• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Seiko Astron

Frun måste ha drällt lite, för det har växt upp en ny liten Astron mellan chilikrukorna 🤪
839A9488-29B2-4450-BAE7-0695FDD0912B.jpeg

ssj012j1
D80E4C30-10C1-4FC2-AFE8-A0FAC1903A4B.jpeg
Fantastiskt! Och precis hur snygg som helst! Väldigt svag för den där fasetteringen 😍 Jaha, bara att skaffa växter och börja vattna då :D

Kan någon hacka en satellit så din Astron visar fel tid? Lite träig men ändå intressant artikel om hur känsligt det är med satelliter, hur beroende vi är av rätt tid och möjliga alternativ:

Jag vet inte hur många på forumet som skaffat nya "lilla" 39mm Astron med 3X urverket, vore kul att veta :)
Efter att ha burit min dagligen sedan den införskaffades kan jag säga att 3X är en sjukt bra vardagsklocka. Den är dock inte i närheten av lika bra reseklocka som de med 5X urverket är. En irriterande, på gränsen till dålig komplikation på 3X är just hur den hittar bärarens position för att synka (eller inte hittar för att vara tydlig).
När jag fick klockan gick den enligt Tokyo tid (alltså +9h). Jag gjorde först en positions synkning med B-knappen utan att ändra något. Då misslyckades den att hitta min position. Jag provade då att ställa tiden manuellt till vad den var i Sthlm just då (typ kl 15:10) och sedan utföra en ny positionssynkning. Misslyckades igen.
*Då jag istället ställde timmen till kl +1 utifrån UTC så gick det. Dock med en timme bakåt i tiden. Man är tvungen att manuellt kompensera för DST. Efter att jag ställt fram tiden 1 timme och utförde en "vanlig" manuell GPS synkning har den fungerat och synkat felfritt.
Detta förfarande gör alltså att man kan flytta tidzon manuellt och fortfarande GPS-synka i Sverige och få rätt tid på sekunden och datum, men man kommer alltså vara tvungen att göra om positionssynkningen om man tänkt uppehålla sig en längre tid i den nya tidszonen man rest till (typ Tokyo) och få automatisk synkning. Har man användning för att kunna flytta timvisaren över alla tidszoner och fortfaranade synka om man befinner sig i Sverige? Ingen aning?! Sjukt osmidigt om man tänker reseklocka.

5X hittar ju min position bara efter ett knapptryck, jag behöver inte ställa in någon tidszon eller veta vart jag befinner mig, det hittar klockan åt mig. Jag måste inte heller kompensera för DST, det vet klockan utifrån den tidszon den hittar mig i. 5X = Sjukt smidig reseklocka :)

*
möjligen får jag revidera mitt påstående med att den först måste ställas på rätt tidszon innan positionssynkning, det kan vara så att just positionssynkningen
är mer krävande och därför kan behöva fler försök
Visst var det så att DST alltid måste justeras manuellt som jag förstått på 3x22? När jag nu gjorde en Manuell "Knapp B 3sek Time Zone Sync" så hoppade den bakåt en timme. Justerar jag +1h manuellt så kan jag fortfarande göra "Knapp A 3sek Time Sync" och den stannar kvar på DST med rätt tid och Y sync. Så jag gissar att nu göra den bara "Time Sync" per automatik fram tills dess att jag manuellt gör en "Time Zone Sync".

Lite märkligt att i manualen står det att 3x22 inte kan avgöra DST för att GPS satelliterna inte sänder DST information, men hur kan då 5x53 automatiskt avgöra det som även den synkar med GPS?

Visst var det så att DST alltid måste justeras manuellt som jag förstått på 3x22? När jag nu gjorde en Manuell "Knapp B 3sek Time Zone Sync" så hoppade den bakåt en timme. Justerar jag +1h manuellt så kan jag fortfarande göra "Knapp A 3sek Time Sync" och den stannar kvar på DST med rätt tid och Y sync. Så jag gissar att nu göra den bara "Time Sync" per automatik fram tills dess att jag manuellt gör en "Time Zone Sync".

Lite märkligt att i manualen står det att 3x22 inte kan avgöra DST för att GPS satelliterna inte sänder DST information, men hur kan då 5x53 automatiskt avgöra det som även den synkar med GPS?
Ja, den synkar "rätt" sekund och minut+datum med time synk även om du puttar fram timvisaren efter synkning, typ för DST. Om du gör en time zone synk går den tillbaka till normaltid igen.
Den gör en korrekt time zone synk om du reser till en annan tidzon, men du måste alltså veta om dom har DST eller inte. Men man kan alltså om man vet att man rest fram 3 tidzoner flytta den +3h och låta den göra vanlig synk utan att bry sig om time zone synk

Ja, den synkar "rätt" sekund och minut+datum med time synk även om du puttar fram timvisaren efter synkning, typ för DST. Om du gör en time zone synk går den tillbaka till normaltid igen.
Den gör en korrekt time zone synk om du reser till en annan tidzon, men du måste alltså veta om dom har DST eller inte. Men man kan alltså om man vet att man rest fram 3 tidzoner flytta den +3h och låta den göra vanlig synk utan att bry sig om time zone synk
Alright, helt ok ändå. Solar och vetskapen att den visar på sekunden rätt tid är mer relevant för mig. Gör inte så många resor över zonerna så det är ingen big deal.

Men undrar hur 5x33 löser det om det är som manualen säger att GPS inte skickar DST info.

Alright, helt ok ändå. Solar och vetskapen att den visar på sekunden rätt tid är mer relevant för mig. Gör inte så många resor över zonerna så det är ingen big deal.

Men undrar hur 5x33 löser det om det är som manualen säger att GPS inte skickar DST info.
Det är en bra fråga, om den inte får informationen via satelit måste den ha någon slags programering som vet vilka datum DST är under olika sateliter eller dylikt, för det är ju inte samma datum i alla länder...

Blev ett ett trevligt besök hos KM Globen idag som slutade med ett inköp av SSJ007. Väldigt fin tavla som ser borstad ut.

PXL_20220827_142143292.jpg
Visst är den i titan din modell? Jag tyckt att modellen är ganska "klossig" i sin design, men ju mer jag tittar, ju mer ser jag hur man lekt med optiska intryck. Den börjar bli spännande... :)

Visst är den i titan din modell? Jag tyckt att modellen är ganska "klossig" i sin design, men ju mer jag tittar, ju mer ser jag hur man lekt med optiska intryck. Den börjar bli spännande... :)
Japp, den är i Titan och Ceramic. Jag var sugen på den här modellen för ett halvår sen men då va jag lite trött på Titan och ville ha mer vikt, nu har jag avverkat några stålisar och landat på Titan igen.
Asså den har ju en speciell form de får man väl ändå säga: runt glas men med oktagonal bezel. Krona plus 2 knappar ser ju lite annorlunda ut när det bara är en 3handare utan kronograf eller gmt. Men eftersom bezeln har sluttande slipning så blir den inte så kantig ändå. Jag gillar den, den fortsätter växa på mig och älskar verkligen borstade tavlan, påminner lite om washi dail på Citizens Chronomaster.

Nu när jag har 2 Astron med samma kaliber kan jag tyvärr meddela att de +/-15spm som Seiko utlovar om den inte synkar, stämmer lika illa som på tidigare modeller.
Den guldiga som legat i lådan under veckan (medans den andra burits dagligen) fortar sig ca +1spd, alltså drygt +30spm. Inga bekymmer egentligen eftersom dom synkar så fort det finns öppen himmel (eller vid manuell synk), men det skaver ändå lite att Seiko inte lagt mer krut på urverket utöver GPS...

Är det titanlåset? Mitt i stål är också ganska repat redan... Men det visste jag ju redan, Seikos Diashield är inte speciellt hårt. Jag är inte bortskämd med Citizens Duratect, bara medveten om skillnaden 😜
Ja det är Titanlåset. Min SSH003 Titan har dock klarat sig mycket längre och inte en enda tendens till en repa trots regelbunden användning. Så jag var lite förvånad att jag lyckades repa den här så snabbt men tror jag hade otur med att råka dra handleden mot jobbdatorn utan att märka det.
Titan generellt känns ju känsligare än Stål annars tycker jag. Jag var hos KM och provade att polera den och repan försvann i princip men däremot blev ytan väldigt blank och glat, tänker ändå att detta kommer vara en keeper så valde att investera i ett nytt lås.

Har inte så mycket erfarenhet av Citizen men mina Casio G-Shock i både Titan och Stål känns som dem har bra skydd också.

Däremot känns det ändå som alla Japanska titanare jag haft klarar sig myyyycket bätte än dem Tissot/Certina i Titan jag haft, dem blev tokrepiga på nolltid.

Nu när jag har 2 Astron med samma kaliber kan jag tyvärr meddela att de +/-15spm som Seiko utlovar om den inte synkar, stämmer lika illa som på tidigare modeller.
Den guldiga som legat i lådan under veckan (medans den andra burits dagligen) fortar sig ca +1spd, alltså drygt +30spm. Inga bekymmer egentligen eftersom dom synkar så fort det finns öppen himmel (eller vid manuell synk), men det skaver ändå lite att Seiko inte lagt mer krut på urverket utöver GPS...
Tyvärr upplever jag samma sak, både med mina två Astron och Prospex Solar.
Om man inte har sync eller synkar går dem går dem "off" rätt fort, synd då Seiko ändå har resurserna till bättre precision. Det var iofs samma sak med min Casio MRG också, om man inte synkade så var den off efter bara 1-2 dagar. Iom det blir jag iofs bara mer imponerad av dem faktiskt riktigt bra HAQ verken som sitter i VHP, Grand Seiko, The Citizen etc.

En VHP eller GS 9f med Solar hade nog vart min optimala mix.
Där tickar ju egentligen The Citizen båda boxarna men tyvärr får jag inge känslor till Citizen som märke istället.

Knivig fråga såklart. Men hur stort bärs astron 3 handare 39mm?

Ser på bilder ut som stt bandhornen är väldigt breda även om l2l är 46 mm.

Har 16cm handled och ingenstans att testa klockan..

Knivig fråga såklart. Men hur stort bärs astron 3 handare 39mm?

Ser på bilder ut som stt bandhornen är väldigt breda även om l2l är 46 mm.

Har 16cm handled och ingenstans att testa klockan..
Min uppfattning är att när man använder uttrycket "bärs" så syftar man på att den upplevs visuellt som något annat än vad måtten säger. Är det så du menar också? Jag har svårt att säga hur jag uppfattar min, dels gör svart tavla att den krymper lite visuellt, men samtidigt är glasringen också svart. Det i sin tur gör att man inte ser så mycket metall på sidorna om tavlan, vilket gör att den visuellt kanske inte krymper så mycket. Jag tror jag skulle säga att den bärs enligt sina mått

Tycker för övrigt att Astron är skitsnygga, men det är något med typsnittet på Astron och GPS och Solar som jag inte gillar. Jag hoppas att det inte blir ett hinder för framtida köp

Själv stör jag mig mest på den dåliga tidshållningen då dom inte synkar. Bar annat under helgen, så på måndagsmorgonen var den inte ”ny synkad”. Under dagen var det tydligen inte gynnsamma förhållanden för GPS, så först idag tisdag synkade den. Då var den +2s på 4 dagar. Det har varit på samma vis med alla Astron jag har/haft. Minst +15spm, men oftast närmare +30spm. Det kan finnas olika skäl till att kliva på Astron, men om det just är tidshållningen man vill ha skulle jag välja Citizens GPS istället

Själv stör jag mig mest på den dåliga tidshållningen då dom inte synkar. Bar annat under helgen, så på måndagsmorgonen var den inte ”ny synkad”. Under dagen var det tydligen inte gynnsamma förhållanden för GPS, så först idag tisdag synkade den. Då var den +2s på 4 dagar. Det har varit på samma vis med alla Astron jag har/haft. Minst +15spm, men oftast närmare +30spm. Det kan finnas olika skäl till att kliva på Astron, men om det just är tidshållningen man vill ha skulle jag välja Citizens GPS istället

Något irriterande ja. Samtidigt som deras low-end kvartsare håller bättre tid. Undrar om det är en medveten strategi, att de liksom struntade i att kalibrera Astron-verken eftersom de ändå kommer att synkas förr eller senare.

Något irriterande ja. Samtidigt som deras low-end kvartsare håller bättre tid. Undrar om det är en medveten strategi, att de liksom struntade i att kalibrera Astron-verken eftersom de ändå kommer att synkas förr eller senare.
Ja, jag misstänker att det tyvärr är på det viset då det är så genomgående på fler generationer. Men... om den synkar som den ska (vilket den oftast gör) är den en trevlig bekantskap då GPS ofta synkas på begäran till skillnad ifrån RC ;)

Jag ska villigt erkänna att jag inte har pengarna för en Astron just nu men dom stod långt (långt!) upp på listan tills du "avslöjade" detta med den risiga o-synkade tidshållningen. Tycker deras trehands-versioner (tex SSJ011J1) är en perfekt kombo av high tech under huven men i en stilren form. Har svårt för dom övriga modellerna med alla sub dials osv men har nu börjat snegla på Citizen CC9015-54E (specad till i alla fall +/- 5spm o-synkad) men... så plottrig!

Fast egentligen är det kanske också lite av ett hjärnspöke jag skapat själv. Att ha en radio-synkad klocka som får till synken i stort sett varje natt (med hjälp av liten antennförstärkare) har ju triggat en OCD att stämma av klockan mot datorn och se att den, varje dag sedan inköp, går exakt på sekunden. Kanske jag som borde få en lite mer avslappnad attityd 🙈😅

Tillbaka
Topp