Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Absolut men min poäng är det kanske inte spelar ngn roll.Traditionellt är väl 36 mm en herrstorlek
Jag och många med mig har relativt smala handleder. (knappa 17 cm i omkrets).
Detta har medfört att jag använder relativt ”små” klockor.
Dvs klockor med en diameter under 40 mm.
Tex Oris Aquis 39,5. Tudor BB58, Longines Flagship Heritage 38,5 mm, Vinage Omega 36 mm osv.
Nu har jag börjat snegla på att eventuellt köpa en Breitling Navitimer.
Gillar modellen starkt och Breitling erbjuder en modell i 38 mm.
Navitimer Automatic 38, ref nr A17325241B1P1
![]()
Breitling själva verkar marknadsföra just denna modell som Unisex.
Tycker dock själv att just denna svarta modell är ganska maskulin.
Ett annat alternativ från Breitling som jag gillar är
Chronomat Automatic 36 med ref.nr A10380101C1A1
![]()
Skillnaden mot Navitimern (förutom 38 mm vs 36 mm) är att denna klockan marknadsförs som en Dam-klocka.
Personligen så tycker jag att denna klockan skulle kunna användas av både män och kvinnor. Speciellt denna blå varianten.
Diametern är den samma som en DateJust 36. Lug-to-lug är något kortare (44.2 mm på DJ och 43,3 på Chronomaten)
Vad tycker Ni?
Kan man som man använda sig av en mindre klocka trots att den marknadsförs som en dam klocka?
Skulle inte klassa de klockorna du nämner som små, snarare klassisk fullsize herrstorlek.Jag och många med mig har relativt smala handleder. (knappa 17 cm i omkrets).
Tex Oris Aquis 39,5. Tudor BB58, Longines Flagship Heritage 38,5 mm, Vinage Omega 36 mm osv.
![]()
![]()
Skillnaden mot Navitimern (förutom 38 mm vs 36 mm) är att denna klockan marknadsförs som en Dam-klocka.
Personligen så tycker jag att denna klockan skulle kunna användas av både män och kvinnor. Speciellt denna blå varianten.
Diametern är den samma som en DateJust 36. Lug-to-lug är något kortare (44.2 mm på DJ och 43,3 på Chronomaten)
Vad tycker Ni?
Kan man som man använda sig av en mindre klocka trots att den marknadsförs som en dam klocka?
Dam eller herr är bara marknadsföring. Gillar du 36mm och trivs med den storleken så är det bara att köra. Bär det du bär med stolthet så är det inga problem vad du än har på dig.Jag och många med mig har relativt smala handleder. (knappa 17 cm i omkrets).
![]()
![]()
Vad tycker Ni?
Lika svårt att vara kategorisk betr kvinnor som betr män, din Certina sitter fint och verkar matcha din stil i övrigt.Förresten många som säger sig gilla nätta damur på kvinnor. Vart tycker ni gränsen går för hur litet ett damur bör vara?
För min del är 17 mm i minsta laget (har en handled på ca 14,5 cm) men har å andra sidan inte provat mindre.
För mig blir det mindre en klocka och mer ett smycke när man kommer ner i de där storlekarna. Vet inte om jag har någon preferens åt det hållet.Förresten många som säger sig gilla nätta damur på kvinnor. Vart tycker ni gränsen går för hur litet ett damur bör vara?
För min del är 17 mm i minsta laget (har en handled på ca 14,5 cm) men har å andra sidan inte provat mindre.
Stiligt! Bra fråga, finns det automatare under 18 mm?Stora klockor för en tråd om små klockor
Mindre klockor är ofta stiligt på både kvinnor och män. För min del handlar det mycket om övrig klädsel; kör gärna nätt damur till långärmad blus. Även till vintern när kofta åker på gillar jag även då ett nättare ur som får plats under mudden.
Forumets minsta automatare? 18 mm:
![]()
Min minsta på 17 mm:![]()
Sambon har en på 26 mm och jag måste säga att det är en ypperlig storlek (iaf på henne). Allt under 24 ser smått ut i mina ögon men kan likaledes vara snyggt såklart.Förresten många som säger sig gilla nätta damur på kvinnor. Vart tycker ni gränsen går för hur litet ett damur bör vara?
För mig blir det mindre en klocka och mer ett smycke när man kommer ner i de där storlekarna. Vet inte om jag har någon preferens åt det hållet.
Däremot, när man bär alldeles för stora klockor (speciellt guldiga, strassförsedda åbäken) från utan någon vettig design, så blir iaf jag besviken. Detta gäller oavsett bärarens kön, men kanske mest när det är en person som ändå verkar bry sig om sin stil i övrigt.
Själv är jag en slusk utan speciell stil, och därtill en klocksnobb, men ändå![]()
Runt 23-26 är nog bästa lilla storleken! Skulle gott kunna tänka mig en 26 mm DJ i TTSambon har en på 26 mm och jag måste säga att det är en ypperlig storlek (iaf på henne). Allt under 24 ser smått ut i mina ögon men kan likaledes vara snyggt såklart.
Ja, kring 25 mm är rejält underskattat. En klocka som ligger där men som ofta förbises är Tudor Princess Date, mycket fokus på Rolex motsvarighet.Runt 23-26 är nog bästa lilla storleken! Skulle gott kunna tänka mig en 26 mm DJ i TT![]()
Yes, precis. Jag gillar det. Slog en koll på c24 och såg några trevliga rektangulära ur i guld som jag hade tyckt var hett om min sambo ville bära. Hade lätt köpt en Tank till henne om hon hade burit den, vilket hon inte hade gjort tyvärr.Är ju fint är att det kan vara både smycke och funktion. Så länge det inte är typ små ädelstensprydda ur från typ 1920-talet där visare och index knappt syns, där funktionen kommer på i andra hand - tråkigt.
Förresten många som säger sig gilla nätta damur på kvinnor. Vart tycker ni gränsen går för hur litet ett damur bör vara?
Pffft, ser elegant ut på henne.Jag tycker inte att kvinnor måste ha särskilt små klockor bara för att det har blivit en sed att det ska vara så. Personligen tycker jag 17 och 18mm modellerna är alldeles på tok för små även för dig som har 14,5cm handled. Men typ 28-34cm är ju utmärkt. Och 38 eller 39cm dykare måste ju vara perfekt!
Pffft, ser elegant ut på henne.
Jag tycker inte att kvinnor måste ha särskilt små klockor bara för att det har blivit en sed att det ska vara så. Personligen tycker jag 17 och 18mm modellerna är alldeles på tok för små även för dig som har 14,5cm handled. Men typ 28-34cm är ju utmärkt. Och 38 eller 39cm dykare måste ju vara perfekt!
Vill inte vara den, men en dykare på 39 mm tror jag knappast sitter "perfekt" på en handled på drygt 14 cm. Ska vara då om man gillar stora, klossiga klockor som fyller upp hela handleden.
Jag har själv smala handleder på runt 16 cm, och jag svårt att bära upp något större än 38-39 mm, och håller mig helst kring 36-37 mm.
Sålde exempelvis min Sub (116610) på 40 mm för den täckte ju hela min arm och det såg bara larvigt ut.
Det är ju självklart en smaksak, men personligen tycker jag att 45mm på 17cm handled är rent gigantiskt. Jag har omkring 17-17,5cm och håller mig helst under 40mm. Min Yema Navygraf på 39mm sitter perfekt, exempelvis.Jo det är ju en smaksak hur stor klocka man gillar. Jag har 17cm handled och tycker mellan 40 och 45mm passar bra för mig. Min enda 39mm dykare, en Steinhart, sitter bra men jag kan inte undgå att tycka att den kunde varit större.
39mm på 14,5cm handled motsvarar drygt 45mm på 17cm handled. Det viktiga är att skänklarna inte är för breda. Speciellt dykarklockor tycker jag ska vara lite större eftersom urtavlan är relativt sett mindre pga av den tjocka ringen.
Mja, drar ju åt det mindre hållet mer och mer just nu. Kanske inte ner till 33-35, fast 35mm Tissot PRX marknadsförs ju som unisex (iallafall av Tissot själva, butikerna verkar tycka att det är ett damur), och den verkar ju har gjort succé bland män.Är den mindre herrklockans tid sedan länge förbi? Kommer trenden vända eller beror paradigmskiftet på till synes oåterkalleliga västvärldsideal?
Med mindre herrklockor avser jag en boett på omkring 33-35mm i diameter, en storlek som inte marknadsförs till herrar, eller ens som unisex, idag. Syftar även här på klockor som anses dressade med mindre bezel än typiska dykare.
Jag drar till med några möjliga orsaker:
- Generellt är köpstarka män idag fysiskt större än på 50-60-talet och därav passar större armbandsur deras proportioner bättre
- Mindre klocka innebär ett mindre verk som är dyrare att framställa och därtill skörare
- Ett armbandsur symboliserar för många framgång och får gärna vara lätt identifiera och beundra även på avstånd
Känner ni till eller kan dra till med några andra möjliga orsaker?
Anledningen jag undrar är för att jag har tunna handleder och att hitta nyproducerade klockor vars proportioner passar mig verkar omöjligt. Tycker rent estetiskt att mindre klockor passar bättre på genomsnittsstora handleder också förvisso.
Gillar vintage men skulle gärna bära moderna urverk om de i mina ögon kunde bäras tilltalande. Jag har försökt.
Är den mindre herrklockans tid sedan länge förbi? Kommer trenden vända eller beror paradigmskiftet på till synes oåterkalleliga västvärldsideal?
Med mindre herrklockor avser jag en boett på omkring 33-35mm i diameter, en storlek som inte marknadsförs till herrar, eller ens som unisex, idag. Syftar även här på klockor som anses dressade med mindre bezel än typiska dykare.
Jag drar till med några möjliga orsaker:
- Generellt är köpstarka män idag fysiskt större än på 50-60-talet och därav passar större armbandsur deras proportioner bättre
- Mindre klocka innebär ett mindre verk som är dyrare att framställa och därtill skörare
- Ett armbandsur symboliserar för många framgång och får gärna vara lätt identifiera och beundra även på avstånd
Känner ni till eller kan dra till med några andra möjliga orsaker?
Anledningen jag undrar är för att jag har tunna handleder och att hitta nyproducerade klockor vars proportioner passar mig verkar omöjligt. Tycker rent estetiskt att mindre klockor passar bättre på genomsnittsstora handleder också förvisso.
Gillar vintage men skulle gärna bära moderna urverk om de i mina ögon kunde bäras tilltalande. Jag har försökt.