• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Kettil

Vacheron
2-Faktor
114270 V-serie 2009. Rehaut. Hittills sista chansen på 36 mm. Påstås ha tillverkats senare i randomserie, men jag har aldrig sett någon. Finns det någon här?
D3C99580-F8DB-4950-B396-7260E119D95E.jpeg
 
Senast ändrad:

Choppe

Rolex
2-Faktor

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Har under längre tid haft som plan att införskaffa en 114270 till 30årsdagen (7mån bort).

Hur dumt/dyrt tror ni ägare det blir att vänta tills dess? Ska man nypa en tidigare?

Blir ju kanske lite svårt att motivera det som present så långt kvar till dagen.
 

Åskviggen

Panerai
Har under längre tid haft som plan att införskaffa en 114270 till 30årsdagen (7mån bort).

Hur dumt/dyrt tror ni ägare det blir att vänta tills dess? Ska man nypa en tidigare?

Blir ju kanske lite svårt att motivera det som present så långt kvar till dagen.
Köpte min tidigare i veckan. Du har säkert precis som jag följt prisutvecklingen under den senaste tiden. Känns som att priset stiger, men en kan ju bara spekulera ;)
 

maxGMT

Omega
Har under längre tid haft som plan att införskaffa en 114270 till 30årsdagen (7mån bort).

Hur dumt/dyrt tror ni ägare det blir att vänta tills dess? Ska man nypa en tidigare?

Blir ju kanske lite svårt att motivera det som present så långt kvar till dagen.
114270 ligger ju mellan 30-45k beroende på serie, skick, fullset, m.m. och i det spannet har priset legat relativt länge. Ta din tid och hitta ett exemplar som passar din budget och dina förväntningar :)
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Har den kvar :) 114270 togs ur produktion samtidigt som random och g-serien introducerades, därför hyffsat ovanlig med sista serierna.
Aha.. så utöver v- och random förekommer även en g-serie. Tack för info. När jag köpte min för 4 år sedan såg jag inte nyare än v-serien. Trodde även att modellen avslutades i samma serie (v)som SD 16600. Lade i o f s ingen tid på detta då 2009 är min dotters födelseår vilket gör den lämplig som framtida gåva.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Köpte min tidigare i veckan. Du har säkert precis som jag följt prisutvecklingen under den senaste tiden. Känns som att priset stiger, men en kan ju bara spekulera ;)

114270 ligger ju mellan 30-45k beroende på serie, skick, fullset, m.m. och i det spannet har priset legat relativt länge. Ta din tid och hitta ett exemplar som passar din budget och dina förväntningar :)
Bra tips. De här med serie har att göra med vilket år den är ifrån om jag förstått rätt. För mig rätt ovesäntligt såvida inte den fick bättre urverk t.ex. 2005 eller liknande.

Fullset och tillbehör. Hyfsat oviktigt då denna aldrig ska säljas vidare. Men låda är ju lite kul ändå men inte flera tusen kul.

Skick får gärna vara bra men Hairlines, deskdives och någon repa gör inget.

Hade hoppats hitta något för 40k, max 45k.

Vad kostar en service för urverk och tätningsservice på dessa?
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Bra tips. De här med serie har att göra med vilket år den är ifrån om jag förstått rätt. För mig rätt ovesäntligt såvida inte den fick bättre urverk t.ex. 2005 eller liknande.

Fullset och tillbehör. Hyfsat oviktigt då denna aldrig ska säljas vidare. Men låda är ju lite kul ändå men inte flera tusen kul.

Skick får gärna vara bra men Hairlines, deskdives och någon repa gör inget.

Hade hoppats hitta något för 40k, max 45k.

Vad kostar en service för urverk och tätningsservice på dessa?
Nymans tar 1200 för täthetsservice, 5-6k för helservice inkl polering. Detta enligt deras prislista på hemsidan.
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Bra tips. De här med serie har att göra med vilket år den är ifrån om jag förstått rätt. För mig rätt ovesäntligt såvida inte den fick bättre urverk t.ex. 2005 eller liknande.

Fullset och tillbehör. Hyfsat oviktigt då denna aldrig ska säljas vidare. Men låda är ju lite kul ändå men inte flera tusen kul.

Skick får gärna vara bra men Hairlines, deskdives och någon repa gör inget.

Hade hoppats hitta något för 40k, max 45k.

Vad kostar en service för urverk och tätningsservice på dessa?
Om du inte är rädd för avsaknaden av fullset etc så har du garanterat en mycket fint exemplar av Explorern att se fram emot inom din budget! Kul.

Riktlinjen för service är 5800:- och täthetsservice runt 1200:-.
 

Rulle

Audemars
Bra tips. De här med serie har att göra med vilket år den är ifrån om jag förstått rätt. För mig rätt ovesäntligt såvida inte den fick bättre urverk t.ex. 2005 eller liknande.

Fullset och tillbehör. Hyfsat oviktigt då denna aldrig ska säljas vidare. Men låda är ju lite kul ändå men inte flera tusen kul.

Skick får gärna vara bra men Hairlines, deskdives och någon repa gör inget.

Hade hoppats hitta något för 40k, max 45k.

Vad kostar en service för urverk och tätningsservice på dessa?
jag köpte en nos 114270 (2002) från aosehus rätt nyligen!
gav dock typ 46-47 men den är verkligen nos sen blev det ungeför 5800 för en service hos krons som gick på typ tre veckor!
(stor plus där för er på krons @Ernesto )

men asså vilken klocka och underbar storlek med sina 36mm !

fattar inte vf rolex gjorde den större....
man loosade ju toolwatchfeelingen där!
nu är den bara stor och shiney haha
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
jag köpte en nos 114270 (2002) från aosehus rätt nyligen!
gav dock typ 46-47 men den är verkligen nos sen blev det ungeför 5800 för en service hos krons som gick på typ tre veckor!
(stor plus där för er på krons @Ernesto )

men asså vilken klocka och underbar storlek med sina 36mm !

fattar inte vf rolex gjorde den större....
man loosade ju toolwatchfeelingen där!
nu är den bara stor och shiney haha
Trender.. jag tycker dock inte den är särskilt stor, eller shiny. Man får gräva lite i trädgården och såga träd etc som jag gjort. Blänket ger sig efter ett tag :)
 

Rulle

Audemars
Trender.. jag tycker dock inte den är särskilt stor, eller shiny. Man får gräva lite i trädgården och såga träd etc som jag gjort. Blänket ger sig efter ett tag :)
kan vara så att jag har småhandleder och inte kan bära upp 39an..därav mitt hat mot den haha


nej men på något sätt känns 36an mer toolig tycker jag!
en toolwatch ska ju inte vara för stor tycker jag.. nåt som man kan ha på utan att känna att den är på så att säga!

men i vilket fall som så finns där få fula rolex modeller!
älskar deras tråkiga look haha
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Bra tips. De här med serie har att göra med vilket år den är ifrån om jag förstått rätt. För mig rätt ovesäntligt såvida inte den fick bättre urverk t.ex. 2005 eller liknande.

Fullset och tillbehör. Hyfsat oviktigt då denna aldrig ska säljas vidare. Men låda är ju lite kul ändå men inte flera tusen kul.

Skick får gärna vara bra men Hairlines, deskdives och någon repa gör inget.

Hade hoppats hitta något för 40k, max 45k.

Vad kostar en service för urverk och tätningsservice på dessa?

Jag köpte en 14270 från -95 med tritumtavla tidigare i våras vet inte hur de skiljer sig men fick ge ca 42-43 för fullset och i riktigt bra skick (enligt min hobbybedömning), dock polerad. Men hur skiljer sig 14270 och 114270 prismässigt? Hursom mycket trevlig klocka och perfekt i storleken!

Nymans tar 1200 för täthetsservice, 5-6k för helservice inkl polering. Detta enligt deras prislista på hemsidan.

Vad innebär en täthetsservice? Har ett års garanti från handlaren i England men vågar ändå inte riktigt bada etc. så kanske ska kosta på det?

En annan fråga, hur svårt är det att lossa länken? Har verktyg (men billiga sådana) och vill inte riskera repa etc. men samtidigt lite sugen att testa med läder eller nato.
 

maxGMT

Omega
kan vara så att jag har småhandleder och inte kan bära upp 39an..därav mitt hat mot den haha


nej men på något sätt känns 36an mer toolig tycker jag!
en toolwatch ska ju inte vara för stor tycker jag.. nåt som man kan ha på utan att känna att den är på så att säga!

men i vilket fall som så finns där få fula rolex modeller!
älskar deras tråkiga look haha
Håller inte med rörande toolighet :).
Har haft både 114270 och 214270 och den senare känns avsevärt tooligare/sportigare tycker jag.
Bättre legibility på tavlan pga den större storleken och full lume, mer stöttåligt urverk, uppgraderat lås och länk, etc.
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Jag köpte en 14270 från -95 med tritumtavla tidigare i våras vet inte hur de skiljer sig men fick ge ca 42-43 för fullset och i riktigt bra skick (enligt min hobbybedömning), dock polerad. Men hur skiljer sig 14270 och 114270 prismässigt? Hursom mycket trevlig klocka och perfekt i storleken!



Vad innebär en täthetsservice? Har ett års garanti från handlaren i England men vågar ändå inte riktigt bada etc. så kanske ska kosta på det?

En annan fråga, hur svårt är det att lossa länken? Har verktyg (men billiga sådana) och vill inte riskera repa etc. men samtidigt lite sugen att testa med läder eller nato.
En täthetsservice innebär att packningarna byts på klockan. Detta görs då packningar blir torra med tiden och krakulerar/spricker. I ditt fall skulle jag gått och trycktestat klockan innan du badar med den för att vara på den säkra sidan, brukar kostar runt 100:-.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
jag köpte en nos 114270 (2002) från aosehus rätt nyligen!
gav dock typ 46-47 men den är verkligen nos sen blev det ungeför 5800 för en service hos krons som gick på typ tre veckor!
(stor plus där för er på krons @Ernesto )

men asså vilken klocka och underbar storlek med sina 36mm !

fattar inte vf rolex gjorde den större....
man loosade ju toolwatchfeelingen där!
nu är den bara stor och shiney haha
Såg att de finns en NOS för över 80k på Chrono men jag vet inte från vilken planet den såldes o_O
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Jag köpte en 14270 från -95 med tritumtavla tidigare i våras vet inte hur de skiljer sig men fick ge ca 42-43 för fullset och i riktigt bra skick (enligt min hobbybedömning), dock polerad. Men hur skiljer sig 14270 och 114270 prismässigt? Hursom mycket trevlig klocka och perfekt i storleken!



Vad innebär en täthetsservice? Har ett års garanti från handlaren i England men vågar ändå inte riktigt bada etc. så kanske ska kosta på det?

En annan fråga, hur svårt är det att lossa länken? Har verktyg (men billiga sådana) och vill inte riskera repa etc. men samtidigt lite sugen att testa med läder eller nato.
Tycker inte att 14270 och 114270 verkar skilja värst mkt i pris, har inte bra koll på 14270 dock. Är väl lite vad man är ute efter. Kan tänka mig att 14270 börjar bli lite vintage om de är tidiga sådana.

Jag är på jakt efter 114270 pga SEL och låset bland annat.
 

Mikaell

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Välkommen till min värld :D
Gav 31k för min(läs: fruns) 91:a förra sommaren.
Gav 34k för min(läs: sonens) 08:a nu i februari.
Bra pris för bägge två men skulle jag hitta en fullset 10:a runt 45-50k skulle jag nog bli sugen en tredje gång :)
Så är det om man har bra grejer. Man vill ju bara dela med sig och få andra att förstå hur bra den egentligen är. :)
 

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
Aha.. så utöver v- och random förekommer även en g-serie. Tack för info. När jag köpte min för 4 år sedan såg jag inte nyare än v-serien. Trodde även att modellen avslutades i samma serie (v)som SD 16600. Lade i o f s ingen tid på detta då 2009 är min dotters födelseår vilket gör den lämplig som framtida gåva.
Random-serien (8 tecken slumpvis blandade) introducerades i mitten på 2010. G-serien (G följt av 6 siffror) introducerades något senare samma år.
Både random och g-serie tillverkades parallellt till ca 2014/2015 då g-serien fasades ut. V-serien är sista serien för SD 16600 då den togs ur produktion något år tidigare än Ex 114270.
 
Senast ändrad:

erow

Patek
2-Faktor
För två veckor sedan var dagen äntligen här, då klockan jag verkligen ville ha kom. Äntligen kom min "hulk", vilken fantastisk klocka. Första gången jag såg klockan visste jag att det är denna jag vill ha.

Men som ni alla vet är det inte bara att gå till sin AD och köpa en sådan. Så i väntan på "hulken" köpte jag en 214270, då jag som många ville testa en rolex och tänkte att den kan man ju alltid sälja sen...

Riktigt nöjd med expyn var jag, klockor köptes och såldes men den fick stanna.

Nu efter två veckor med "hulken" kan jag bara konstatera att det är en fantastisk klocka. Men expyn är så mycket bättre, vet inte om det är för att det var min första rolex eller bara för den är så perfekt :)
IMG_1433.JPG
 

direction

Panerai
2-Faktor
För två veckor sedan var dagen äntligen här, då klockan jag verkligen ville ha kom. Äntligen kom min "hulk", vilken fantastisk klocka. Första gången jag såg klockan visste jag att det är denna jag vill ha.

Men som ni alla vet är det inte bara att gå till sin AD och köpa en sådan. Så i väntan på "hulken" köpte jag en 214270, då jag som många ville testa en rolex och tänkte att den kan man ju alltid sälja sen...

Riktigt nöjd med expyn var jag, klockor köptes och såldes men den fick stanna.

Nu efter två veckor med "hulken" kan jag bara konstatera att det är en fantastisk klocka. Men expyn är så mycket bättre, vet inte om det är för att det var min första rolex eller bara för den är så perfekt :)
IMG_1433.JPG
....för att den är så perfekt! ;)
Stort grattis och välkommen in i värmen! :)
 
Topp