• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om små klockor

• Generellt är köpstarka män idag fysiskt större än på 50-60-talet och därav passar större armbandsur deras proportioner bättre.
Jo, men så ofantligt mycket större är folk inte att det kan förklara hur blaffiga klockorna blivit över tid,

• Mindre klocka innebär ett mindre verk som är dyrare att framställa och därtill skörare
Det tror jag inte. I en klocka utan komplikationer behöver verket absolut inte vara speciellt stort. Dessutom, de flesta verk i de flesta klockor är i sin grunddesugn minst 40, 50 år gamla. Vad finns det för ekonomi i att göra en uppsvälld version av en klocka, om det ändå sitter ett litet ETA inuti?

• Ett armbandsur symboliserar för många framgång och får gärna vara lätt identifiera och beundra även på avstånd.
Ja, blingfaktorn skall inte underskattas...

Min gissning är att trenden med onödigt tjocka klockor kommer ebba ut. Typexemplet är idiotiska dykarur som görs tjockare än de behöver vara för att ge sken av att vara rubusta och se tooliga ut. Förr i tiden var det snarare en tävling om vem som kunde bygga den tunnaste klockan och det verkar vara på väg tillbaka, (Bvlgaru, Piaget, JlC...).

Däremot kommer klockorna ha stor diameter även i framtiden. Smartwatches med jättedisplayer har gjort att folk vant sig vid tallrikar på handleden.

Framtiden stavas stora men tunna klockor. Just tjockleken är ett område där mekaniska ur nog kan konkurrera med elektronik och quartz. Det är ganska lätt att bygga en 4mm tunn klocka, men inte så lätt att bygga en lika tunn smartwatch där det skall finnas plats för batteri och skit och där pristaket är lägre.

Är den mindre herrklockans tid sedan länge förbi? Kommer trenden vända eller beror paradigmskiftet på till synes oåterkalleliga västvärldsideal?
Med mindre herrklockor avser jag en boett på omkring 33-35mm i diameter, en storlek som inte marknadsförs till herrar, eller ens som unisex, idag. Syftar även här på klockor som anses dressade med mindre bezel än typiska dykare.

Jag drar till med några möjliga orsaker:
  • Generellt är köpstarka män idag fysiskt större än på 50-60-talet och därav passar större armbandsur deras proportioner bättre
  • Mindre klocka innebär ett mindre verk som är dyrare att framställa och därtill skörare
  • Ett armbandsur symboliserar för många framgång och får gärna vara lätt identifiera och beundra även på avstånd

Känner ni till eller kan dra till med några andra möjliga orsaker?

Anledningen jag undrar är för att jag har tunna handleder och att hitta nyproducerade klockor vars proportioner passar mig verkar omöjligt. Tycker rent estetiskt att mindre klockor passar bättre på genomsnittsstora handleder också förvisso.
Gillar vintage men skulle gärna bära moderna urverk om de i mina ögon kunde bäras tilltalande. Jag har försökt.
Tveksamt påstående gällande fysiskt storlek. Välbärgade män för 100 år sedan var väl uteslutande tjocka affärsmän med stora handleder. Skulle vilja påstå att det mer beror på att de som är rika nu, åtminstone de som är rika och skyltar med det, helt enkelt har dålig smak och därav köper pjäser runt 44mm.

Tveksamt påstående gällande fysiskt storlek. Välbärgade män för 100 år sedan var väl uteslutande tjocka affärsmän med stora handleder. Skulle vilja påstå att det mer beror på att de som är rika nu, åtminstone de som är rika och skyltar med det, helt enkelt har dålig smak och därav köper pjäser runt 44mm.
Fast välbärgade män för 100 år sen bar väl stora, vräkiga fickur på 50+mm? :D

Fast välbärgade män för 100 år sen bar väl stora, vräkiga fickur på 50+mm? :D
Armbandsuren började väl bli populära efter WW1 vilket är ca 100 år sedan. Men visst, det tog säkert ett bra tag för storfräsarna att överge sina vräkiga fickur… Det är ju meningslöst att ha en dyr klocka om inte alla kan se det ;)

Armbandsuren började väl bli populära efter WW1 vilket är ca 100 år sedan. Men visst, det tog säkert ett bra tag för storfräsarna att överge sina vräkiga fickur… Det är ju meningslöst att ha en dyr klocka om inte alla kan se det ;)
Så är det säkert, men direktörerna bar nog fickur rätt länge.
The_Subsidised_Mineowner.jpg

Mja, drar ju åt det mindre hållet mer och mer just nu. Kanske inte ner till 33-35, fast 35mm Tissot PRX marknadsförs ju som unisex (iallafall av Tissot själva, butikerna verkar tycka att det är ett damur), och den verkar ju har gjort succé bland män.
Har inte givit PRX uppmärksamhet alls då jag inte kände till att de gjort en mindre quartzmodell. Ingen av urtavlorna faller mig i smaken men jag ska definitivt spana in den i butik. Våffelurtavlan på 40mm är bra mycket snyggare, men även bara sett dessa på bild.
Min gissning är att trenden med onödigt tjocka klockor kommer ebba ut. Typexemplet är idiotiska dykarur som görs tjockare än de behöver vara för att ge sken av att vara rubusta och se tooliga ut. Förr i tiden var det snarare en tävling om vem som kunde bygga den tunnaste klockan och det verkar vara på väg tillbaka, (Bvlgaru, Piaget, JlC...)
Däremot kommer klockorna ha stor diameter även i framtiden. Smartwatches med jättedisplayer har gjort att folk vant sig vid tallrikar på handleden.)

Mycket riktigt är tjockleken inte att glöma. T.ex. Tudor BB Pro ser fantastiskt snygg ut och med sin relativt tjocka bezel ser 39mm hanterbart ut men tjockleken (14.6mm) verkar göra den orimligt svår att bära.
Dressur (med liten bezel) på 36mm+ ser enligt mig bara oproportioneligt ut på de flesta så jag förstår inte den trenden. Kan väl inte vara någon som vid jämförelse med ett mindre liknande ur skulle föredra det större.

Har inte givit PRX uppmärksamhet alls då jag inte kände till att de gjort en mindre quartzmodell. Ingen av urtavlorna faller mig i smaken men jag ska definitivt spana in den i butik. Våffelurtavlan på 40mm är bra mycket snyggare, men även bara sett dessa på bild.
Tissot har redan bekräftat 35mm PRX Powermatic, dock är den som visats upp med sunburst-tavla, diamantindex och glasring i solitt guld. Vi får se vad "standard" 35mm Powermatic kommer med för tavlor, men vore ju nice med liknande som 40mm Powermatic.
Själv tänkte jag slå till på en grön PRX 35mm nu i helgen.

Tissot har redan bekräftat 35mm PRX Powermatic, dock är den som visats upp med sunburst-tavla, diamantindex och glasring i solitt guld. Vi får se vad "standard" 35mm Powermatic kommer med för tavlor, men vore ju nice med liknande som 40mm Powermatic.
Själv tänkte jag slå till på en grön PRX 35mm nu i helgen.
Goda nyheter, jag ska hålla span. Gröna ser väldigt ill-grön ut på bild. Har du sett den i verkligeheten?

Jag gillar små klockor. Dessvärre är oftast modellerna jag gillar större. Men hoppas det kommer mer roligt nu när trenden vänt.

Tillbaka
Topp