Kul! Blir spännande att höra dina tankar sen. Lurar fortfarande på en Astron men har inte fått till det ännu.ja, den talade till mig
nya urverket och nya boetten i titan tillsammans med lite udda färgsättning
*och givetvis bättre pris än ny i butik
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Kul! Blir spännande att höra dina tankar sen. Lurar fortfarande på en Astron men har inte fått till det ännu.ja, den talade till mig
nya urverket och nya boetten i titan tillsammans med lite udda färgsättning
*och givetvis bättre pris än ny i butik
Snygg & bekväm! So far...Kul! Blir spännande att höra dina tankar sen. Lurar fortfarande på en Astron men har inte fått till det ännu.
Denna var ju inte dum.Var ju tvungen att googla ATTESA.
Citizen ATTESA CC3085-51A är läcker.
Jag gillar dennaDenna var ju inte dum.
Ja den var något helt unikt faktiskt. Hmm man kanske ska bredda sin vy helt.Jag gillar denna
![]()
Attesa AT9095-68E En limiterad modell som gjordes för att hylla deras landslag i rugby "brave blossoms"
Men i morgon kommer bild på Astron, som tråden kräver![]()
Mycket snygg! Konstigt att de här inte är mer populära.Morgonpromenaden bjöd på fotovänligt ljus
![]()
Grön keramikring och grön urtavla. Tavlan är mer åt teal eller petroleum, alltså en skimrande blandning av grönt/blått/svart
![]()
keramikringen bjuder också på färgskiftningar, i direkt ljus är den varmt olivgrön och under mer dämpat ljus blir den så mörkt grön att den nästan uppfattas som svart.
![]()
kupat safirglas med löjligt bra AR.
You dirty teaseMorgonpromenaden bjöd på fotovänligt ljus
![]()
Grön keramikring och grön urtavla. Tavlan är mer åt teal eller petroleum, alltså en skimrande blandning av grönt/blått/svart
![]()
keramikringen bjuder också på färgskiftningar, i direkt ljus är den varmt olivgrön och under mer dämpat ljus blir den så mörkt grön att den nästan uppfattas som svart.
![]()
Om man ska vara ärlig så är det väl priset som gör det... Men det är ju GS-finish med high-tech, vad finns att inte gilla?Mycket snygg! Konstigt att de här inte är mer populära.
Den är väldigt fin, är avundsjuk.Morgonpromenaden bjöd på fotovänligt ljus
![]()
![]()
![]()
Är det plast? Eller är det pvd på titan av något slag? Kronan kan vara plast, den är väldigt temperaturneutral och känns viktlös (lite som resten av klockanDen är väldigt fin, är avundsjuk.
Jag är förvånad över hur snygg länken är. Hur känner du inför plasten på kronan?
Jag vet inte vad det är för material. Men de envisas med den av nån anledning. Det ser ut som att jag behöver en Astron,Är det plast? Eller är det pvd på titan av något slag? Kronan kan vara plast, den är väldigt temperaturneutral och känns viktlös (lite som resten av klockan).
Mycket bra!Morgonpromenaden bjöd på fotovänligt ljus
![]()
![]()
![]()
Sen skiljer väl boetten något också? Bandhornen ser olika ut.https://www.opturanordic.com/sv-se/klokker-5/seiko-astron-1/astron/?count=19
Aktuell portfölj och listpriser ifrån Optura.
Precis som på GS så har titanmodellerna 5-länkad länk istället för 3. Titan modellen har dessutom 200M WR medans stål har 100M WR
Dom har olika krona och knappar, kan det ha räckt för ökad täthet?
Sen skiljer väl boetten något också? Bandhornen ser olika ut.
Morgonpromenaden bjöd på fotovänligt ljus
![]()
![]()
![]()
Uppdaterar med svar, JA, det nya 5x har möjlighet till automatisk DSTBildlös bump. I morse gick jag runt och ställde om alla klockor som behövde hjälp med detta. Står framför fönsterbrädan där de med ljusdrift och RC ligger på rad. Samtliga med RC förutom Junghans Max Bill MEGA har synkatAstron har bara lapat sol då den inte synkar inomhus. En snabb vända utanför dörren så var den också synkad, dock utan DST. Man måste själv ändra DST inställningen, är det inte lite sniket? Och vad ska man egentligen med DST till på det viset som på Astron? Alltså, av eller på. På de med radio-synk kan man antingen ha den på automatisk eller av. Om man nu mot förmodan missat att det var dags att ställa fram klockan får man ju ingen vägledning av Astron utan får ha en annan källa. Är detta uppdaterat på senaste generationen?
Grattis, den är riktigt läcker! Apropå deras AR - jag har med min SSE111 blivit smått beroende av denna typen av AR nu då jag knappt tycker mig se vad klockan är på andra klockor... Har som nästa mål siktat in mig på en SSH019J1, som är klart billigare än de nya 200 meters titanarna. Men får se hur det går...Morgonpromenaden bjöd på fotovänligt ljus
![]()
![]()
![]()
Finns ett par bilder på skillnaderna här: https://www.watchuseek.com/threads/...me-sport-titanium-oh-my.5221000/post-52179823![]()
Jag tycker dom ser väldigt lika ut, förutom knappar+krona...
*du menar förstås den andra boetten i titan, typ SSH003
Jag skulle säga samma höga klass som tidigare. Dock är det kupat på denna modell, det ger ju alltid lite andra reflektioner jämfört ett plant glas. Är det kupat på alla av denna boett? Just den med grön glasring anges några mm högre...Grattis, den är riktigt läcker! Apropå deras AR - jag har med min SSE111 blivit smått beroende av denna typen av AR nu då jag knappt tycker mig se vad klockan är på andra klockor... Har som nästa mål siktat in mig på en SSH019J1, som är klart billigare än de nya 200 meters titanarna. Men får se hur det går...
Upplever du att AR'en är exakt som på din tidigare SSE (minns jag rätt i att du har en sådan?) eller bättre?
tack för länkenFinns ett par bilder på skillnaderna här: https://www.watchuseek.com/threads/...me-sport-titanium-oh-my.5221000/post-52179823
Tycker titan är bättre.
Om du upplever den liknande bra som din tidigare så räcker detJag skulle säga samma höga klass som tidigare. Dock är det kupat på denna modell, det ger ju alltid lite andra reflektioner jämfört ett plant glas. Är det kupat på alla av denna boett? Just den med grön glasring anges några mm högre...
Riktigt grym och kul att de även vidareutvecklat lysmassan i dessa. Astron fortsätter kännas riktigt prisvärda med tanke på alla dessa välgjorda detaljer tycker jag.Den växer verkligen ju mer den bärs. Sitter super bekvämt och den GS inspirerade boetten får extra bra kontraster mellan polerat & borstat tack vare färgen på titanet
![]()
allt håller felfri finish, även under lupp.
![]()
denna har lite kraftigare lysmassa än tidigare modell. Fungerar hela natten om dennges en laddning innan.
![]()
visarna har en borstad och polerad halva, sekundvisaren är matt.
![]()
Vid närmare granskning skulle jag säg att knappar och krona är i titan
![]()
![]()
Det är ruskigt svårt att fånga på bild, men de små tavlorna som är cirkel mönstrade får ett glödande utseende i vissa vinklar och ljus. Jag utgår ifrån att hela tavlan har ett visst ljusgenomsläpp men att mönstret i de små tavlorna gör den effekten
Riktigt riktigt bra. Är sjukt sugen på en svart i titan, får nog kränga min sbgx115 för att få loss medel till en sån här.Den växer verkligen ju mer den bärs. Sitter super bekvämt och den GS inspirerade boetten får extra bra kontraster mellan polerat & borstat tack vare färgen på titanet
![]()
allt håller felfri finish, även under lupp.
![]()
denna har lite kraftigare lysmassa än tidigare modell. Fungerar hela natten om dennges en laddning innan.
![]()
visarna har en borstad och polerad halva, sekundvisaren är matt.
![]()
Vid närmare granskning skulle jag säg att knappar och krona är i titan
![]()
![]()
Det är ruskigt svårt att fånga på bild, men de små tavlorna som är cirkel mönstrade får ett glödande utseende i vissa vinklar och ljus. Jag utgår ifrån att hela tavlan har ett visst ljusgenomsläpp men att mönstret i de små tavlorna gör den effekten
Den ser riktigt cool ut på bild. Det verkar ju finnas några olika i titan med lite olika tavlor och glasringar osv. *077 och 079 skulle jag gärna se i handen *tydligen i stålRiktigt riktigt bra. Är sjukt sugen på en svart i titan, får nog kränga min sbgx115 för att få loss medel till en sån här.
Ssh067 eller ssh065 har jag kikat på. Suget blir ju inte mindre av dina bilder.Den ser riktigt cool ut på bild. Det verkar ju finnas några olika i titan med lite olika tavlor och glasringar osv. *077 och 079 skulle jag gärna se i handen *tydligen i stål