Haha, ja usch vilka bojsänken Nä, jag tänkte snarare på att min är i titan och försvinnande lätt även på länkenUpplevs inte alls tung. En klocka med automatverk är tyngre.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Haha, ja usch vilka bojsänken Nä, jag tänkte snarare på att min är i titan och försvinnande lätt även på länkenUpplevs inte alls tung. En klocka med automatverk är tyngre.
Jag tror inte jag sett den ribbade tavlan tidigare, vad är det för ref nr på den?Vet inte om jag upplever min som speciellt lätt? Den är iaf galet skön att bära och finishen är oklanderlig för mina ögon!
8x22 är urverket och 0AL0-2 är antagligen namnet på tavlan. Jag tror inte det ref nr som butiken kallar den står på klockan, men jag kan minnas fel8X22-0AL0-2 verkar den heta. Tror den är rätt gammal.
Den har sjukt bra batteri dock och verkar hålla laddning hur länge som helst?
Du kan ha rätt, clasp är märkt stainless steel iaf och jag har nog inte ifrågasatt materialet. Jag läste, innan jag köpte den, att referensen var i titan och det är definitivt en annorlunda finish på länken.uppges den vara i stål
Dom finns att beställa hos Sakurawatches, när dom kommer i butik här vet jag inte. Men de kanske går att beställa genom KM redan nu?
Börjar känna att jag skulle behöva en Astron i mitt liv igen! När släpps de nya 39mm?
På vilket sätt undrar du? Nu är ju Astron GPS-synkad även om det släppts en radiokontrollerad modellHur står sig Seiko vs Citizen när det kommer till radio-controlled? Skiljer det något eller är det same-same?
Är det någon av de som är bättre? Är någon av de bättre på att ta emot signal etc? Kanske är samma hårdvara som används?På vilket sätt undrar du? Nu är ju Astron GPS-synkad även om det släppts en radiokontrollerad modell
Jag tror du får bättre svar i en tråd som handlar om just radiosynk. I denna tråd ligger ju fokus på Seiko Astron, och den är GPS-synkadÄr det någon av de som är bättre? Är någon av de bättre på att ta emot signal etc? Kanske är samma hårdvara som används?
Nära släkting här:Så har man lagt till en Astron i samlingen!
Slog till på en för någon vecka sedan, mer precist blev det en SSH083J1. Måste säga att jag är riktigt nöjd med den såhär långt. Storleken passar mig perfekt, den väger nästan ingenting upplever jag, och jag tycker det svarta passar riktigt bra tillsammans med tavlan på denna versionen.
Och just på denna bilden blev det lite blänk ser ajg, annars upplever jag generellt att glaset reflekterar väldigt lite på denna klockan.
Vad är de för ref. På den? Riktigt snyggBlev en Catch & Release på denna då jag fick tag i en Turtle som får agera sommarbeater. Men riktigt jävla cool är den.
Tar mig friheten att svara då jag också ägt den där (efter Azcii). Ref SSE093J1Vad är de för ref. På den? Riktigt snygg
Då jag inte använder den ligger den i ett fönster bredvid min soldrivna Citizen Chronomaster och min G-shock. Ingen av dom har problem med laddningen hittills, alla fulla i mitten på januari. Bor i Stockholmsområdet.Hur gör ni med laddning av era Astron nu under den mörkare delen av året? Under en lampa eller...
Jag brukar lägga den i ett fönster hemma och på vår/sommar/höst så räcker det bra, men nu när det knappt är dagsljus?
Jag bor utanför Göteborg, så jag borde ha mer ljus än vad du har , fast Göteborg är ju ganska molnigt och regnigt... Fönstret där min Astron ligger vetter mot sydväst och solen når inte in där så bra under vintern. Får testa ett annat fönster och se om det blir bättre.Då jag inte använder den ligger den i ett fönster bredvid min soldrivna Citizen Chronomaster och min G-shock. Ingen av dom har problem med laddningen hittills, alla fulla i mitten på januari. Bor i Stockholmsområdet.
Har du problem med att dagsljuset inte räcker? Var bor du?
Jag har ett hörnfönster och har sol från morgon till lunch. Räcker för att hålla fulladdat året om.Jag bor utanför Göteborg, så jag borde ha mer ljus än vad du har , fast Göteborg är ju ganska molnigt och regnigt... Fönstret där min Astron ligger vetter mot sydväst och solen når inte in där så bra under vintern. Får testa ett annat fönster och se om det blir bättre.
Vad säger handboken? De uppladdningsbara batterierna (capacitor) gillar inte att tömmas eller ligga på låg laddning för ofta, det kortar livslängden betydligt.Alltså, jag har min i en klocklåda i ett skåp när jag inte nyttjar den. Den har inte sett dagsljus på typ tre veckor just nu och batteriet visar ändå fulladdat? Tog fram den nu och så fort den får dagsljus vaknar den ur "sömnen" och visarna jobbar sig till rätt position, och sekunden börjar röra sig kontinuerligt.
Hur länge kan man räkna med att batteriet ligger kvar på full laddning i "sov-läge"?
Nä, det är väl egentligen det enda som manualen avslöjar. Om batterierna (båda?) tappar sin laddning helt kan inte laddning ske igen, "kontakta återförsäljaren".gillar inte att tömmas
Jag blev Astronägare i helgen och kan konstatera att manualerna är riktigt undermåliga. Verkar googleöversatta från japanska. Dessutom finns de i olika versioner. Laddar man ner den fullständiga manualen från nätet (följer inte med klockan) så framgår det som att lång tid är upp mot 6 månader. Det kännas ju skönt med tanke på vintern. Däremot så skriver de att klockan inte kan uppdatera tiden om temperaturen är under 0! Eftersom uppdatering ska ske utomhus så får vi hoppas på en mild vinter med lite moln.Nä, det är väl egentligen det enda som manualen avslöjar. Om batterierna (båda?) tappar sin laddning helt kan inte laddning ske igen, "kontakta återförsäljaren".
I övrigt ges inga konkreta siffror, bara "a long time" och liknande luddigheter.
Inte för att vara sån, men det låter lite som du letar problem... Du bär klockan eller förvarar den inomhus, när skulle den kunna få en temperatur av 0? Alla soldrivna klockor behöver ljus, men det är inte likställt med att dom behöver gassande sol varje dag. När du väl kommit in i ett användarmönster och inte pillar och leker med funktionerna i onödan ska du se att vanligt bärande med det ljus den utsätts för kommer vara fullt tillräckligt. Tänker du däremot förvara den mörkt (helt utan ljus) under långa perioder är risken stor att det uppladdningsbara batteriet dör i förtid. Men det gäller ju alla soldrivna klockor och är inte unikt för Astron.Jag blev Astronägare i helgen och kan konstatera att manualerna är riktigt undermåliga. Verkar googleöversatta från japanska. Dessutom finns de i olika versioner. Laddar man ner den fullständiga manualen från nätet (följer inte med klockan) så framgår det som att lång tid är upp mot 6 månader. Det kännas ju skönt med tanke på vintern. Däremot så skriver de att klockan inte kan uppdatera tiden om temperaturen är under 0! Eftersom uppdatering ska ske utomhus så får vi hoppas på en mild vinter med lite moln.