Navitimer 38, Oris Aquis 39,5 mfl.
Nu behöver inte det betyda att Rolex hakar på detta men vi får se. Kineserna hamstrar ju Rolex nu och dom är inte kända för att ha ekstockar till handleder!
 

URlakad

Cartier
2-Faktor
Ett är ju säkert, att med Rolex vet man aldrig! Men :
1. Rolex är väldigt konservativa och ändrar inget i onödan.
2. Eftersom de nu har bestämt sig för en uppdatering av storleken till 39mm ser jag det som högst osannolikt att de skulle gå tillbaka till 36. Anledning- se punkt 1.
3. Det finns ett stort antal beg 36mm Rolex på marknaden för den som vill ha just 36mm. Detta borgar för att de är nöjda med att med 39mm Explorer bredda sortimentet.
4. Även om en tillnyktring av storlekarna har skett sista tiden har de allra flesta klockföretag ökat sizen generellt på sina klockor. Nu när Rolex "äntligen" oxå kommit dit. ..Vad talar för att de återigen släpper en mindre modell? Inte mycket. Svar se punkt 1.
5. Marknaden kan faktiskt påverka även Rolex. Ta 214270 Mk1 med sina korta visare och lite annat dåligt som exempel. Men marknaden är och har varit väldigt positiv och nöjd med 39mm explorer sedan de justerade dessa saker. Vad talar då för en 36mm...
Ja det var några tankar från mig .

Tror inte heller de kommer gå tillbaka till 36 mm. Men Rolex lyssnade ju och fixade till visarna på 114270 i 39 mm så helt omöjligt är det väl inte. :rolleyes:
Skulle det dyka upp en ny Explorer 36mm skulle jag och väldigt många med mig, slänga sig på luren till närmsta ad.

Rolex OP, DJ, DD och YM finns i flera storlekar. Varför skulle inte Explorern kunna finnas i fler?
Never say never ;)
 
Senast ändrad:

URlakad

Cartier
2-Faktor
Du svarade på din egen fråga ;)
Varför finns inte Sub, GMT eller Daytona i fler storlekar? Bara Rolex vet, men faktum är att de endast finns i en storlek.

Kanske för att dom du nämner tillhör armadan av flaggskepp? Haha ne, jag har inte en aning. Men det vore kul om dom tog tillbaka 36an. Dvs att Explorern fanns i två alternativ. Osannolikt? Ja. Skulle jag och många andra bli glada? Ja. :)

Hoppet är det sista som överger människan!
 
Tack för tips och råd tidigare, det blev till sist en Explorer. Var inledningsvis helt inne på en ny, men när 36:an nu sitter på armen så känner jag att detta var helt rätt val för mig. Tycker proportionerna är perfekta, både i själva klockan och i relationen klocka-handled.

Känns ju dessutom kul att bli fullvärdig medlem i den här tråden!
EBA524FC-03EF-4923-BC9D-39B576686EDB.jpeg
 

mmh

Panerai
2-Faktor
Tack för tips och råd tidigare, det blev till sist en Explorer. Var inledningsvis helt inne på en ny, men när 36:an nu sitter på armen så känner jag att detta var helt rätt val för mig. Tycker proportionerna är perfekta, både i själva klockan och i relationen klocka-handled.

Känns ju dessutom kul att bli fullvärdig medlem i den här tråden!
EBA524FC-03EF-4923-BC9D-39B576686EDB.jpeg
Bra val! Stort grattis och välkommen till klubben!
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Tack för tips och råd tidigare, det blev till sist en Explorer. Var inledningsvis helt inne på en ny, men när 36:an nu sitter på armen så känner jag att detta var helt rätt val för mig. Tycker proportionerna är perfekta, både i själva klockan och i relationen klocka-handled.

Känns ju dessutom kul att bli fullvärdig medlem i den här tråden!
EBA524FC-03EF-4923-BC9D-39B576686EDB.jpeg
Grattis till en riktigt schysst klocka. Välkommen på riktigt.
 
Topp