• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Dubbelpostar lite från dagens klocktråd

IMG_0358.jpg

Har haft min 214270 i några veckor nu och är helt frälst! Till en början var jag lite tveksam till den och tyckte att den var för clean, väldigt stor skillnad ifrån min Speedmaster.
Men klockan har som sagt växt i mina ögon och nu använder jag nästan endast denna. Oerhört mångsidig och lätt att bära samtidigt som den med sina polerade delar inte blir för tråkig!

Jag hoppas att jag är lika positiv efter sommaren och efter några år utav användning!

Bilagor

• 3222E493-2418-49CC-8091-94997AFB2A6A.jpeg
    3222E493-2418-49CC-8091-94997AFB2A6A.jpeg
    128.5 KB · Visningar: 2
följdfråga: vad tycker ni är rimligt att ge för en 14270/114270 i OK skick? Bryr mig inte så mycket om tillbehör, så tänk enbart klocka. Är jag fel ute om jag säger att de ökat hyfsat i pris på relativt kort tid?

följdfråga: vad tycker ni är rimligt att ge för en 14270/114270 i OK skick? Bryr mig inte så mycket om tillbehör, så tänk enbart klocka. Är jag fel ute om jag säger att de ökat hyfsat i pris på relativt kort tid?
Typ 30-35 kan vara rimligt. Det finns ju mycket dyrare ex men då snackar vi NOS eller mint exemplar i fullset. Det är iaf vad jag observerat, det gick en 114270 (edit: det var en 14270) för 35 i fint skick här på K&S för inte så länge sedan. Tänk på att om de inte nyligen servats så kostar det ytterligare 5-6k för en service.
Priser på beg Rolex är knäppa, men jag har inte följt dem så har egentligen ingen kommentar om prisutveckling.

Senast ändrad:
Även jag är supernöjd med min 214270, så mångsidig klocka trots sin enkelhet!
En fråga:
Ni som har haft 214270 ett tag, upplever ni att klockan behåller/får ännu mer karaktär och personlighet med hairlines/repor? Känns ju som att detta är oundvikligt, framförallt på de polerade delarna, om man ska kunna njuta av klockan i vardagen.

Senast ändrad:
Även jag är supernöjd med min 214270, så mångsidig klocka trots sin enkelhet!
En fråga:
Ni som har haft 214270 ett tag, upplever ni att klockan behåller/får ännu mer karaktär och personlighet med hairlines/repor? Känns ju som att detta är oundvikligt, framförallt på de polerade delarna om man ska kunna njuta av klockan i vardagen.
Jag har haft min väldigt kort tid men jag längtar efter att den fått lite slitage. Känns som en klocka som bara blir bättre ju mer den slitits på. :)

Jag har haft min väldigt kort tid men jag längtar efter att den fått lite slitage. Känns som en klocka som bara blir bättre ju mer den slitits på. :)

Jag köpte min 214270 lätt begagnad och i fint skick. Jag håller med om att man vill kunna använda den i alla lägen och att tycka att slitaget och användningen gör klockan charmigare. När det väl kommer till kritan är jag fortfarande lite nojig.
Får se om min inställning ändras med tiden :)

Typ 30-35 kan vara rimligt. Det finns ju mycket dyrare ex men då snackar vi NOS eller mint exemplar i fullset. Det är iaf vad jag observerat, det gick en 114270 (edit: det var en 14270) för 35 i fint skick här på K&S för inte så länge sedan. Tänk på att om de inte nyligen servats så kostar det ytterligare 5-6k för en service.
Priser på beg Rolex är knäppa, men jag har inte följt dem så har egentligen ingen kommentar om prisutveckling.
30-35.000:- låter billigt för ett bra ex.

Jag skulle säga närmare 35 än 30 för en riktigt fin 14270. Något mer för 114270 beroende på ålder och skick.

Vad brukar ni köra för olika band på era 214270?
Jag gillar verkligen oysterlänken till klockan men ibland kan det vara skönt att variera lite! Speciellt när sommaren närmar sig och med den badsäsongen.

214270 funkar på oysterlänken och...ingenting annat :)

Ja det är väl kanske så Men hade ändå vart kul att ha något att växla till. Förmodligen åker oysterlänken på igen illa kvickt efter bytet men då slipper jag ligga sömnlös om nätterna i tankar om till exempel elle nato eller gummi!

30-35.000:- låter billigt för ett bra ex.

Jag skulle säga närmare 35 än 30 för en riktigt fin 14270. Något mer för 114270 beroende på ålder och skick.

Det kan vara så att 35 är mer realistiskt ja. Klart är att priserna inte går neråt.
För ett bra ex 14270 får man åtminstone betala runt 35’. Ska det vara inkl lugholes och fint skick är vi uppe på runt 40’. Åtminstone vad priserna låg på förra året.

Köpte en 214270 nyss och intrycket är bra! Återkommer med bättre bilder när det finns mer ljus att tillgå.
Jag är lite osäker på storleken då mina andra explorers varit 36 mm (114270/14270 och en 116000 som dock inte är en explorer).
39mm känns rätt biffig.

807F3D2F-D96D-42F9-989B-90B677275C23.jpeg

Senast ändrad:
Köpte en 214270 nyss och intrycket är bra! Återkommer med bättre bilder när det finns mer ljus att tillgå.
Jag är lite osäker på storleken då mina andra explorers varit 36 mm (114270/14270 och en 116000 som dock inte är en explorer).
39mm känns rätt biffig.

Grattis! Storlek är en vanesak men såklart känns den initialt biffigare än 36. Jag tycker i alla fall inte att klockan är för stor. Tycker att 214270 har en väldigt rätt storlek och passar egentligen alla handleder mellan 16-19.

Tillbaka
Topp