• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Upprörde många själar efter mitt uttalande. Ber om ursäkt, hoppas ni kan klara er genom dagen ändå :)
E3EAD4B8-2C48-4A7C-B3F7-B5AE10663DCE.jpeg
 

genjo

Omega
Smaksak skulle jag säga. Tritium eller Luminova, lugghål eller inte. 14270 eller 114270. Kika runt lite i tråden! För en så modern som möjligt kolla på 114270 för mer vintage-känsla en 90-tals 14270.

Alla är bra på sitt eget vis. Jag föredrar 114270 med superluminova och solida ändlänkar men den gamla är ju lika bra!

Tack för hjälpen! Det är nog sexsiffrig referens som lockar mest. Velar mellan en sådan och någon form av nyare datejust..
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag är rätt ny i ExpI-träsket (tre veckor) men jag hade en motsvarande känsla efter en vecka och jag kom fram till vad det är: Klockan är såpass rimlig på alla sätt att den upplevs som "tråkig". Inget sticker ut, inget är sådär himla speciellt, ingen märker den, den tar inte emot när man drar på sig skjortan och den håller tiden lite för bra. Snackade med min vän @meo_swe och vi konstaterade att det är ungefär samma känsla som att köpa en ny Volvo; det är liksom bra och inte så mycket mer.

Det är ingen lynnig sportbil, inget gammalt kronvrak till Fårrrd, ingen rullande felkod till Peugeot, ingen flashig M3 eller glidar-Merca. Det är en Volvo V90, 2.0-litersdiesel, automatlåda med lite sköna features för 7,5 prisbasbelopp (inget R-designpaket). Gråmetallic.
Den startar, den rullar, den sticker varken ut eller i någons ögon. Den är bekväm och gör det man vill att den ska göra. Det flashigaste är att man kan få matkassen levererad till den när den står parkerad utanför kontoret (fett nice). Servicen är klart överkomlig.

Det är världens bästa klocka samtidigt som det är världens tråkigaste klocka. Det är en ExpI, rätt schysst när du tänker på det.
Jag tror ni är för unga. När man blir äldre älskar man just det där som ni sätter på minuslistan. En Volvo är perfekt att köra i.. Säker, slitstark och skön att köra, sex är bra utan en massa gymnastiska övningar, ugnsstekt falukorv är en höjdare, semester på Gotland är fantastiskt... Vem vill eg till Bali... Fredag framför TVn med några droppar single malt är att föredra framför en utekväll... Man hänger hellre med barnen än med festargänget. Lägg därtill en Explorer på armen och lyckan är total :happyhappy:
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag tror ni är för unga. När man blir äldre älskar man just det där som ni sätter på minuslistan. En Volvo är perfekt att köra i.. Säker, slitstark och skön att köra, sex är bra utan en massa gymnastiska övningar, ugnsstekt falukorv är en höjdare, semester på Gotland är fantastiskt... Vem vill eg till Bali... Fredag framför TVn med några droppar single malt är att föredra framför en utekväll... Man hänger hellre med barnen än med festargänget. Lägg därtill en Explorer på armen och lyckan är total :happyhappy:
Jag tror du läser min hyllning av den metaforiska V90'n fel: det här är precis det jag vill ha. Men jag uppskattar att du benämner mig som "ung" :cool:.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Jag tror ni är för unga. När man blir äldre älskar man just det där som ni sätter på minuslistan. En Volvo är perfekt att köra i.. Säker, slitstark och skön att köra, sex är bra utan en massa gymnastiska övningar, ugnsstekt falukorv är en höjdare, semester på Gotland är fantastiskt... Vem vill eg till Bali... Fredag framför TVn med några droppar single malt är att föredra framför en utekväll... Man hänger hellre med barnen än med festargänget. Lägg därtill en Explorer på armen och lyckan är total :happyhappy:
Lite så. Men en sån klocka kan ju också åka till Bali, gå på röda mattan, festa loss och göra vad som helst. Explorern är ett blankt papper, du står för spexandet. Eller inte :)
 

soder

Cartier
Denna tråd är fan det bästa stället att hänga om man vill ha lite trollfritt internet med bara massa sköna människor som sprider sin kärlek till denna underbara klocka. Till och med den eviga diskussionen angående 36mm eller 39mm framförs med stor respekt och alla vet egentligen att det är att leta efter fel när man tar den ena eller andra storleken i försvar. :)

Själv passade jag på när sambon la min Explorer i förra veckan och skulle vara hemma från jobbet en dag. Snabbt fram med verktygen och anpassa den för min handled igen. Sedan dess har den suttit där.

IMG_20181220_141012.jpg


/Söder
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Denna tråd är fan det bästa stället att hänga om man vill ha lite trollfritt internet med bara massa sköna människor som sprider sin kärlek till denna underbara klocka. Till och med den eviga diskussionen angående 36mm eller 39mm framförs med stor respekt och alla vet egentligen att det är att leta efter fel när man tar den ena eller andra storleken i försvar. :)

Själv passade jag på när sambon la min Explorer i förra veckan och skulle vara hemma från jobbet en dag. Snabbt fram med verktygen och anpassa den för min handled igen. Sedan dess har den suttit där.

IMG_20181220_141012.jpg


/Söder
Been there, done that ;)
Du måste ha en egen Explorer!
 
Topp