• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Random-serien (8 tecken slumpvis blandade) introducerades i mitten på 2010. G-serien (G följt av 6 siffror) introducerades något senare samma år.
Både random och g-serie tillverkades parallellt till ca 2014/2015 då g-serien fasades ut. V-serien är sista serien för SD 16600 då den togs ur produktion något år tidigare än Ex 114270.
Hm.. då borde de gått att köpa nya 2015.Vilket jag gärna gjort. En NOS v-serie ville man ha 75k för 2015. Är du säker?
(Är osäker om det var 2014 eller 2015 då jag inte har kvitton tillgängliga )
 
Senast ändrad:
Nu har jag fått testa av @P-vakten.
Det är utan tvekan den klocka jag är ute efter! Vakten tycker 14270 men jag tror mer 114270.
IMG_20180714_172846-01.jpeg
 
Härligt! Vissa kollar på nedan aspekter när det gäller 14270 vs 114270:
Tritium och lughål VS rehaut och SEL.
Cal 3000 VS 3130.
Vintage VS Modern.
:)
Mmm, och jag är nog mer åt det moderna hållet än sålänge.

Rehaut är inte viktigt dock. Men SEL gillar jag och även hyfsad lume.

Nyare urverk lär väl inte vara en nackdel heller? Om inte nya urverket gör den tjockare dock.

Förstår absolut vad du säger @P-vakten och är man lite mer för vintage hade valet varit enkelt.

Jag kommer ju byta ut min BB36 mot en expy.

214270, 14270, BB36
IMG_20180714_181632.jpg
 
Senast ändrad:
Mmm, och jag är nog mer åt det moderna hållet än sålänge.

Rehaut är inte viktigt dock. Men SEL gillar jag och även hyfsad lume.

Nyare urverk lär väl inte vara en nackdel heller? Om inte nya urverket gör den tjockare dock.

Förstår absolut vad du säger @P-vakten och är man lite mer för vintage hade valet varit enkelt.

Jag kommer ju byta ut min BB36 mot en expy.

214270, 14270, BB36
IMG_20180714_181632.jpg
Jag landade faktiskt på en lite nyare (nåja, 17 år gammal) med SEL o 3130-verk, trots att jag gillar gammalt mögel.
Just verket var avgörande för mig. Även om de är ganska lika, så är 3130 tydligen en gnutta mer robust.
Men du.. BEHÅLL BB36’an! De är sjukt bra att växla mellan.
:)
 
Mmm, och jag är nog mer åt det moderna hållet än sålänge.

Rehaut är inte viktigt dock. Men SEL gillar jag och även hyfsad lume.

Nyare urverk lär väl inte vara en nackdel heller? Om inte nya urverket gör den tjockare dock.

Förstår absolut vad du säger @P-vakten och är man lite mer för vintage hade valet varit enkelt.

Jag kommer ju byta ut min BB36 mot en expy.

214270, 14270, BB36
IMG_20180714_181632.jpg
Jag har kommit fram till att jag gillar alla Explorers, men min känns ändå bäst trots allt. Kör på en 114270 med SEL om det är den du känner för. Du kan alltid byta om du ändrar dig och vill gå mer mot vintage. Min poäng är att man skall ha rätt feeling och inte försöka resonera med sig själv för mycket.
 
kan vara så att jag har småhandleder och inte kan bära upp 39an..därav mitt hat mot den haha


nej men på något sätt känns 36an mer toolig tycker jag!
en toolwatch ska ju inte vara för stor tycker jag.. nåt som man kan ha på utan att känna att den är på så att säga!

men i vilket fall som så finns där få fula rolex modeller!
älskar deras tråkiga look haha
Håller inte med rörande toolighet :).
Har haft både 114270 och 214270 och den senare känns avsevärt tooligare/sportigare tycker jag.
Bättre legibility på tavlan pga den större storleken och full lume, mer stöttåligt urverk, uppgraderat lås och länk, etc.

Jag har även haft en 214270 men tycker till skillnad från dig att proportionerna blir fel på boetten i 39 mm. Jag har inte ngt emot 39 mm i sig men när man gav vika för en contemperary size slarvade man bort (den utsökta) proportionen. ;)
 
Jag landade faktiskt på en lite nyare (nåja, 17 år gammal) med SEL o 3130-verk, trots att jag gillar gammalt mögel.
Just verket var avgörande för mig. Även om de är ganska lika, så är 3130 tydligen en gnutta mer robust.
Men du.. BEHÅLL BB36’an! De är sjukt bra att växla mellan.
:)
Du fick tag i en av de från första året 2001 alltså :)

Ekonomin för att ha både BB36 och expy finns inte. Eller jo de gör det men jag kan inte motivera det för två i mina ögon väldigt lika klockor. Jag vet dessutom redan nu att jag alltid kommer välja expy före BB36 om jag måste välja en klocka för dagen.

Däremot kan de gott bli en BB58 i framtiden att komplettera expy med då den tickar många boxar för mig
 
Jag har kommit fram till att jag gillar alla Explorers, men min känns ändå bäst trots allt. Kör på en 114270 med SEL om det är den du känner för. Du kan alltid byta om du ändrar dig och vill gå mer mot vintage. Min poäng är att man skall ha rätt feeling och inte försöka resonera med sig själv för mycket.
Ja det kommer bli 114270. Resonera med sig själv gör man ju jämt ändå. Fördelen med KS är att man kring likasinnade :D
 
Du fick tag i en av de från första året 2001 alltså :)

Ekonomin för att ha både BB36 och expy finns inte. Eller jo de gör det men jag kan inte motivera det för två i mina ögon väldigt lika klockor. Jag vet dessutom redan nu att jag alltid kommer välja expy före BB36 om jag måste välja en klocka för dagen.

Däremot kan de gott bli en BB58 i framtiden att komplettera expy med då den tickar många boxar för mig
Jag köper ditt resonemang om att komplettera expyn med en dykare istället för att köra expy + BB36. I mina ögon är det också väldigt lika klockor med förehållet att Explorern är bättre ;)
 
Mmm, och jag är nog mer åt det moderna hållet än sålänge.

Rehaut är inte viktigt dock. Men SEL gillar jag och även hyfsad lume.

Nyare urverk lär väl inte vara en nackdel heller? Om inte nya urverket gör den tjockare dock.

Förstår absolut vad du säger @P-vakten och är man lite mer för vintage hade valet varit enkelt.

Jag kommer ju byta ut min BB36 mot en expy.

214270, 14270, BB36
IMG_20180714_181632.jpg
Bra bild som visar hur smutt och rätt det är med 36mm. :)
BB36:an ser bra ut och gör inte bort sig i sällskapet.
 
Jag har kommit fram till att jag gillar alla Explorers, men min känns ändå bäst trots allt. Kör på en 114270 med SEL om det är den du känner för. Du kan alltid byta om du ändrar dig och vill gå mer mot vintage. Min poäng är att man skall ha rätt feeling och inte försöka resonera med sig själv för mycket.
Min taktik är lite annorlunda - Köp först tänk sen.
 
Du fick tag i en av de från första året 2001 alltså :)

Ekonomin för att ha både BB36 och expy finns inte. Eller jo de gör det men jag kan inte motivera det för två i mina ögon väldigt lika klockor. Jag vet dessutom redan nu att jag alltid kommer välja expy före BB36 om jag måste välja en klocka för dagen.

Däremot kan de gott bli en BB58 i framtiden att komplettera expy med då den tickar många boxar för mig
Yes, från 2001 uttagen 2004.

Köper helt och hållet ditt resonemang att BB36 och Expy är lika. De uppfyller precis samma funktion o tickar samma boxar.
Men har man låsning för en typ av klocka så har man. Det blir t o m lite tjusning i kaka-på-kaka-resonemanget även om det låter lite skevt. Små skillnader, olika nyanser, så lika men så olika osv. Men inser också att det kan verka onödigt. :)
 
Jag köpte en 14270 från -95 med tritumtavla tidigare i våras vet inte hur de skiljer sig men fick ge ca 42-43 för fullset och i riktigt bra skick (enligt min hobbybedömning), dock polerad. Men hur skiljer sig 14270 och 114270 prismässigt? Hursom mycket trevlig klocka och perfekt i storleken!



Vad innebär en täthetsservice? Har ett års garanti från handlaren i England men vågar ändå inte riktigt bada etc. så kanske ska kosta på det?

En annan fråga, hur svårt är det att lossa länken? Har verktyg (men billiga sådana) och vill inte riskera repa etc. men samtidigt lite sugen att testa med läder eller nato.

Börja med att låta provtrycka klockan. Fallerar den så gör du en täthetservice; nya packningar + nytt trycktest.
Om klockan inte redan har repor på baksidan av bandhornen ( vilket jag är oerhört trött på att se) så gå till en urmakare och be dem lossa länken.
Vad gäller prisskillnad går det inte att säga varken bu eller bä... beror på skick e t c.
 
Senast ändrad:
Jag har även haft en 214270 men tycker till skillnad från dig att proportionerna blir fel på boetten i 39 mm. Jag har inte ngt emot 39 mm i sig men när man gav vika för en contemperary size slarvade man bort (den utsökta) proportionen. ;)
Jag tycker att proportionerna på de olika referenserna sitter precis rätt för både 39mm (Mk2) och 36mm.
Uppgraderingen av länken och (framförallt) låset på 214270 matchar en större boett än 36mm. Håller dock med om att 214270 hade känts off/för stor på den gamla 78690-länken/låset.
I princip samtliga Rolex boetter har ju ändrat utseende (maxi case, etc) sedan 114270 fasades ut, så gillar man proportionerna bättre på 114270 ligger ju snarare 5-siffriga än uppdaterade 6-siffriga referenser väl till pass. Om man kan tänka sig att köpa beg såklart.
 
Senast ändrad:
Hm.. då borde de gått att köpa nya 2015.Vilket jag gärna gjort. En NOS v-serie ville man ha 75k för 2015. Är du säker?
(Är osäker om det var 2014 eller 2015 då jag inte har kvitton tillgängliga )
Explorer 114270 togs ur produktion 2010 och ersattes av 214270 precis när random och g-serien introducerades och Sea-Dweller 16600 togs ur produktion 2008/2009 när v-serien introducerades. 114270 finns både som random och g-serie och 16600 som v-serie även om dom är ganska ovanliga. Dom gick alltså inte att köpa nya 2015 om inte någon AD hade dom kvar i lager.
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp