Jag vet inte hur många på forumet som skaffat nya "lilla" 39mm Astron med 3X urverket, vore kul att veta
Efter att ha burit min dagligen sedan den införskaffades kan jag säga att 3X är en
sjukt bra vardagsklocka. Den är dock inte i närheten av lika bra reseklocka som de med 5X urverket är. En irriterande, på gränsen till dålig komplikation på 3X är just hur den hittar bärarens position för att synka (eller inte hittar för att vara tydlig).
När jag fick klockan gick den enligt Tokyo tid (alltså +9h). Jag gjorde först en positions synkning med B-knappen utan att ändra något. Då misslyckades den att hitta min position. Jag provade då att ställa tiden manuellt till vad den var i Sthlm just då (typ kl 15:10) och sedan utföra en ny positionssynkning. Misslyckades igen.
*Då jag istället ställde timmen till kl +1 utifrån UTC så gick det. Dock med en timme bakåt i tiden. Man är tvungen att manuellt kompensera för DST. Efter att jag ställt fram tiden 1 timme och utförde en "vanlig" manuell GPS synkning har den fungerat och synkat felfritt.
Detta förfarande gör alltså att man kan flytta tidzon manuellt och fortfarande GPS-synka i Sverige och få rätt tid på sekunden och datum, men man kommer alltså vara tvungen att göra om positionssynkningen om man tänkt uppehålla sig en längre tid i den nya tidszonen man rest till (typ Tokyo) och få automatisk synkning. Har man användning för att kunna flytta timvisaren över alla tidszoner och fortfaranade synka om man befinner sig i Sverige? Ingen aning?! Sjukt osmidigt om man tänker reseklocka.
5X hittar ju min position bara efter ett knapptryck, jag behöver inte ställa in någon tidszon eller veta vart jag befinner mig, det hittar klockan åt mig. Jag måste inte heller kompensera för DST, det vet klockan utifrån den tidszon den hittar mig i. 5X =
Sjukt smidig reseklocka
*möjligen får jag revidera mitt påstående med att den först måste ställas på rätt tidszon innan positionssynkning, det kan vara så att just positionssynkningen
är mer krävande och därför kan behöva fler försök