Hehe, nä. I vilket fall är lume i siffrorna lite överskattat. Nice grej, men det är sällan man har nytta av lumen.Nu ska vi inte vara så petiga..... eller hur
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Hehe, nä. I vilket fall är lume i siffrorna lite överskattat. Nice grej, men det är sällan man har nytta av lumen.Nu ska vi inte vara så petiga..... eller hur
Nä du har fel. Den är ju skittråkig och du har egentligen lessnat på den. Flippa flippa *wink wink*Jag har haft denna 114270 sedan 2016 och kan fortfarande komma på mig själv med att bara sitta och beundra den. Funkar i alla lägen dessutom. Bra nära den ultimata klockan om man frågar mig...
Tyvärr, inte en chansNä du har fel. Den är ju skittråkig och du har egentligen lessnat på den. Flippa flippa *wink wink*
Det ska va så.Halloj! Har en 14270 som jag inte använt på ett par dagar så gångreserven tagit slut. Nu när jag började använda den igen så drog jag igång den genom att dra upp den. Och nu till min fråga när jag vrider upp via kronan tar det aldrig stopp som på en manuell klocka. Då jag är novis på detta undrar jag om det är så det ska vara? Tack!
Japp! Allt är i sin ordning!Halloj! Har en 14270 som jag inte använt på ett par dagar så gångreserven tagit slut. Nu när jag började använda den igen så drog jag igång den genom att dra upp den. Och nu till min fråga när jag vrider upp via kronan tar det aldrig stopp som på en manuell klocka. Då jag är novis på detta undrar jag om det är så det ska vara? Tack!
Det ska va så.
Japp! Allt är i sin ordning!
Ytteränden på fjädern i den automatiska klockan "glider" längs med fjäderhusets-yttervägg. I den manuella klockan så fäster fjädern vid en specifik punkt på ytterväggen.
Enkelt förklarat.
@URlakad
Jag har haft fördelen att ha både 114270 och 214270 i min ägo, har idag dock endast kvar den senare.
214270 har, pga sitt större case och tavla samt solida länk och lås, en betydligt större närvaro på handleden enligt mitt tycke. Båda klockorna är dock mycket smidiga i profilen och sköna att bära.
Tavlorna skiljer sig också ganska mycket åt. Förutom skillnad i lume (214270 har Chromalight och lume i 3, 6, 9), så är tavlan på 114270 nattsvart lackerad medan 214270 har en tavla som skiftar mellan svart och grått beroende på ljus.
Överlag skulle jag säga att 214270 känns mer modern med små uppgraderingar överlag och en vassare länk.
Båda är fantastiska klockor.
Så mycket i kvalitet och finish tycker inte jag att det skiljer. Ja, det finns skillnader, för och nackdelar, men att det skulle avråda från köp tycker jag är lite extremt.214270 bär för stort på mig tyvärr. Hade vart kul om Rolex släppt en reissue av 36an. Då hade jag nog slagit till på direkten! Om 114270 slutade tillverkas 2010 så har den nog ej den finishen/kvaliten jag söker.
Så mycket i kvalitet och finish tycker inte jag att det skiljer. Ja, det finns skillnader, för och nackdelar, men att det skulle avråda från köp tycker jag är lite extremt.
Motivera gärna vad för slags finish/kvalite den inte har.214270 bär för stort på mig tyvärr. Hade vart kul om Rolex släppt en reissue av 36an. Då hade jag nog slagit till på direkten! Om 114270 slutade tillverkas 2010 så har den nog ej den finishen/kvaliten jag söker.
Motivera gärna vad för slags finish/kvalite den inte har.
Allt beror ju på hur man definierar kvalitet.Se sista meningen i inlägget ovan.
Allt beror ju på hur man definierar kvalitet.
Ponera att du sätter en 114270 på ena armen och en 214270 på andra och bär dem i 30 år, varpå spännet på 214270 går sönder men 114270 inte gör det; vilken är mest kvalitativ?Ja hur ska man annars definera det?
Ponera att du sätter en 114270 på ena armen och en 214270 på andra och bär dem i 30 år, varpå spännet på 214270 går sönder men 114270 inte gör det; vilken är mest kvalitativ?
Där har du fel. Jag säger ingenting.Haha okej, är båda tillverkade från samma år? Vilken av dom ser mest repig ut / har flest dings? Hur mycket mer rasslar 114270? Hur repigt är glaset? Hur har tavlan och visarna patinerats? Hur stark är lumen? Osv.
Om du har en volvo 740 och en ny v90 och kör dom i 30 år och en dörrlist släpper på v90. Vilken är mest kvalitativ?
Du skulle säga 740, jag v90. Upplevd kvalitet är subjektivt ja.