Ja det kan man fråga sig.Varför är det så svårt att byta klickring när man inför gmt?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ja det kan man fråga sig.Varför är det så svårt att byta klickring när man inför gmt?
Det är precis lika svårt som att ha ”true GMT” i urverket där quickset är på den vanliga timvisaren och inte på 24h-visaren. Svaret är att det är väldigt svårt med standarddelar, mig veterligen är det bara Rolex/Tudor, Seiko och vissa Omega som har funktionen ”på riktigt” av massmarknadsmärkena.Ja det kan man fråga sig.
Fördelen jag kan se med det är ju att det fortfarande går att använda som en dykare. På Squales modell så är det iofs rätt bortkastat eftersom det inte är lume i vridringen.Varför är det så svårt att byta klickring när man inför gmt?
Kan inte det bero på målgruppen? Pilotklockor var gjorda för att alltid visa GMT eller global tid och dessutom ha en visare (24 timmars visaren) som visade lokal tid och det var den som skulle ändras. Men den primära tiden är den globala. För övrigt var Glycine först med den funtionen på airman, ett år innan rlx kom med gmt om jag fattat rätt. Detta fungerar också för det som jag kallar "kontormänniskan" som använder 24 timmars visningen för att tala om tiden hos t.ex. en kund i en annan världdel/tidszon eller chefen på resa. Det som du pekar på uppfattar jag som till för resande som har 24 timmars visaren pekande på "hemma-tid" medans "normala" visarna visar lokal tid. Och det är kanske den för oss den mest eftersökta egentligen, inte så många "piloter" och "kontorsmänniskor" av oss även om det senare finns till en del. Rätta mej om jag har fel.Det är precis lika svårt som att ha ”true GMT” i urverket där quickset är på den vanliga timvisaren och inte på 24h-visaren. Svaret är att det är väldigt svårt med standarddelar, mig veterligen är det bara Rolex/Tudor, Seiko och vissa Omega som har funktionen ”på riktigt” av massmarknadsmärkena.
Host, host...Fördelen jag kan se med det är ju att det fortfarande går att använda som en dykare. På Squales modell så är det iofs rätt bortkastat eftersom det inte är lume i vridringen.
Då kan man ju ha 24 timmars visningen på en chapter ring eller på rehaupten och så behålla dykarringen... Sett det på någon klocka...Fördelen jag kan se med det är ju att det fortfarande går att använda som en dykare. På Squales modell så är det iofs rätt bortkastat eftersom det inte är lume i vridringen.
I stand corrected! Är det där den nya 40mm?Host, host...
Ja, det hade kanske varit smartare.Då kan man ju ha 24 timmars visningen på en chapter ring eller på rehaupten och så behålla dykarringen... Sett det på någon klocka...
Du har en GMT-klocka för att konstant ha tillgång till just GMT/UTC-tid (dvs 24-timmarsvisning). Detta för att det är den tiden som är relevant när du som pilot/motsvarande ska kommunicera och logga saker. Den lokala tiden är den som ändras och som uttrycks med den ”vanliga” timvisaren. Enklast uttryckt benämns GMT alltid i XXXX-format (1645, 0145, 1345 etc) medan lokal tid kan benämnas som vanligt (”kvart i två”). Ingen förvirring angående om ”kvart i två” betyder 0145 eller 1345 kan uppstå då solen indikerar om det är natt eller dag.Kan inte det bero på målgruppen? Pilotklockor var gjorda för att alltid visa GMT eller global tid och dessutom ha en visare (24 timmars visaren) som visade lokal tid och det var den som skulle ändras. Men den primära tiden är den globala. För övrigt var Glycine först med den funtionen på airman, ett år innan rlx kom med gmt om jag fattat rätt. Detta fungerar också för det som jag kallar "kontormänniskan" som använder 24 timmars visningen för att tala om tiden hos t.ex. en kund i en annan världdel/tidszon eller chefen på resa. Det som du pekar på uppfattar jag som till för resande som har 24 timmars visaren pekande på "hemma-tid" medans "normala" visarna visar lokal tid. Och det är kanske den för oss den mest eftersökta egentligen, inte så många "piloter" och "kontorsmänniskor" av oss även om det senare finns till en del. Rätta mej om jag har fel.
Du har rätt i att det borde vara det vanligaste, varför man valde som man gjorde i 2893 (som nog varit det vanligaste gmt verket, eller? Kanske Seikos?) vet jag inte. Kanske har nåt med "tilläggsfunktionen" till 2892 att göra...
Nån som vet mera?
Underbar förklaring, tack så mycket!Du har en GMT-klocka för att konstant ha tillgång till just GMT/UTC-tid (dvs 24-timmarsvisning). Detta för att det är den tiden som är relevant när du som pilot/motsvarande ska kommunicera och logga saker. Den lokala tiden är den som ändras och som uttrycks med den ”vanliga” timvisaren. Enklast uttryckt benämns GMT alltid i XXXX-format (1645, 0145, 1345 etc) medan lokal tid kan benämnas som vanligt (”kvart i två”). Ingen förvirring angående om ”kvart i två” betyder 0145 eller 1345 kan uppstå då solen indikerar om det är natt eller dag.
Glycine var som du mycket riktigt påpekar först men sist jag kollade på en Airman var de fortfarande ”GMT-only” (en konstant 24-timmarvisare) eller ”callers-GMT” (en konstant visare, en visare med quickset enbart framåt). Detta kan självklart ha ändrats efter att Invicta klev in, jag är inte så påläst på deras nuvarande utveckling.
Idag är alla GMT-klockor larv IOM digitala klockor (och mobiltelefoner). Likväl, om man önskar minnas forn stora analoga dagar är det ett faktiskt GMT-verk man vill ha. Du får offra quickset av datum men du vinner i gengäld möjligheten till faktiskt konstant GMT och en möjlighet att flytta datumet bakåt på enklaste sätt.
Att ETA2893 är den vanligaste och billigaste lösningen att få 90%-ig funktion till ett väldigt attraktivt pris förändrar inget - det är enbart en ”callers-GMT”, inte en ”travellers/true-GMT”. Föga överraskande utrustas 2893-klockor oftast med en dykarring eller fast ring, detta då även denna funktionalitet är ovanlig och därmed kostar pengar. Av tidigare nämnda märkens ”true-GMT” är Rolex svindyra (och svåra att få tag på förutom Exp2), Seikos är prisvärda men fortfarande dyra (finns en dylik med Hi-Beat ute på forumet för under 29k). Vilka Omega som har den faktiska funktionen vet jag inte bortom verk 1128 (och det var inte supervanligt).
Den där blir bara bättre och bättre...Stämmer
Och nu ligger stackaren i skåpetDen där blir bara bättre och bättre...
Du har en GMT-klocka för att konstant ha tillgång till just GMT/UTC-tid (dvs 24-timmarsvisning). Detta för att det är den tiden som är relevant när du som pilot/motsvarande ska kommunicera och logga saker. Den lokala tiden är den som ändras och som uttrycks med den ”vanliga” timvisaren. Enklast uttryckt benämns GMT alltid i XXXX-format (1645, 0145, 1345 etc) medan lokal tid kan benämnas som vanligt (”kvart i två”). Ingen förvirring angående om ”kvart i två” betyder 0145 eller 1345 kan uppstå då solen indikerar om det är natt eller dag.
Glycine var som du mycket riktigt påpekar först men sist jag kollade på en Airman var de fortfarande ”GMT-only” (en konstant 24-timmarvisare) eller ”callers-GMT” (en konstant visare, en visare med quickset enbart framåt). Detta kan självklart ha ändrats efter att Invicta klev in, jag är inte så påläst på deras nuvarande utveckling.
Idag är alla GMT-klockor larv IOM digitala klockor (och mobiltelefoner). Likväl, om man önskar minnas forn stora analoga dagar är det ett faktiskt GMT-verk man vill ha. Du får offra quickset av datum men du vinner i gengäld möjligheten till faktiskt konstant GMT och en möjlighet att flytta datumet bakåt på enklaste sätt.
Att ETA2893 är den vanligaste och billigaste lösningen att få 90%-ig funktion till ett väldigt attraktivt pris förändrar inget - det är enbart en ”callers-GMT”, inte en ”travellers/true-GMT”. Föga överraskande utrustas 2893-klockor oftast med en dykarring eller fast ring, detta då även denna funktionalitet är ovanlig och därmed kostar pengar. Av tidigare nämnda märkens ”true-GMT” är Rolex svindyra (och svåra att få tag på förutom Exp2), Seikos är prisvärda men fortfarande dyra (finns en dylik med Hi-Beat ute på forumet för under 29k). Vilka Omega som har den faktiska funktionen vet jag inte bortom verk 1128 (och det var inte supervanligt).
Den första har väl en resefunktion så att du enkelt kan byta till lokal tid utan att ställa om minutvisaren (vilket kräver att du har nåt att referera mot). Men den visar bara en tidszon. Ganska smart tycker jag.Min Louis Vuitton (till vänster) som inte är en GMT klocka har snabbinställning av timmarna a'la Rolex GMT master 2. Varför har jag ingen aning om.
Men min LV som är en GMT klocka (till höger) inte har det, underligt...
Den första har väl en resefunktion så att du enkelt kan byta till lokal tid utan att ställa om minutvisaren (vilket kräver att du har nåt att referera mot). Men den visar bara en tidszon. Ganska smart tycker jag.
Härligt! Ut med den i solen fotografera sen så att vi får se hur det blev.
Härligt! Ut med den i solen fotografera sen så att vi får se hur det blev.
Oväntat bra måste jag säga. Hade ditt vridringsinlägg och dina visare varit nya hade det inte passar men tillsammans med det slitna inlägget och de nygamla visarna så blev det grymt! Bra jobbat!
1521 bär IMO visuellt mindre än SKX, dock bygger lugsen lite mer på en Squale. Borde funka, flippa om den inte lirar.Mitt första inlägg här på KS, hoppas ni kan hjälpa mig! Funderar på en blå 1521 på mesh men är osäker om den funkar på min handled som mäter hela 16cm? Brukar dock ha klockor över knölen och där mäter det 16,5cm i omkrets. Någon som har liknande storlek på handleden som kan ge input (gärna med bilder)? Har en SKX007 som daily och den sitter helt ok i mitt tycke, känner dock att jag inte kan ha mycket större än så. Vad tror ni?
Det blev riktigt bra!
Min handled är också 16,5cm och 1521 sitter perfekt. Har sett folk med 15cm handled som kör den modellen utan problem. Kan dock inte uttala mig om meshet för jag har aldrig haft ett.Mitt första inlägg här på KS, hoppas ni kan hjälpa mig! Funderar på en blå 1521 på mesh men är osäker om den funkar på min handled som mäter hela 16cm? Brukar dock ha klockor över knölen och där mäter det 16,5cm i omkrets. Någon som har liknande storlek på handleden som kan ge input (gärna med bilder)? Har en SKX007 som daily och den sitter helt ok i mitt tycke, känner dock att jag inte kan ha mycket större än så. Vad tror ni?
1521 bär IMO visuellt mindre än SKX, dock bygger lugsen lite mer på en Squale. Borde funka, flippa om den inte lirar. Jag skulle dock undvika Squale mesh, de jag ägt och testat har varit rätt trötta.
Min handled är också 16,5cm och 1521 sitter perfekt. Har sett folk med 15cm handled som kör den modellen utan problem. Kan dock inte uttala mig om meshet för jag har aldrig haft ett.
Jag skulle säga att meshet behöver lite arm ja. Det är ganska tjockt för att vara ett mesh samt att det inte går att göra hur litet som helst.
ProvaTack för input! Får chansa helt enkelt så hoppas jag på att det blir bra
Snyggt, stort tack för input och bilderna! Har nog bestämt mig nu Var har du köpt gummibandet som är på bilderna? Riktigt snyggt!
Aah okej Får se om det blir mesh, var mest sugen då det bara var ca 400 kr dyrare än gummit så kanske är värt att testa för jag såg att det ligger på ca 1500 annars
Tror inte att du kommer att bli besviken. Utan tvekan den bästa klockan jag har. Det är två olika gummin. På näst sista bilden är det ett Tropic från Squale och på de andra är det ett gummi från Borealis. Här är länkar till dem, Squale-gummit går säkert att få tag på från andra källor så det är bara ett exempel.Tack för input! Får chansa helt enkelt så hoppas jag på att det blir bra
Snyggt, stort tack för input och bilderna! Har nog bestämt mig nu Var har du köpt gummibandet som är på bilderna? Riktigt snyggt!
Aah okej Får se om det blir mesh, var mest sugen då det bara var ca 400 kr dyrare än gummit så kanske är värt att testa för jag såg att det ligger på ca 1500 annars